Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dengan Pendekatan Kontekstual dalam Menyelesaikan Masalah Matematika
DOI:
https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v8n2.p428-435Abstract
Abstrak
Pendidikan merupakan kebutuhan hidup manusia. Pendidikan dipengaruhi oleh beberapa hal, salah satunya model pembelajaran yang diterapkan. Salah satu model pembelajaran dalam pembelajaran matematika yang digunakan dalam penelitian ini adalah Problem Based Learning (PBL). PBL adalah model pembelajaran yang mendorong peserta didik untuk belajar membangun pengetahuan serta tercipta kerjasama antar anggota suatu tim dalam menyelesaiakan suatu masalah nyata. Sejalan dengan dengan model pembelajaran, maka diperlukan pendekatan pembelajaran, yakni pendekatan kontekstual (contextual teaching and learning (CTL)). CTL adalah konsep pembelajaran yang mengaitkan materi yang dipelajari dengan kehidupan nyata siswa agar siswa mampu menerapkannya pada kehidupan sehari-hari siswa. Tujuan dari penelitian ini mendeskripsikan pengelolaan pembelajaran oleh guru, aktivitas peserta didik, tes hasil belajar peserta didik dan respon peserta didik. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif. Pengumpulan data dilakukan dengan metode observasi untuk mendapatkan data pengelolaan pembelajaran oleh guru dan aktivitas peserta didik, metode tes untuk ketuntasan belajar, dan metode angket untuk mengetahui respon peserta didik. Hasil penelitian menunjukan bahwa pengelolaan pembelajaran oleh guru pada kategori baik; aktivitas peserta didik selama mengikuti pembelajaran dalam kategori aktif; ketuntasan belajar klasikal peserta didik dengan persentase 87,098%; Respon peserta didik setelah mengikuti pembelajaran adalah positif.
Kata Kunci: Problem based Learning (PBL), Pendekatan Kontektual
Abstract
Education is a necessity of human life. The success of this learning is influenced by the learning model that is applied. One of effective learning models in mathematics learning is Problem Based Learning (PBL). PBL is a learning model that encourages students to learn to build knowledge and create collaboration between members in groups to solve a real problem. The learning approach used in PBL is a contextual approach (Contextual Teaching and Learning (CTL)). CTL is a learning concept that emphasizes the involvement of all students to understand the content of the material provided by the teacher by linking learning material into the real-life context experienced by students. This is so that students can easily understand the contents of the material given by the teacher. The purpose of this study was to the activities of the teacher in managing learning, student activities, tests of student learning outcomes, and student responses after following the learning. This research is a descriptive research. While the technique of data collection is done by observation methods, test methods, and questionnaires. The observation method is carried out to obtain data regarding the management of learning by teachers and student activities. The test method is done to find out the completeness of learning. The questionnaire method was carried out to determine student responses after following the learning. The results of the study show that the management of learning carried out by teachers belongs to the good category; student activities during the study show active categories; classical learning completeness of students reaches a percentage of 87,098%; The responses of students after participating in learning are positive.
Keywords: Problem based Learning (PBL) Learning Model, Contextual Approach