Determinan Hasil Belajar AKL SMK N 2 Kota Madiun Pada Kurikulum Merdeka

Keywords: Readiness; independent; motivation

Abstract

Learning is a way for people to learn about unknown things. Factors within students greatly influence their learning outcomes. Various efforts are made by teachers and students to achieve the best possible learning outcomes. The research aims to examine the influence of the determinants of AKL learning outcomes for class Data was taken through a questionnaire and analyzed using the classic assumption test, multiple linear regression. The research showed that partially and simultaneously the AKL learning outcomes of students at SMK Negeri 2 Madiun City class X were influenced by will, independence and motivation.

References

Agustina, D., & Fajar, D. A. (2018). The Importance And The Meanings of Independent Learning: University Students’ Perceptions. Vidya Karya, 33 (2), 104–111. https://doi.org/10.20527/jvk.v33i2.5502

Aini, P. N., & Taman, A. (2012). Pengaruh Kemandirian Belajar Dan Lingkungan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Sewon Bantul Tahun Ajaran 2010/2011. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10 (1), 48–65. https://doi.org/10.21831/jpai.v10i1.921

Annauval, A. R., & Ghofur, M. A. (2021). Lingkungan Keluarga Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Pembelajaran Daring. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2114–2122. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/761

Astuti, D., Susilo, G., Hariyati, T., Indah, N., & Balikpapan, U. (2018). Pengaruh Konsentrasi Belajar dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Balikpapan Tahun Ajaran 2017/2028. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 1 (2), 102–113.

Dangol, R., & Shrestha, M. (2019). Learning readiness and educational achievement among school students. The International Journal of Indian Psychology, 7(2), 467–476. https://doi.org/10.25215/0702.056

Dimyati, & Mudjiono. (2009). Belajar Dan Pembalajaran. Rineka Cipta.

Fathurrohman, M., & Sulistyorini. (2012). Balajar & Pembelajaran. Teras.

Gunawan, Kustiani, L., & Hariani, L. S. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa. Mimbar Ilmu, 12 (1), 14–22. https://doi.org/10.23887/mi.v26i2.35688

Herwina, W., & Soepudin, U. (2020). Indentifikasi Kebutuhan Belajar Dan Pengembangan Kurikulum. Mediamor Karya Optima.

Jayatra, R., Yuline, & Wicaksono, L. (2019). Analisis kesiapan belajar pada siswa kelas viii sekolah menengah pertama negeri 1 serasan timur tahun ajaran 2018. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8 (3), 1–10.

Kurniawan, B., Wiharna, O., & Permana, T. (2018). Studi Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Dasar Otomotif. Journal of Mechanical Engineering Education, 4 (2), 156. https://doi.org/10.17509/jmee.v4i2.9627

Kusuma, Z. L., & Subkhan. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Kedisiplinan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas Xi Ips Sma N 3 Pati Tahun Pelajaran 2013/2014. Economic Education Analysis Journal, 4 (1), 164–171.

Moh Ghoizi Eriyanto, M.V. Roesminingsih, Soedjarwo, & Ivan Kusuma Soeherman. (2021). The Effect of Learning Motivation on Learning Independence and Learning Outcomes of Students in the Package C Equivalence Program. IJORER : International Journal of Recent Educational Research, 2 (4), 455–467. https://doi.org/10.46245/ijorer.v2i4.122

Mulyaningsih, I. E. (2014). Pengaruh Interaksi Sosial Keluarga, Motivasi Belajar, dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20 (4), 441–451. https://doi.org/10.24832/jpnk.v20i4.156

Mustiko, A. B., & Trisnawati, N. (2021). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru, Kesiapan Belajar Dan Motivasi Sebagai Variabel Intervening Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Office Administration : Education and Practice, 1 (1), 42–52. https://doi.org/10.26740/joaep.v1n1.p42-52

Riyanti, Y. W. S. (2021). EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3 (4), 1309–1317.

Sari, E. N., & Zamroni, Z. (2019). The impact of independent learning on students’ accounting learning outcomes at vocational high school. Jurnal Pendidikan Vokasi, 9 (2), 141–150. https://doi.org/10.21831/jpv.v9i2.24776

Sari, R. I. P., & Amin. (2014). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV Di SDN 11 Petang Jakarta Timur. Pedagogik, 2 (1), 26–32.

Siagian, H., Pangaribuan, J. J., & Silaban, P. J. (2020). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4 (4), 1363–1369. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.528

Simorangkir, E. K., & Pangestie, E. P. (2022). Hubungan Antara Motivasi Belajar Siswa Dengan Hasil Belajar Siswa SMA Kristen Palangka Raya. Jurnal Bimbingan dan Konseling Pandohop. 2 (2), 21–29.

Sinta, V. (2017). Pengaruh Kesiapan Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Di SMA Bina Jaya Palembang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Ekonomi, 1 (1), 11–20. http://journal.stkipnurulhuda.ac.id/index.php/utility

Sukma P., F. F., Chamdani, M., & Susiani, T. S. (2021). Pengaruh Kesiapan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV Di SDN Sekecamatan Puring. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9 (3). https://doi.org/10.20961/jkc.v9i3.53035

Sulistiyarini, D. (2014). Pengaruh Motivasi, Gaya Belajar, Kepemimpinan Guru, dan Intensitas Pengajaran terhadap Hasil Belajar Siswa SMK Negeri 4 Pontianak. Universitas Negeri Yogyakarta.

Suryaman, M. (2020). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. 13–28.

Uno, H. B. (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis di Bidang Pendidikan. PT Bumi Aksara.

Utari, R. A., & Widodo, J. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Instruksional Guru Dan Fasilitas Kelas Terhadap Prestasi Belajar Siswa Melalui Motivasi Belajar. Economic Education Analysis Journal, 7 (3), 1040–1055. https://doi.org/10.15294/eeaj.v7i3.28338

Published
2023-12-31
How to Cite
Oktavia, D., Utomo, S., & Sulistyowati, N. (2023). Determinan Hasil Belajar AKL SMK N 2 Kota Madiun Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 11(3), 310-317. https://doi.org/10.26740/jpak.v11n3.p310-317
Section
Article
Abstract Views: 50
PDF Downloads: 49