PENGEMBANGAN ALAT PERAGA TUAS UNTUK MENGAJARKAN SUB MATERI TUAS DI KELAS VIII SMP NEGERI 5 SIDOARJO

  • RANI FARANAZ

Abstract

Based on the result of observation which had been held by the researcher at SMP negeri 5 Sidoarjo, that the school was not have the lever visual instrument yet, which can help the students to comprehend the concept and to get the learning result that suit with minimum completeness criteria. Therefore, the researcher developed a lever visual instrument in order to describe lever visual instrument expediency, the students learning result of lever sub material and student respond of the visual instrument. This research used Research and Development method. The populations were the whole sudents of class VIII SMP negeri 5 Sidoarjo. The research sample contained three experiment classes (VIII-2, VIII-3 and VIII-4). The developed instrument was analyzed by Physic lecturer and IPA teacher. Based on the result appraisal of visual instrument, it gained 75%expediency and fine category. The learning result was progressing after they used the visual instrument and it gained classically 85,13%of completeness learning student. The respond of the students to the equipped instrument during the learning progression was 92,3% with the very good category. The research indicated that the developed  lever visual instrument is proper to be applied to the learning at SMP negeri 5 Sidoarjo.

Keywords: lever visual instrument, lever.

Abstrak. Berdasarkan hasil observasi yang dilakukan oleh peneliti di SMP Negeri 5 Sidoarjo, diketahui bahwa sekolah tersebut belum memiliki alat peraga tuas yang dapat membantu siswa untuk memahami konsep dan mendapatkan hasil belajar yang sesuai dengan KKM. Oleh sebab itu peneliti mengembangkan suatu alat peraga tuas yang bertujuan untuk mendeskripsikan kelayakan alat peraga tuas, hasil belajar siswa pada sub materi tuas dan respon siswa terhadap alat peraga tuas. Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (Research and development/ R&D). Populasi penelitian adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 5 Sidoarjo. Sampel penelitian terdiri dari tiga kelas eksperimen (VIII-2, VIII-3 dan VIII-4). Alat peraga tuas yang dikembangkan ditelaah dan dinilai oleh dosen Fisika dan guru IPA. Berdasarkan hasil penilaian alat peraga tuas, diperoleh persentase kelayakan sebesar 75% dengan kategori baik. Hasil belajar siswa setelah mengikuti proses pembelajaran dengan menggunakan alat peraga tuas mengalami kenaikan hingga diperoleh persentase ketuntasan belajar siswa secara klasikal mencapai 85,13%. Respon siswa terhadap alat peraga tuas yang digunakan dalam proses pembelajaran adalah sebesar 92,3% dengan kategori sangat baik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa alat peraga tuas yang dikembangkan layak untuk diterapkan pada pembelajaran di SMP Negeri 5 Sidoarjo.

 

Kata-kata kunci: Alat peraga tuas, tuas.
Section
Articles
Abstract Views: 45
PDF Downloads: 229