IMPLEMENTION OF BILINGUAL WORKSHEET WITH MIND MAPPING STRATEGY BY COOPERATIVE LEARNING MODEL ON ATOMIC STRUCTURE AND PERIODIC TABLE MATTER

  • TAUFIQ

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan aktivitas guru, aktivitas siswa, hasil belajar siswa, dan respon siswa terhadap implementasi LKS bilingual berstrategi mind mapping dengan model pembelajaran kooperatif pada materi struktur atom dan tabel periodik. Jenis penelitian ini adalah penelitian pre-eksperimen (non-designs) dengan one group pretest posttest design, yaitu eksperimen yang dilaksanakan pada satu kelompok saja tanpa kelompok pembanding. Persentase rata-rata hasil observasi keterlaksanaan sintaks model pembelajaran kooperatif dengan strategi mind mapping pada pertemuan I sebesar 87,9% (baik sekali) dan pertemuan II sebesar 82,7% (baik sekali). Persentase total hasil pengamatan aktivitas siswa yang relevan pada pertemuan I sebesar 100% (baik sekali) dan pertemuan II sebesar 100% (baik sekali). Hasil belajar siswa menunjukkan kenaikan rata-rata dari pretest 47,50 menjadi 75,56 pada posttest dengan jumlah tim super sebanyak 11 kelompok dan tim hebat sebanyak 7 kelompok. Pada pretest terdapat sebanyak 83,33 % atau 30 dari 36 siswa tidak mencapai ketuntasan kemudian turun menjadi menjadi 27,77% atau 10 dari 36 siswa pada saat pottest. Perhitungan menggunakan SPSS uji Paired-Samples T Test menunjukkan bahwa perlakuan yang diberikan tergolong efektif. Respon siswa positif setelah impementasi dengan rata-rata jawaban “ya” 95,5% dalam kategori sangat baik.

Kata Kunci: bilingual, kooperatif, LKS, mind mapping, struktur atom, tabel periodik.

This research have objective to describe teacher activity, student’s activity, student’s learning result, and student’s respond due to implementation bilingual worksheet with mind mapping strategy for subject atomic structure and the periodic table. The kind of research is pre-experiment (non-designs) by one group pre-test and post-test design, which is experiment that execute on one group only without compare group. Percentage of cooperative learning with mind mapping strategy’s syntax that has been done on first meeting is 87,9% (very good) and second meeting is 82,7% (very good). Total percentage of student activity observation that relevant on first meeting is 100% (very good) and second meeting 100% (very good). The student’s learning result show increasing average from pretest 47,50 become 75,56 in postest with the amount of super team 11 group and great team 7 group. In pretest there just 16,66% or 6 from 36 students that reach mastery learning and then increase in postest with 72,22% or 26 from 30 students. Calculation by SPSS with Paired-Samples T Test show that threatment that was given is effective. Student’s respond after implementation is positif with average of “yes” answer 95,5% in very good criteria. 

Keywords:       atomic structure, bilingual, cooperative, mind mapping, periodic table, student worksheet.

Published
2015-09-30
Abstract Views: 28
PDF Downloads: 31