Mental Accounting dan Problematika Pola Perilaku Keuangan Working Student: Berhasil Atau Gagalkah?

  • William Nanda Ricardo Universitas Tanjungpura
  • Rafles Ginting Universitas Tanjungpura
Keywords: Finance; students; mental accounting

Abstract

Financial management is an important thing, especially for a student who works and studies, apart from the demands to achieve higher education, a student is also required to be able to live independently by supporting himself. This study aims to reveal how the strategy of a student who works and studies can manage finances with a mental accounting mindset. The research uses a descriptive qualitative method with phenomenological studies on students who work and study in the city of Pontianak. The research was carried out by conducting in-depth interviews with informants. Based on the results of the study, it was found that the mindset of mental accounting is an important basis for a student who works and studies to be able to carry out smart strategies in managing finances. Mental accounting is an important capital for students who work and study to be able to use money more effectively and efficiently.

References

Abdul, K. (2015). Hubungan antara stres pada mahasiswa yang kuliah sambil bekerja dengan motivasi belajar di mahasiswa Fakultas Teknik Universitas Bhayangkara Jakarta Raya. Skripsi (Tidak Diterbitkan). Jakarta: Universitas Bhayangkara.

Afaf, I. N., & Yendrawati, R. (2021). Sosialisasi Pentingnya Mencapai Financial Freedom dalam Mengatur Keuangan di Masa Pandemi Bagi UMKM. Rahmatan Lil’Alamin Journal of Community Services, 15–19.

Damayanti, T. W. dan S. (2011). Realitas Mental Accounting : Studi Pada Perlakuan Pendapatan Ekstra. Jurnal Manajemen Usahawan Indonesia.

Eldista, E., Sulistiyo, A. B., & Hisamuddin, N. (2020). Mental Accounting: Memaknai Kebahagiaan Dari Sisi Lain Gaya Hidup Mahasiswa Kos. Jurnal Akuntansi Universitas Jember, 17 (2), 123–130.

Helaluddin, H. (2018). Mengenal lebih dekat dengan pendekatan fenomenologi: sebuah penelitian kualitatif. Jurnal Research Gate, 1–15.

Hidayah, K. (2016). Pengaruh kuliah sambil bekerja dan aktivitas belajar terhadap prestasi belajar mahasiswa. Malang: Universitas Islam Negeri Malik Ibrahim. .

Hidayati, S. A. (2016). Mental Accounting Dan Dampaknya Terhadap Kinerja Perusahaan Melalui Penempatan Modal Kerja Pada Usaha Kecil Dan Menengah Di Pulau Lombok. JMM UNRAM-Master Of Management Journal, 16 (1).

Indriyani, S., & Handayani, N. S. (2019). Stres akademik dan motivasi berprestasi pada mahasiswa yang bekerja sambil kuliah. Jurnal Psikologi, 11 (2), 153–160.

Insani, N. N., Suseno, N. S., & Romdhon, M. (2018). Mental Accounting dan Heuristik dalam Pengelolaan Keuangan Pribadi. Journal Wahana Akuntansi, 3 (2), 78–85.

Lubis, I. S. L. (2018). Hubungan regulasi diri dalam belajar dan efikasi diri dengan prokrastinasi akademik mahasiswa. Jurnal Diversita, 4 (2), 90–98.

Mardelina, E., & Muhson, A. (2017). Mahasiswa bekerja dan dampaknya pada aktivitas belajar dan prestasi akademik. Jurnal Economia, 13 (2), 201–209.

Metriyana, M. (2014). Studi Komparatif Pengaruh Motivasi, Perilaku Belajar, SelfEfficacy dan Status Kerja terhadap Prestasi Akademik antara Mahasiswa Bekerja dan Mahasiswa Tidak Bekerja. Universitas Diponegono, Semarang.

Nuryana, A., Pawito, P., & Utari, P. (2019). Pengantar Metode Penelitian Kepada Suatu Pengertian Yang Mendalam Mengenai Konsep Fenomenologi. Ensains Journal, 2 (1), 19–24.

Silaya, M. A. (2020). Financial Health: Suatu Kajian Pustaka. Peluang, 14 (1).

Silaya, M. A., & Persulessy, G. (2017). Mental Accounting dan Faktor Demografi: Fenomena Penggunaan Kartu Kredit Pada Pegawai Bank Danamon Cabang Ambon. Jurnal SOSOQ, 5 (1), 57–67.

Simanjuntak, W. K., & Dalimunte, A. A. (2022). Peranan BPR Syariah Alwashliyah Dalam Meningkatkan Bisnis UMKM Melalui Pembiayaan Murabahah. Ekonomi Bisnis Manajemen Dan Akuntansi (EBMA), 3 (2), 772–780.

Thaler, R. H. (1999). Mental accounting matters. Journal of Behavioral Decision Making, 12 (3), 183–206.

Timbang, K. U. S. (2014). Perbedaan motivasi belajar antara mahasiswa yang bekerja dan yang tidak bekerja. Skripsi (Tidak Diterbitkan). Salatiga: Universitas Kristen Satya Wacana.

Yulindisti, E., & Ginting, R. (2023). Mental Accounting dengan Memaknai Kondisi Keuangan Mahasiswa Pasca Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 11 (1), 29–38.

Yuniarti, V. S. (2015). Perilaku konsumen: teori dan praktik.

Published
2023-12-01
How to Cite
Ricardo, W., & Ginting, R. (2023). Mental Accounting dan Problematika Pola Perilaku Keuangan Working Student: Berhasil Atau Gagalkah?. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 11(3), 267-274. https://doi.org/10.26740/jpak.v11n3.p267-274
Section
Article
Abstract Views: 80
PDF Downloads: 85