Pengembangan Media KAPTEN SUBASA (Kartu Permainan Suku Bangsa) Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila di Sekolah Dasar

Authors

  • AMANDA NURUL FAUZYAH FILZA DIVA SYAFITRI Universitas Negeri Surabaya

Abstract

menyenangkan, peneliti ingin memberikan variasi pembelajaran dengan mengemas media pembelajaran dalam sebuah permainan melalui pengembangan media KAPTEN SUBASA (Kartu Permainan Suku Bangsa) sebagai pengenalan keragaman suku bangsa di Indonesia, yang memiliki tujuan 1.) Mendeskripsikan hasil proses pengembangan media KAPTEN SUBASA; 2.) Menunjukkan kevalidan Media KAPTEN SUBASA; 3.) Mengetahui Keefektifan Media KAPTEN SUBASA. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan prosedur ADDIE. Penelitian ini memiliki hasil berupa Uji Validasi Materi sebesar 93,18% dan Validasi Media sebesar 85,42%, kedua nilai tersebut membuat media KAPTEN SUBASA dinyatakan valid. Untuk keefektifan media dilihat dari persentase ketuntasan belajar dan kuisioner efektivitas media yang mendapatkan masing masing nilai sebesar 93,3% dan 87,39%. Dari data tersebut disimpulkan bahwa media KAPTEN SUBASA (Kartu Permainan Suku Bangsa ) dinyatakan efektif.

 

Learning activities combined with play can help students develop critical thinking skills in an enjoyable way. The researcher aims to introduce a variety of teaching methods by incorporating instructional media into a game called "KAPTEN SUBASA" (Kartu Permainan Suku Bangsa) to promote awareness of ethnic diversity in Indonesia. The study has three main objectives: 1) To describe the process of developing the "KAPTEN SUBASA" media, 2) To establish the validity of the "KAPTEN SUBASA" media, and 3) To determine the effectiveness of the "KAPTEN SUBASA" media.This research is a developmental study conducted using the ADDIE procedure. The results of the study include a material validation score of 93.18% and a media validation score of 85.42%, both of which confirm the validity of the "KAPTEN SUBASA" media. The effectiveness of the media is assessed based on the learning achievement percentage and an effectiveness questionnaire, which obtained scores of 93.3% and 87.39%, respectively. Based on this data, it can be concluded that the KAPTEN SUBASA(Kartu Permainan Suku Bangsa) is considered effective.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-06-05

Issue

Section

Articles
Abstract views: 90 , PDF Downloads: 64