Hiperrealitas Social Media dan Perilaku Konsumtif Mahasiswa Urban Kampus Pendidikan

Authors

  • Putri Febriana Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Abstract
Technological advances support the emergence of new social media which is increasingly mushrooming. One of the results of the
development of social media is the emergence of TikTok which has gained popularity, especially among student audiences.
Tiktok has various kinds of content which sometimes includes promotional actions. Content that is packaged in such a way
in various persuasive ways can lead to consumer consumer behavior. Moreover, TikTok is not just a social media, but also
provides an online shopping platform directly through the TikTok application. The aim of this research is to identify the
mechanism for the consumptive behavior of urban students using the TikTok application as well as the hyper-reality of
promotions in TikTok content. This type of research is qualitative research that uses data collection techniques in the form of
observation, interviews and documentation. The use of theory in this research carries Jean Baudrillard's theory of hyperreality.
The research subjects were urban students who used the TikTok platform and had shopped online from product
advertisements in TikTok content. The results of this research show that most urban students are attracted to advertisements
in TikTok content because of the unique and creative packaging, although it often contains hyper-reality. The products that
are most in demand are fashion or beauty products.


Kemajuan teknologi mendukung kemunculan media sosial baru yang semakin menjamur. Salah satu
hasil perkembangan media sosial adalah kemunculan tiktok yang mendapatkan popularitas khususnya
pada khalayak mahasiswa. Tiktok memiliki berbagai macam konten yang terkadang terdapat tindakan
promosi di dalamnya. Konten yang dikemas sedemikian rupa dengan berbagai cara persuasif dapat
menggiring ke arah perilaku konsumtif penggunanya. Terlebih tiktok bukan sekedar media sosial,
melainkan juga menyediakan platfrom berbelanja online langsung mealui aplikasi tiktok. Tujuan dari
penelitian ini untuk mengidentifikasi mekanisme terjadinya perilaku konsumtif mahasiswa urban
pengguna aplikasi tiktok serta hiperealitas promosi dalam konten tiktok. Jenis penelitian ini merupakan
penelitian kualitatif yang menggunakan teknik pengumpulan data berupa observasi, wawancara, serta
dokumentasi. Penggunaan teori dalam penelitian ini mengusung teori hiperrealitas Jean Baudrillard.
Subjek penelitian merupakan para mahasiswa urban pengguna platfrom tiktok dan pernah melakukan
belanja secara online dari iklan produk dalam konten tiktok. Adapun hasil dari penelitian ini
mendapatkan fakta bahwa kebanyakan mahasiswa urban tertarik dengan iklan dalam konten tiktok karena
pengemasan yang unik dan kreatif meskipun terdapat hiperrealitas di dalamnya. Produk yang paling
banyak diminati adalah produk fashion dan produk kecantikan atau kosmetik.
Keywords: Hyperreality, Consumptive Behavior, Tiktok

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2025-01-06

How to Cite

Febriana, P. (2025). Hiperrealitas Social Media dan Perilaku Konsumtif Mahasiswa Urban Kampus Pendidikan. Paradigma, 13(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paradigma/article/view/65326
Abstract views: 96 , PDF Downloads: 239