Motivasi Belajar dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI Mata Pelajaran Ekonomi
Abstract
The research aims to analyze how learning motivation and family environment partially or simultaneously affect the learning outcomes of economic subjects for class XI students of SMA Negeri 1 Tanjunganom Nganjuk. The approach used is quantitative correlation with the subject, namely 144 children of the saturated sample technique. Data were obtained through questionnaires and tests. Data analysis is multiple linear regression. The results showed a significant influence of learning motivation and family environment, partially or simultaneously, on the learning outcomes of economic subjects in class XI SMA Negeri 1 Tanjunganom Nganjuk.
References
Analisis Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X Sma Negeri 5 Padang. (2016). economica, 4(2), 308–314. https://doi.org/10.22202/economica.2016.v4.i2.669
Annauval, A. R., & Ghofur, M. A. (2021). Lingkungan Keluarga Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Pembelajaran Daring. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2114–2122. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.761
Chulsum, U. (2017). Pengaruh lingkungan keluarga, kedisiplinan siswa, dan motivasi belajar terhadap hasil belajar ekonomi siswa di sma negeri 7 surabaya. Jurnal ekonomi pendidikan dan kewirausahaan, 5(1), 5. https://doi.org/10.26740/jepk.v5n1.p5-20
Damayanti, D. S., & Sukriyah, D. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Lingkugan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Viii-A (Influence Of Motivation To Learn And Family Environment Of Learning Math ClasS VIII-A). 2, 12.
Laka, B. M., Burdam, J., & Kafiar, E. (2020). Role Of Parents In Improving Geography Learning Motivation In Immanuel Agung Samofa High School. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(2), 69–74. https://doi.org/10.47492/jip.v1i2.51
Nugraheni, R. K. (2014). Pengaruh Peran Orangtua Motivasi Belajar Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Iii Sd Se-Gugus Sinduharjo Sleman Tahun Ajaran 2014/2015. 6.
Purbiyanto, R., & Rustiana, A. (2018). Pengaruh Disiplin Belajar, Lingkungan Keluarga, Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. 21.
Putri, N. E., Nirwana, H., & Syahniar, S. (2019). Hubungan kondisi lingkungan keluarga dengan hasil belajar siswa sekolah menengah atas. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 3(2), 98. https://doi.org/10.29210/02268jpgi0005
Rachmah, L. L., Sunaryanto, S., & Yuniastuti, Y. (2019). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Fasilitas Belajar pada Prestasi Belajar IPS Siswa Ditinjau dari Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(9), 1168. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i9.12701
Rahayu, L. E. (2018). Lingkungan keluarga dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar kewirausahaan. 1(3), 15.
Salmiah, M., Yulia Novita, & Novia Rahmawita. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Bisnis di Sekolah Menengah Kejuruan Muhammadiyah 2 Pekanbaru. Perspektif Pendidikan dan Keguruan, 12(2), 106–112. https://doi.org/10.25299/perspektif.2021.vol12(2).7777
Seftannency, I., & Utomo, B. B. (n.d.). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Ekonomi Di Smak Abdi Wacana. 10.
Setiaji, R. (n.d.). Program Studi Pendidikan Akuntansi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah SurakartA 202. 14.
Sholekhah, I. M., & Hadi, S. (2014). Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Ips Terpadu Melalui Motivasi Belajar Smp Negeri 1 Ambarawa (Studi Kelas VII Tahun Ajaran 2013/2014). 7.
Sholihah, A., & Kurniawan, R. Y. (n.d.). Analisis Pengaruh Motivasi Belajar Dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar. 5.
Susanto, E., & Ulfah, M. (n.d.). ANalisis Kesulitan Belajar Materi Posting Ke Buku Besar Kelas X Smk Pembangunan Rasau Jaya. 15.
Sutardi, S., & Sugiharsono, S. (2016). Pengaruh Kompetensi Guru, Motivasi Belajar, Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 3(2), 188–198. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v3i2.8400
Copyright (c) 2024 Catur Hirma Septianingrum, Dhiah Fitrayati (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
PDF Downloads: 95