DOI:
https://doi.org/10.26740/ujced.v3n3.p%25pAbstract
The aims of this study to describe the student’s motivation, student’s learning outcome, student activities, and student responses in implementation of cooperative learning model TGT type with structure exercise method on hydrolysis matter. The research method used pre experimental design, One Group Pre-Test Post-Test Design. The results showed: (1) Student motivation that measured using the ARCS questionnaire was increased from 61.61% to 79.22%. (2) Mastery of cognitive student learning outcomes was increased about 86.67% in classically and also increasing learning outcomes by Gain Score about 47% on high category of count problem solving, 50%on medium category, and 3%on low category; (3) The most dominant students activity was heard/attend teacher or friend explanation about 41.11%. (4) Student responses obtained was 82.44% this suggests the students respond positively to the cooperative learning TGT type with Structure Exercise Method that had been implemented.
Keywords:Teams Games Tournament (TGT) type, Structure Exercise Method (SEM), student’s motivation.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan motivasi, hasil belajar, aktivitas dan respon siswa setelah penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TGT dengan Latihan Berjenjang pada materi pokok Hidrolisis. Metode yang digunakan adalah Pra Eksperimen, One Group Pre-Test Post-Test Design. Hasil penelitianmemperlihatkan: (1) Motivasi belajar siswa yang diukur menggunakan angket ARCS mengalami peningkatan dari 61.61% menjadi 79.22%; (2) Ketuntasan hasil belajar kognitif mengalami peningkatan yakni sebesar 86,67% tuntas secara klasikal, selain itu kenaikan hasil belajar melalui Gain Score diperoleh persentase siswa yang mendapatkan kenaikan hasil belajar dengan kategori tinggi dalam menyelesaikan soal-soal hitungan sebesar 47%, siswa dengan kategori sedang sebesar 50%, dan siswa dengan kategori redah sebesar 3%; (3) Aktivitas siswa yang paling dominan adalah mendengar/memperhatikan penjelasan guru/teman dengan aktif sebesar 41,11%; (4) Respon siswa yang didapat adalah 82,44% hal ini menunjukkan bahwa siswa merespon positif terhadap model pembelajaran kooperatif TGT dengan Latihan Berjenjang yang diterapkan.
Kata kunci:model pembelajaran kooperatif tipe TGT, latihan berjenjang, motivasi belajar siswa.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
The license terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) requires attribution to the original creator, permits non-commercial use, and does not allow for the application of legal or technological restrictions on others' use.

