Pengaruh media pembelajaran berbasis kelase terhadap minat belajar siswa kelas X SMAN 4 Banjarmasin
Abstract
This research aims to determine the effect of using learning media on the learning interest of class X students at SMA Negeri 4 Banjarmasin. The type of research used in this research is quantitative with descriptive quantitative type using questionnaire and documentation methods and the sample used is students in classes X-3 and X-4 with a total of 78 people. The validity test used in this research uses the validity test itself using the Product Moment (Pearson) correlation formula and uses the Cronbach Alpha reliability test. The data analysis technique used in this research is to test the prerequisites for analysis using the normality test, while for hypothesis testing using a simple regression analysis formula, and partial testing (T test). Based on the research results, it was concluded that the classroom-based learning media variable had a significant influence on students' interest in learning.
References
Anam, K. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI di SMP Bani Muqiman Bangkalan. Junal Pendidikan Islam, 4(2), 1–17. Retrieved from http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=641778&val=11050&title=Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Di SMP Bani Muqiman Bangkalan
Ardiansah, F. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI pada Pelajaran PAI di SMA YPI Tunas Bangsa Palembang. Tarbawy : Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 56–70. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v5i1.833
Budiyarti, Y. (2011). Minat belajar siswa terhadap mata pelajaran bahasa indonesia (studi kasus di SMA PGRI 56 Ciputat).
Daryanto, D. (2013). Media pembelajaran peranannya sangat penting dalam mencapai tujuan pembelajaran. Gava Media.
Elpira, N., & Ghufron, A. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv Sd. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(1), 94–104. https://doi.org/10.21831/tp.v2i1.5207
Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117.
Fatmawati, E., Karmin, K., & Sulistiyawati, R. S. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Video Terhadap Hasil Belajar Siswa. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 12(1), 24–31. https://doi.org/10.24905/cakrawala.v12i1.959
Gunawan, G., Purwoko, A. A., Ramdani, A., & Yustiqvar, M. (2021). Pembelajaran menggunakan learning management systemberbasis moodle pada masa pandemi covid-19. Indonesian Journal of Teacher Education, 2(1), 226–235.
Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.
Heriyati, H. (2017). Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1), 22–32. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i1.1383
Hermawan, R. F., Susianti, E., & Rahayu, E. T. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Audio Visual Dalam Permainan Bola Voli Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(10), 80–88.
Islamiah, I. D. (2019). PENGARUH MINAT BELAJAR SISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA DI SMKN 1 CIHAMPELAS Irna Daulatina Islamiah. Journal On Education, 01(02), 451–457.
Istiqlal, M. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Matematika. JIPMat, 2(1). https://doi.org/10.26877/jipmat.v2i1.1480
Juliandi, A., & Irfan, M. (n.d.). S., & Aplikasi, D.(2015). Metodologi Penelitian Bisnis Konsep Dan Aplikasi.
Kosasih, E. (2014). Strategi belajar dan pembelajaran implementasi kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya, 170.
Kurniawati, A., & Muhsin. (2019). Economic Education Analysis Journal,’ Economic education analysis journal. Economic Education Analysis Journal, 8(2), 797–813. https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i2.31517
Kustandi, C., & Sutjipto, B. (2013). Media Pendidikan Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.
Lestari, I. (2015). Pengaruh waktu belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2).
Mahnun, N. (2012). Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, 37(1).
Mashuri, S. (2019). Media pembelajaran matematika. Deepublish.
Pratiwi, I. T. M., & Meilani, R. I. (2018). Peran media pembelajaran dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 173–181.
Purwono, J. (2014). Penggunaan media audio-visual pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2).
Sigit, B., & Susanti, M. M. I. (2018). Peningkatan Minat Belajar dan Kreativitas Siswa Kelas IIIA SDN Maguwoharjo 1 Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe GI Pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan Tumbuhan. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 22–32.
Slameto. (1988). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Bina Aksara.
Sugiyono, P. D. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Sumantri, M. S., & Rachmadtullah, R. (2016). The effect of learning media and self regulation to elementary students’ history learning outcome. Advanced Science Letters, 22(12), 4104–4108.
Supardi, S. U. S., Leonard, L., Suhendri, H., & Rismurdiyati, R. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(1), 71–81. https://doi.org/10.30998/formatif.v2i1.86
Susanti, E., Ritonga, M., & Bambang, B. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat Belajar Bahasa Arab Siswa. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 4(1), 179. https://doi.org/10.29240/jba.v4i1.1406
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.
Tambunan, M. I. H. (2018). PENGARUH MINAT DAN KEBIASAAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA SMA SE-KOTA STABAT. (2), 109–115.
Tobamba, E. K., Siswono, E., & Khaerudin, K. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Ips Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 3(2), 372–380. https://doi.org/10.30738/tc.v3i2.5210
Widodo, S. A. (2018). Selection of Learning Media Mathematics for Junior School Students. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 17(1), 154–160.
Yustiqvar, M., Hadisaputra, S., & Gunawan, G. (2019). Analisis penguasaan konsep siswa yang belajar kimia menggunakan multimedia interaktif berbasis green chemistry. Jurnal Pijar Mipa, 14(3), 135–140.
Yuwanita, I., Dewi, H. I., & Wicaksono, D. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa. Instruksional, 1(2), 152. https://doi.org/10.24853/instruksional.1.2.152-158
Copyright (c) 2024 Redo Rusmayadi, Muhammad Rahmattullah, Monry Fraick Nicky Gillian Ratumbuysang, Maulana Rizky (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
PDF Downloads: 12