PENGEMBANGAN MODUL APLIKASI PANORAMA 360° VIRTUAL TOURING BERBASIS WEB BAGI SISWA SMKN 1 BENDO JURUSAN MULTIMEDIA UNTUK MATA PELAJARAN PENGAMBILAN GAMBAR BERGERAK

Main Article Content

WACHID MUDI WALUYO
SETYA CHENDRA WIBAWA

Abstract

This research aims to determine the learning outcomes of experimental class. Tests using intact-group design comparison with the experimental group using learning modules of panorama 360° application and the control group using conventional teaching methods. Mechanical analysis instrument using validity test and student response. While the research data analysis techniques using normality test, homogeneity test, and hypothesis test. As for the students responses using a reliability test. Validation results obtained from validator have a validation value of 83.84%, it was concluded that the modules feasible to use. The learning outcomes of students from control class scored an average of 76.72, and the experimental class scored an average of 82.11, the average difference between the experimental class with control class is 5.39. It can be concluded that the learning modules influence on student learning outcomes. Keywords : Research and Development, Results Learning, Virtual Tour, Panorama 360°.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hasil belajar kelas eksperimen. Pengujian menggunakan desain intact-group comparison dengan kelompok eksperimen menggunakan modul pembelajaran aplikasi panorama 360 dan pada kelompok kontrol menggunakan metode pembelajaran konvensional. Teknik analisis instrumen menggunakan uji validitas dan uji respon siswa. Sedangkan teknik analisis data penelitian menggunakan uji normalitas, uji homogenitas, dan uji hipotesis. Sedangkan untuk respon siswa menggunakan uji reliabilitas. Hasil validasi oleh validator didapatkan nilai validasi sebesar 83.84%, disimpulkan bahwa modul layak untuk digunakan. Hasil belajar siswa kelas kontrol mendapatkan nilai rata-rata sebesar 76.72, dan kelas eksperimen mendapatkan nilai rata-rata 82.11, selisih rata-rata antara kelas eksperimen dengan kelas kontrol sebesar 5.39. Dapat disimpulkan bahwa modul pembelajaran berpengaruh terhadap hasil belajar siswa.
Kata Kunci : Research and Development, Hasil Belajar, Virtual Tour, Panorama 360°.

Article Details

How to Cite
MUDI WALUYO, W., & CHENDRA WIBAWA, S. (2019). PENGEMBANGAN MODUL APLIKASI PANORAMA 360° VIRTUAL TOURING BERBASIS WEB BAGI SISWA SMKN 1 BENDO JURUSAN MULTIMEDIA UNTUK MATA PELAJARAN PENGAMBILAN GAMBAR BERGERAK. IT-Edu : Jurnal Information Technology and Education, 4(01). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/it-edu/article/view/28868
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>