EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA BLOG INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN BERPIKIR KRITIS (EFFECTIVENESS OF THE USE OF INTERACTIVE MEDIA BLOG FOR IMPROVING CRITICAL THINKING)

  • . ISTIQOMAH Jurusan Kimia FMIPA Unesa

Abstract

The purpose of this study was to determine the effectiveness of interactive media on the implementation of learning blog. This type of research is the application. instrument used is a matter of test and questionnaire responses of students. Media is said to be effective if the learning outcomes achieved ≥ 70% classical completeness, the average score of critical thinking of students ≥ 61 and ≥ 61% response. The results showed that the response of students reached 95.83% with the observed aspect is that it can inspire student learning, learning via the internet is more fun than listening to explanations from the teacher, students do not feel bored in using the media, as a means of students in collecting information or knowledge is presented, students gain an increased understanding of the material feels after using the media, to train students to answer questions about critical thinking. While the test results of students' learning achieve 100% completeness and critical thinking tests at an average of 62.5. From these results it can be concluded that the media is an effective interactive blog pembelajran used in the reaction rate.

Keywords: interactive blog, effectively, the implementation of learning, critical thinking

Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui efektivitas penggunaan media blog interaktif untuk meningkatkan berpikir kritis pada materi laju reaksi. Blog yang memiliki menu diskusi yang digunakan untuk mendukung interaksi siswa ini juga dilengkapi latihan serta tes berpikir kritis untuk melatih kemampuan berpikir kritis siswa.  Jenis penelitian ini adalah penerapan, dalam hal ini menerapkan pembelajaran laju reaksi menggunakan blog interaktif. Instrumen yang digunakan adalah soal tes dan angket respon siswa. Diharapkan penggunaan blog interaktif ini menjadi alternatif media pembelajaran laju reaksi untuk melatih berpikir kritis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil respon siswa mencapai 95,83% sedangkan pada tes hasil belajar ketuntasan siswa mencapai 100% dan tes berpikir kritis mencapai rata-rata  62,5. Hasil tersebut sudah memenuhi apa yang diharapkan sehingga media ini dinyatakan efektif digunakan dalam pembelajaran. Dari hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa media blog interaktif ini efektif digunakan dalam pembelajran laju reaksi.

Kata kunci: blog interaktif, efektif, implementasi pembelajaran, berpikir kritis.

Published
2012-09-01
Section
Articles
Abstract Views: 26
PDF Downloads: 82