Determinan Hasil Belajar Praktikum Akuntansi Perusahaan Jasa, Dagang, dan Manufaktur Siswa SMK Negeri 1 Ngawi Melalui Google Classroom
Abstract
The following research aims to partially and simultaneously test the level of participation, discipline, family environment, learning motivation, and learning facilities on the learning outcomes of the Accounting Practicum for Service, Trade, and Manufacturing Companies of SMK Negeri 1 Ngawi students. This type of research uses quantitative methods with data collection techniques using questionnaires and documentation. This research was carried out on class XI students of SMK Negeri 1 Ngawi with a population of 139 respondents as well as being used as samples. The results prove that partially only the level of participation, family environment, and learning motivation simultaneouslyaffect learning outcomes, while partially all variables affect learning outcomes.
References
Arisana, A. L., & Ismani. (2012). Pengaruh Kedisiplinan Siswa dan Persepsi Siswa Tentang Kualitas Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS MAN Yogyakarta II Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2), 22–42.
Cahya, S. B. (2015). Pengaruh Disiplin dan Partisipasi Siswa Terhadap Prestasi Belajar Melaksanakan Komunikasi Bisnis Siswa SMK Di Kecamatan Dawarblandong dengan Percaya Diri Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 3(1), 48–60.
Chulsum, U. (2013). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Kedisiplinan Siswa, dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa di SMA Negeri 7 Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 5(1), 5–20.
Ekawati, S. (2016). Pengaruh Kedisiplinan dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 119–130.
Fardani, N., Utomo, S., & Sulistyowati, N. (2021). Determinan Mutu Belajar Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Akibat Covid-19. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(2), 106-113.
Habsyi, F. Y. (2020). Pengaruh Fasilitas Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA Nusantara Tauro. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 2(1), 13–22.
Hidayat, K. (2014). Motivasi Belajar Sebagai Mediasi Pengaruh Kemandirian Belajar dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Produktif Siswa Kelas XI AP SMK N 2 Magelang. Economic Education Analysis Journal, 3(3), 537–543.
Kurniawan, R. (2014). Pengaruh Lingkungan Sekolah, Motivasi Belajar Dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Peralatan Kantor Kelas X Administrasi Perkantoran SMK Negeri 1 Kudus Tahun Pelajaran 2012/2013. Economic Education Analysis Journal, 2(3), 96–105.
Monica, L., & Prasetiyo, R. (2019). Kontribusi Tingkat Kecerdasan Emosional (EQ) dan Partisipasi Terhadap Hasil Belajar Penjasorkes SMPN 1 Gudo. Bravo’s Jurnal Program Studi Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan, 7(2), 71–76.
Mulyawati, Y., Sumardi, & Elvira, S. (2019). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 1–14.
Novianti, C., Sadipun, B., & Balan, J. M. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Science and Phich Education Jurnal, 3(2), 57–75.
Pranata, A. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Kelas XII IPS Di SMA N 15 Merangin. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 5(2), 6–10.
Purbiyanto, R., & Rustiana, A. (2018). Pengaruh Disiplin Belajar, Lingkungan Keluarga, dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 341–361.
Reski, A. (2018). Pengaruh Fasilitas Belajar Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Fisika Mahasiswa. Musamus Journal of Science Education, 1(1), 1–8.
Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik, 6(2), 109–119.
Safrida, L. N., Ambarwati, R., & Albirri, E. R. (2017). Partisipasi Mahasiswa dalam Pembelajaran Kooperatif Berbasis Lesson Study. Jurnal Edukasi, 4(3), 54–58.
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wahab, V. Z., Rahman, N., & Fitri, M. (2021). Pengaruh Kedisiplinan Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa di SMA Muhammadiyah Maumere. Economics and Education Journal (Ecoducation), 3(1), 63–72.
Wilhelmus, A. P., A, G. B., & Supandi. (2018). Pengaruh Partisipasi Dalam Belajar Kelompok Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Santo Fransiskus Asisi Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(7), 1–9.
Copyright (c) 2021 Lisa Apriyana, Elva Nuraina, Nur Wahyuning Sulistyowati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
PDF Downloads: 374