THE DEVELOPMENT OF CHEM VS ZOMBIE GAME AS LEARNING MEDIA ON COMPOUND NOMENCLATURE MATTER

  • NINIK NIGUSTI AYU SUNARDI

Abstract

 

 

 

The aims of this study to know the feasibility of Chem vs Zombie game that has been developed as a learning media on compound nomenclature matter. The research method that used was research and development (R&D) that consist of 10 steps. But in this research was just limited until product testing. This media had been reviewed by 3 chemistry lecturers and validated by a chemistry lecturer and 2 chemistry teachers then has been tested on 10th grade student in Public Senior High School 1 Tuban. The result of this research showed that Chem vs Zombie game had been developed as a learning media on compound nomenclature matter feasibility used to be learning media. It was shown based on overall lecturer and teacher of chemistry assessment is 82%, in terms of the suitability of the matter, presentation and linguistic in a row are 82.66%, 80% and 83.33%.  As well as student response was very positive with percentage of 91.71% and mastery learning aspect with percentage of 100%. Thus, Chem vs Zombie game was expressed very feasible and can be used as learning media on compound nomenclature matter.

 

Key words: Chem vs Zombie game, compound nomenclature

 

Penelitian  ini  bertujuan  untuk  mengetahui  kelayakan  permainan  Chem vs Zombie  yang  dikembangkan  sebagai media pembelajaran pada  materi  tata nama senyawa. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development(R&D) yang terdiri dari 10 langkah. Namun pada penelitian ini hanya terbatas sampai enam langkah saja yaitu ujicoba produk. Media ini ditelaah oleh 3 dosen kimia dan divalidasi oleh 1 orang dosen kimia dan 2 guru kimia serta diujicobakan pada 13 siswa kelas X SMA Negeri 1 Tuban. Hasil  penelitian  menunjukkan  bahwa media permainan Chem vs Zombie pada materi tata nama senyawa yang dikembangkan layak digunakan sebagai media pembelajaran. Hal ini ditunjukkan dari persentase hasil penilaian dosen kimia dan guru kimia secara keseluruhan sebesar 82%, yang ditinjau dari aspek kesesuaian  materi, penyajian dan kebahasaan yang memperoleh presentase berturut-turut sebesar 82,66%, 80% dan 83,33%.  Serta respon siswa yang sangat positif dengan persentase sebesar 91,71% dan ketuntasan hasil belajar siswa sebesar 100%. Sehingga dapat disimpulkan bahwa permainan Chem vs Zombie dinyatakan sangat layak dan dapat digunakan sebagai media pembelajaran pada materi tata nama senyawa.

Kata Kunci : Permainan Chem vs Zombie, tata nama senyawa

Published
2014-06-04
Abstract Views: 18
PDF Downloads: 17