KELAYAKAN LEMBAR KERJA SISWA INKUIRI UNTUK MENUMBUHKAN SOFT SKILL BERTANGGUNG JAWAB SISWA KELAS VIII SMP PADA MATERI POKOK BAHAN KIMIA DALAM KEHIDUPAN (FEASIBILITY OF INQUIRY  STUDENT WORKSHEET  FOR GROWING SOFT SKILL RESPONSIBLE OF VIII GRADE STUDENTS WITH SUBJECT MATTER CHEMICALS IN LIFE)

  • FATIMATUZZAHRO

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kelayakan LKS dari segi isi, penyajian, kebahasaan, kesesuaian dengan model inkuri, kesesuaian dengan komponen soft skill bertanggung jawab pada siswa kelas VIII SMP pada materi pokok bahan kimia dalam kehidupan. Penelitian ini merupakan penelitian Research and Development (R&D) dengan LKS model inkuiri untuk menumbuhkan soft skill bertanggung jawab sebagai produknya. Subyek penelitian adalah sepuluh siswa SMP Bahauddin Sepanjang. Instrumen penelitian lembar telaah dan lembar validasi LKS. Hasil penelitian menunjukkan bahwa LKS yang dikembangkan sangat layak. Hal ini ditunjukkan dari hasil presentase penilaian rata-rata sebesar 81% berdasarkan komponen isi, penyajian, kebahasaan, model inkuiri, dan soft skill bertanggung jawab.

Kata kunci: pengembangan LKS model inkuri, soft skil bertanggung jawab

 This study aims to determine the feasibility of LKS in terms of content, presentation, language, conformity with the model inqury, conformity with the soft skills components responsible  for the eighth grade students of SMP in the subject matter of the chemical in life. This research is a Research and Development (R & D) with LKS model of inquiry to cultivate soft skills as responsible products. Subjects were ten Bahauddin Sepanjang  junior high school students. Research instruments and sheet validation study sheet LKS. The results showed that the worksheets are developed very decent. It is shown from the results of the percentage of the average valuation of 81% based on component content, presentation, language, models of inquiry, and soft skills responsibly.

 Keywords : development of LKS with inqury model , soft skills are responsible.

Published
2014-06-05
Abstract Views: 13
PDF Downloads: 170