Penyesuaian Diri Mahasiswa Nusa Tenggara Timur di Surabaya (Self-Adjustment of Students Originated from Nusa Tenggara Timur While Studying at Surabaya)

  • JOHNY ARDYLES
  • Muhammad Syafiq

Abstract

Education is one of determinants for the quality of a country's population. Students from outside of Java island choose Java as a place of study in order to obtain a better education. The existence of cultural differences between people outside Java with local people in a new places make them have to adjust. Self-adjustment needs to be done primarily to achieve the best outcome of their study. Adjusting means having a mental and behavioral skills to meet the demands from both academic and social environment where the students live and study . This study aims to explore the self-adjustment of students from Nusa Tenggara Timur (NTT) that take Pendidikan Profesi Guru Terintegrasi (PPGT) at Universitas Negeri Surabaya. This study used a qualitative approach with a phenomenological method. Data collected using semi-structured interviews and analyzed using interpretative phenomenological analysis (IPA). This study reveals three main themes. The first theme discuss the difficulties in the new environment. The second theme is the adjustment efforts, and the last theme is the impact of the adjustment on personal and academic lives.

Keywords: Self-adjustment, student, Nusa Tenggara Timur

Abstrak:

Pendidikan merupakan salah satu penentu kualitas penduduk suatu negara. Masyarakat dari luar pulau Jawa memilih pulau Jawa sebagai tempat menempuh pendidikan agar memperoleh pendidikan yang lebih baik. Adanya perbedaaan budaya antara masyarakat luar Jawa dengan tempat yang baru membuat mereka harus menyesuaikan diri. Penyesuaian diri perlu dilakukan demi tercapainya studi yang optimal. Menyesuaikan diri berarti memiliki suatu kecakapan mental dan tingkah laku dalam menghadapi tuntutan dari dalam dirinya maupun lingkungan sekitar tempat hidupnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji  penyesuaian diri mahasiswa Nusa Tenggara Timur (NTT) yang menempuh Program Profesi Guru Terintergrasi (PPGT) di Universitas Negeri Surabaya. Pendekatan kualitatif dengan metode fenomenologi digunakan dalam penelitian ini. Data dikumpulkan melalui teknik wawancara semi terstruktur dan dianalisis menggunakan interpretative phenomenological analysis (IPA). Penelitian ini berhasil mengidentifikasi tiga tema utama. Tema yang pertama membahas kesulitan dalam lingkungan baru. Tema kedua adalah upaya penyesuaian diri, dan tema terakhir adalah dampak penyesuaian diri.

Kata kunci: Penyesuaian diri, mahasiswa, Nusa Tenggara Timur

 

Published
2017-08-15
How to Cite
ARDYLES, J., & Syafiq, M. (2017). Penyesuaian Diri Mahasiswa Nusa Tenggara Timur di Surabaya (Self-Adjustment of Students Originated from Nusa Tenggara Timur While Studying at Surabaya). Character Jurnal Penelitian Psikologi, 4(1). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/21341
Abstract Views: 123
PDF Downloads: 1361