PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISKUSI TIPE BEACH BALLMATERI POKOK BAHAN KIMIA DALAM MAKANAN UNTUK MENCAPAI KETUNTASANBELAJAR SISWA KELAS VIII DI SMP PGRI WRINGINANOM GRESIK (IMPLEMENTATION OF LEARNING METHOD OF BEACH BALL TYPE DISCUSSION ON SUBJECT OF CHE

  • Ginanjar Budi Laksono Jurusan Kimia, FMIPA, Universitas Negeri Surabaya
  • Muchlis . .

Abstract

Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui aktivitas siswa, aktivitas guru, ketuntasan klasikal siswa dan respon siswa terhadap kegiatan belajar mengajar pada materi kimia dalam makanan dengan menggunakan model pembelajaran Diskusi Tipe Beach Ball. Hasil penelitian menunjukkan bahwa aktivitas guru yang sering dilakukan adalah mendorong keterlibatan dan keikutsertaan siswa, mengamati kegiatan siswa dan membimbing kegiatan diskusi, sedangkan Aktivitas siswa yang sering dilakukan oleh semua kelompok adalah menyatakan ide dengan jelas dan menanggapi pertanyaan/pendapat orang lain. Hasil Posttest siswa yang menunjukkan ketuntasan belajar klasikal siswa sebesar 91,67%).Respon siswa terhadap pembelajaran Diskui Tipe Beach Ball meliputi mudah dalam cara belajar (83,78%) dan cara mengajar guru (94,59%), mudah dalam menyatakan ide dengan jelas (83,78%), mengajukan pertanyaan (86,49%), menanggapi pendapat orang lain (81,08%), berminat terhadap kegiatan pembelajaran (91,89%), dapat memahami keseluruhan pembicaraan (75,68%) dan dapat memahami materi dengan menggunakan model pembelajran Diskusi Tipe Beach Ball (70,27%), sehingga respon siswa yang positif  antara 70,27% sampai 94,59%.

Kata kunci :    Model Pembelajaran Diskusi Tipe Beach Ball, kimia dalam makanan, ketuntasan siswa.

This research aims to find out activities of students, activitas of theacer, completeness clasical of students and responds of students in relation with activities of teaching and learning on subject of chemicals in food by using learning method of ”Beach Ball” type discusion. Result of the research indicated that activity of teacher which is frequently used is engaging, monitoring activities of students and assisting activity of discussion. Meanwhile, activity of students which is  frequently conducted by all groups is stating an idea clearly  and responding question/opinion of others. Result of post-test of students indicating comleteness of classical learning of students (91.67%).Respond of students  on learning method of Beach Ball” type discussion consists of easy in the way of learning (83.78%) and the way teacher teach (94.59%), easy to state idea clearly (83.78%), propose question (86.49%), respond opinion of others (81.08%), interested in activity of learning (91.89%), able to understand whole conversation (75.68%) and able to understand material by using learning method of Beach Ball type discussion (70.27%), so that positive respond of students is at 70.27% to 94.59%.  This is supported by  result of post-test of students indicating comleteness of classical learning of students (91.67%).

Keywords: learning method of Beach Ball type discussion, chemicals in food, and completeness of students.

Published
2013-09-30
Section
Articles
Abstract Views: 29
PDF Downloads: 53