Pengaruh Tingkat Pendidikan dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Moralitas Anak
The Influence of Education Level and Parenting Style on Children's Morality
DOI:
https://doi.org/10.26740/kmkn.v11n2.p586-600Keywords:
education level, parenting, children's moralityAbstract
This study aims to determine the influence of the level of education and parenting patterns on the formation of children's moralitase in Lawangangung Village, Sugio district. The research approach used is descriptive quantitative. Data were collected using questionnaires (questionnaires) Sampling techniques using probability sampling. The number of samples studied was 30 biological parents who had children aged 12-17 years. Data analysis to test hypotheses using statistical analysis of multiple linear regression through partial testing (t test) and determinant coefficient testing (rsquare ) with a significance level of 0.05 using the help of SPSS 25 for windows. There were three variables in this study on education level (X1), parenting (X2), and child moralitas formation (Y). The results showed that there was a significant positive influence of the influence of education level and parenting on the moralitas formation of children, shown from the results of the t count test of 2.347 with a significant 0.027. Based on research on the level of education of good parents, discipline and wisdom will result in better parenting. This is driven by the need for encouragement and efforts to improve the quality of parenting towards the formation of children's moralitass so that there is a wholeness and harmony, so that the process and out put education can be maximized. The positive influence is that if the level of education of parents is better at educating, the better the results of parenting on the moralitas formation of children.
Downloads
References
Abdullah. (2003). Pendidikan Keluarga Bagi Anak. Cirebon : lektur.
Adriansyah, M. A., & Rahmi, M. (2012). Faktor-faktor yang mempengaruhi moralitas remaja awal. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 1(1), 1-16.
Ali, M., dan Asrori, M. (2011). Psikologi Remaja. Jakarta: Bumi Aksara.
Anisah, A. S. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan UNIGA, 5(1), 70-84.
Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta, Rineka Cipta.
Ayun, Q. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Metode Pengasuhan dalam Membentuk Kepribadian Anak. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(1), 102-122.
Clemes, Harris. (2001). Mengajarkan Disiplin Kepada Anak. Jakarta. Mitra Utama.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, 4 Edition. London: Sage.
Creswell, John W. (2012). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dewi, N. F. D. A. (2021). Pengembangan Nilai Moralitas Peserta Didik dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2).
E. Sumaryono, (1995), Etika Profesi Hukum, Yogyakarta: Kanisius.
Edwards, C. Drew. (2006). Ketika Anak Sulit Diatur: Panduan Bagi Para Orang Tua Untuk Mengubah Masalah Perilaku Anak. Bandung: PT. Mizan Pustaka.
Elizabeh B. Hurlock, (1993) Perkembangan Anak, Jakarta: Erlangga, jilid 2, h. 74
Eryanto, H., & Swaramarinda, D. R. (2013). Pengaruh Modal Budaya, Tingkat Pendidikan Orang Tua dan Tingkat Pendapatan Orang Tua Terhadap Prestasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 1(1), 39-61.
Fitriani, L. (2015). Peran pola asuh orang tua dalam mengembangkan kecerdasan emosi anak. Lentera, 17(1).
Ghozali, Imam. (2005). Aplikasi Analisis Multivarians dengan Program SPSS. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Jailani, M. S. (2014). Teori pendidikan keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 245-260.
Jamie C. Miller. (2003). Mengasah Kecerdasan Moralitas Anak. Bandung: KAFIA
Langgulung, Hasan, (1986) Manusia dan Pendidikan. Jakarta : Al-Husna.
Latief, A., Ahmad Al Yakin, S. A., & Ahmad, H. (2019). Pendidikan Kewarganegaraan. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Machmud, H. (2014). Urgensi Pendidikan Moral Dalam Membentuk Kepribadian Anak. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 7(2), 75-84.
Mansur, (2005). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Nisa, K., Fakhriyah, F., & Masfuah, S. (2021). Hubungan Pola Asuh Dengan Kecerdasan Emosional Anak Pada Usia 11-12 Tahun. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 55-63.
Nursalim, Moch. dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Surabaya: Unesa University Press
Nurul Zuriah, (2007). Pendidikan Moral & Budi Pekerti Dalam Perspektif Perubahan. Jakarta: Bumi Aksara.
Purwanto, Ngalim. (2007). Adminitrasi dan supervisi pendidikan. Bandung : Remaja Rosda Karya.
Ruli, E. (2020). Tugas dan peran orang tua dalam mendidk anak. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 143-146.
Siregar, N. S. S. (2013). Persepsi orang tua terhadap pentingnya pendidikan bagi anak. JPPUMA: Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik UMA (Journal of Governance and Political Social UMA), 1(1), 11-27.
Sjarkawi. (2006). Pembentukan Kepribadian Anak. Jakarta: Bumi Aksara.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Tridhonanto, Al, Beranda Agency. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sisdiknas. Jakarta:Sinar Grafika.
Utami, A. C. N., & Raharjo, S. T. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dan Kenakalan Remaja. Focus: Jurnal Pekerjaan Sosial, 4(1), 1-15.
Wahyudi, D., & Arsana, I. M. (2014). Peran Keluarga dalam Membina Sopan Santun Anak di Desa Galis
Kecamatan Galis Kabupaten Pamekasan. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 1(2), 290-304.
Yanizon, A. (2013). Peranan Orang Tua dalam Moral anak. Jurnal Dimensi, 2(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Abstract views: 415
,
PDF Downloads: 870


