Pengaruh Pengetahuan, Produk dan Religiusitas Terhadap Minat Menabung dengan Variabel Moderating Persepsi

  • Alifah Dwi Novianti Universitas Negeri Surabaya
  • Luqman Hakim Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Bank products;perception;religiosity;saving interest;sharia banking knowledge

Abstract

The Purpose of this study to analyze the knowledge of Islamic banking, bank products and religiosity towards saving interest in Islamic banks with perception as a moderating variable. This type of research is quantitative. Active students of Islamic economics study programs at three state universities in Surabaya as research sample numbered 100 students using the quota sampling technique. Data collection techniques with questionnaires. The results show there is an influence of Islamic banking knowledge on saving interest, there is an influence of bank products on saving interest, there is an influence of religiosity on saving interest, perception is not a moderating variable of sharia banking knowledge with saving interest, perception is not a moderating variable of bank products with saving interest, perception is a moderating variable of religiosity with saving interest.

References

Andespa, R. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Dalam Menabung Di Bank Syariah. Al Masraf: Jurnal Lembaga Keuangan Dan Perbankan, 2(1), 43–57.

Astuty, P., & Umiyati, U. (2018). Inluence Of Religiosity Towards The Saving Interest At Islamic Banking With The Knowledge Of tHE People As Moderator Variable (Case Study On The People Of South Tanggerang City). Ikonomika, 3(1), 1–16. https://doi.org/10.24042/febi.v3i1.2229

Ayun, N. (2016). Pengaruh Religiusitas Terhadap Persepsi Tentang Perbankan Syariah (Studi Pada Karyawan Fakultas Dakwah dan Komunikasi Universitas Islam Negeri Sunan Kalijag Yogyakarta). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Imran, & Hendrawan, B. (2017). Pengaruh Persepsi Masyarakat Batam Tentang Bank Syariah Terhadap Minat Menggunakan Produk Bank Syariah. Of Business Administration, 1(2), 209–218.

Kristiyadi, & Hartiyah, S. (2016). Pengatuhan Kelompok Acuan, Religiusitas, Promosi Dan Pengetahuan Tentang Lembaga Keuangan Syariah Terhadap Minat Menabung Di Koperasi Jasa Keuangan Syariah (Studi Kasus Pada BMT TAMZIS Wonosobo). Ekonomi Dan Teknik Informatika, 5(9), 44–63.

Maghfiroh, S. (2018). Pengaruh Religiusitas, Pendapatan, Dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah Pada Santri Pesantren Mahasiswi Darush Shalihat. Pendidikan Dan Ekonomi, 7(3), 213–222.

Nadliroh, N. (2013). Pengaruh Tingkat Bagi Hasil Terhadap Profitabilitas Perbankan Syariah. Jurnal Pendidikan Akuntansi & Keuangan, 1(2), 37–41. https://doi.org/10.17509/jpak.v1i2.15453

OJK. (2019). Statistik Perbankan Syariah. (https://www.ojk.go.id/id/kanal/syariah/data-dan-statistik/statistik-perbankan-syariah)

Padmaninggar, A. (2016). SYARIAH ( Studi Pada Mahasiswa S1 Prodi Ekonomi Islam Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya ) SKRIPSI Disusun oleh : Adindara Padmaninggar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 4(2).

Rosyid, M., & Saidah, H. (2016). Pengetahuan Perbankan Syariah dan Pengaruhnya Terhadap Minat Menabung Santri dan Guru. ISLAMINOMIC, 7(2), 38–45.

Rusdianto, H., & Ibrahim, C. (2016). Pengaruh Produk Bank Syariah Terhadap Minat Menabung Dengan Persepsi Masyarakat Sebagai Variabel Moderating Di Pati. Ekonomi Syariah, 4(1), 43–61. https://doi.org/10.21043

Syahriyal, S. (2018). Pengaruh Persepsi Nilai Dan Pengetahuan Masyarakat Terhadap Minat Menabung Serta Dampaknnya Kepada Keputusan Menabung Pada Perbankan Syariah Di Banda Aceh. Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, 4(1), 139–156. https://doi.org/10.24815/jped.v4i1.10930

Triana, N., Nurhasanah, N., & Senjiati, I. H. (2016). Pengaruh Tingkat Religiusitas dan Disposible Income Mahasiswa Fakultas Syari ’ ah Unisba terhadap Minat Menabung di Bank BRI Syari ’ ah Kantor Kas Unisba. Prosiding Keuangan Dan Perbankan Syariah, 2(2), 529–534.

Wahyuni, S., & Rakhmah, S. M. (2016). Pengaruh Persepsi Mahasiswa Tentang Bank Syariah terhadap Minat Menabung di Perbankan Syariah. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 1–12.

Wardani, P. D., & Susanti. (2019). Pengaruh Kontrol Diri, Religiusitas, Literasi Keuangan, Inklusi Keuangan Terhadap Perilaku Menabung Di Bank Syariah Mahasiswa Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7(2), 189–196.

Published
2021-04-30
How to Cite
Novianti, A., & Hakim, L. (2021). Pengaruh Pengetahuan, Produk dan Religiusitas Terhadap Minat Menabung dengan Variabel Moderating Persepsi. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(1), 116-122. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jpak/article/view/38773
Section
Article