STUDI PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN EKONOMI PADA MATERI UANG DAN BANK KELAS X SMA NEGERI 1 MAGETAN
Abstract
Abstrak
Media pembelajaran dapat menunjang sebuah proses pembelajaran. Namun sering sekali pihak sekolah maupun guru kurang memperhatikan pentingnya media pembelajaran ini. Rumusan masalah pada penelitian ini adalah : (1) Apa peranan media pembelajaran dalam proses belajar ekonomi di SMA Negeri 1 Magetan? (2) Bagaimana upaya yang telah dilakukan guru dalam pengadaan media belajar? (3) Apa saja media yang pakai selama ini? (4) Bagaimana penggunaan media tersebut dalam proses belajar di SMA Negeri 1 Magetan? Penelitian ini merupakan jenis penelitian deskriptif. Subjek penelitian ini adalah guru ekonomi dan wakil kepala sekolah bagian sarana prasarana. Teknik pengumpulan datanya menggunakan angket, observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data yang dipakai adalah penyajian data, reduksi data kemudian kesimpulan. Dari hasil penelitian diambil kesimpulan bahwa : (1) Peran media pembelajaran adalah sebagai penarik perhatian siswa agar siswa lebih antusias dan bertanya. (2) Upaya yang telah dilakukan guru dalam pengadaan adalah dengan menggunakan poster uang A3 dan Audiovisual. Namun demikian guru juga memberikan tugas kepada para siswa untuk membuat media belajar berupa Powerpoint. (3) Media pembelajaran yang dipakai berjenis visual dan audiovisual. (4) Pemakaian meida pembelajaran di SMA Negeri 1 Magetan untuk mata pelajaran ekonomi dilakukan oleh guru dan para siswa dengan berkelompok ataupun individu.
Kata Kunci: Media, Pembelajaran.
Abstract
Learning media can support a learning process. But often the school and the teachers pay less attention to the importance of this learning media. The research problems are (1) What is the role of instructional media used in the process of studying the subject Economics at SMA Negeri 1 Magetan, (2) how the efforts of teachers in making and procurement of instructional media, (3) learning media are to be used, ( 4) How to use the medium of learning in SMA Negeri 1 Magetan. This study was descriptive qualitative research. Subjects examined include economic subject teachers for 10th class and coordinator of facilities and infrastructure. The data collection was done by using questionnaires, interviews, observation and documentation. Mechanical analysis using data presentation, data reduction and conclusions. This study resulted in the following findings (1) Media Learning role is to attract the attention of students, the students more enthusiastic and asked many questions, encourage students to work and students more easily appreciate by seeing the work directly, (2) to establish a medium of learning, teachers seek to design media learning itself be Money Poster on A3 paper and audiovisual mediun. In addition to the teacher assigns students to create their own media such as Power Point media, (3) type of learning media used consisted of visual media, the media environment and media dialogue of art, (4) the use of instructional media in subjects of economic in SMA Negeri 1 Magetan used by teachers themselves and also used by students individually or in groups.
Keywords: Media, Education.
Copyright
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
PDF Downloads: 3867