Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon, Disiplin Belajar dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Keuangan Dimasa Pandemi Covid-19

  • Anik Novitasari Universitas Negeri Surabaya
  • Vivi Pratiwi Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Powtoon learning media; learning discipline; learning environment; learning outcomes

Abstract

This study aims to analyze the effects of PowToon learning media,  discipline and learning environment  partially or simultaneously with learning learning results. This study uses a quantitative approach with 61 population  students. The specified sample method is saturated sampling. Data was collected by a questionnaire. Data analysis with multiple linear regressions. The results of the survey conclude that: (1) The important effect of Powtoon learning media on financial accounting learning outcomes is the result of t count = 3.184> ttable = 2.002. (2) In the result of t count = 2,650> t table = 2,002, the learning outcome of financial accounting has an important influence of learning discipline. (3) In the result of t count = 3.136> t table = 2.002, the learning outcome of financial accounting has a great influence on the learning environment. (4)  Powtoon learning media, learning discipline, and learning environment have a great influence on the learning outcomes of financial accounting, as well as the results of Fcount> Ftable, ie 4.908> 2.76.

References

Aksoy, G. (2012). The Effects of Animation Technique on the 7th Grade Science and Technology Course. Journal of Scientific Research, 3, No 3.

Alannasir, W. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Dalam Pembelajaran Ips Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Iv Sd Negeri Mannuruki. Journal of Educational Science and Technology (EST), 2(2), 81. https://doi.org/10.26858/est.v2i2.2561

Anggraini Yussi, S. P. dan P. (2017). Pengaruh Lingkungan Belajar dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Kompetensi Keahlian Elektronik Industri Di SMK. Jurnal Pendidikan.

Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Rineka Cipta.

Arista, I. D. (2018). Pengaruh Disiplin Belajar Dan Teman Sebaya Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI IPS Di SMA Negeri 1 Kedamean Gresik. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6(3), 302–309.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. PT.Rajagrafindo Persada.

Budi Yoga Bhakti. (2017). Evaluasi Program Model CIPP Pada Proses. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah, 1(2), 75–82.

Chaerunisa, Z., Latief, J., Muhammadiyah, U., & Hamka, P. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Prestasi Belajar IPS di Sekolah Dasar. 3(5), 2952–2960.

Dalyono. (2009). Psikologi pendidikan. Rineka Cipta.

Fajar, S. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Powtoon Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Terpadu. Jurnal Pengajaran MIPA, 3(2), 101–114. http://ejournal.upi.edu/index.php/edutechnologia/article/view/8957

Firman, Baedhowi, & Murtini, W. (2018). The Effectiveness of The Scientific Approach to Improve Student Learning Outcomes. International Journal of Active Learning.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IMB SPSS 19. Badan Penerbit Undip.

Heryyanti, D. A., Tanzeh, A., & Masrokan, P. (2021). Pengaruh Gaya, Minat, Kebiasaan dan Lingkungan Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah di Era New Normal. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3935–3945.

Inanna. (2013). Peran Pendidikan Karakter Dalam Mengembangkan Kecerdasan Moral. Jurnal Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), 27–33.

Indra G, A., & Amaliyah, I. (2017). Pengaruh Pendekatan Saintifik dengan Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Analisis Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Edunomic.

Indrianti, R., S. D. dan B. S. (2017). Pengaruh Motivasi dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Prakarya dan Kewirausahaan. Jurnal Pendidikan Ekonomi.

Kartika, W. I. (2021). Hubungan antara Lingkungan Keluarga dan Hasil Belajar IPS Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 3 Nomor 4 Tahun 2021 Halm 1318 - 1325 Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1318–1325.

Leka, I. (2015). The Impact of Peer Relations in the Academic Process among Adolescents. 6, No 1.

Lestari, Ni. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar, Disiplin Belajar Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Pengantar Akuntansi Siswa Kelas X Akuntansi Smk Negeri 4 Klaten Tahun Ajaran 2016/2017. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Martina. (2020). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 9 Tulung Selapan Kabupaten Oki. Jurnal Kapita Selekta Geografi, 3 (2), 47–59.

Mayer, R.E. & Moreno, R. (2002). Animation as an aid multimedia learning. Educational Psychology Review, 14, No.1. http://search.proquest.com

Nurdiansyah, E., Faisal, E. El, & Sulkipani, S. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis PowToon pada perkuliahan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 15(1), 1–8. https://doi.org/10.21831/jc.v15i1.16875

Pais, M. H. R., Nogués, F. P., & Muñoz, B. R. (2017). Incorporating powtoon as a learning activity into a course on technological innovations as didactic resources for pedagogy programs. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 12(6), 120–131. https://doi.org/10.3991/ijet.v12i06.7025

Prasasty, A. T. (2017). Pengaruh disiplin dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa kelas X SMK Bina Karya Insan Tangerang Selatan. Utility: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Ekonomi, 1(1), 65–74. http://journal.stkipnurulhuda.ac.id/index.php/utility/article/view/64

Pratama, H. J., & Ghofur, M. A. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Saat Pembelajaran Daring. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1568–1577. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/621

Rahayu, R. D., & Wigna, W. (2016). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Sekolah dan Masyarakat Terhadap Persepsi Gender Mahasiswa Laki-Laki dan Perempuan (Kasus Mahasiswa Sekolah Tinggi Ekonomi Islam Tazkia Tahun Masuk 2009). Jurnal Penyuluhan, 6(2), 1–23. https://doi.org/10.25015/penyuluhan.v6i2.11451

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor Faktor yang Mempengaruhi. Rineka Cipta.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi. PT.Rineka Cipta Jakarta.

Suhendra, I. dkk. (2016). Pengaruh Penggunaan Media audiovisual Powtoon Terhadap Motivasi dan hasil Belajar Siswa Materi Unsur Senyawa campuran. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(3), 3.

Sujarweni, V. W. (2014). SPSS untuk Penelitian. Pustaka baru Press.

Sulastini. (2012). Persepsi Siswa Tentang Penerapan Media Lagu Dihubungkan Dengan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V Sekolah Dasar Negeri 1 Keduanan Kabupaten Cirebon.

Suranto. (2015). Pengaruh Motivasi Suasana Lingkungan dan Sarana Prasarana Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa (Studi Kasus Pada SMK Khusus Putri SMA Islam Diponegoro Surakarta. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial.

Tirtahardja, U. dan S. . L. S. (2005). Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Grasindo.

Tu’u, T. (2004). Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Grasindo.

Watimury, P., & Bahalwan, F. (2019). Pengaruh Lingkungan Belajar Dan Konsep Diri Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMP Negeri I Maluku Tengah. Biosel: Biology Science and Education, 8(1), 42. https://doi.org/10.33477/bs.v8i1.845

Weni, S. (2014). Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA Negeri 1 Tandun Rokan Hulu. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.

Wiyani, T. E. K. (2017). Pengaruh Konsep Diri, Kemandirian, Motivasi Dan Lingkungan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri Di Kabupaten Gresik. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 1(2), 130. https://doi.org/10.26740/jepk.v1n2.p130-139

Published
2022-04-30
How to Cite
Novitasari, A., & Pratiwi, V. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon, Disiplin Belajar dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Keuangan Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 10(1), 69-79. https://doi.org/10.26740/jpak.v10n1.p69-79
Section
Article
Abstract Views: 448
PDF Downloads: 495