PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DAN GAYA HIDUP HEDONISME TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF PADA MAHASISWA FEB DI UNIVERSITAS NEGERI SURABAYA
DOI:
https://doi.org/10.26740/jptn.v13n2.p52-61Keywords:
Consumtive Behavior, Hedonism Lifestyle, Social MediaAbstract
This investigation examines how the use of social media and hedonism lifestyle affects consumptive behavior which is the goal of the study. This type of study is quantitative which is obtained from primary data through distributing questionnaires. With the sample used in the study totaling 119 respondents. The data collection method used is random sampling. The IBM Statistics 27 program is used to produce multiple linear regression data analysis results. The findings showed that the utilize of social media has a significant effect on consumptive behavior, as well as the hedonism lifestyle. The findings provide important implications for education in managing consumption patterns more wisely in the digital era.
Downloads
References
Anggraini, R. T., Fauzan, &, & Santhoso, H. (2017). Hubungan antara Gaya Hidup Hedonis dengan Perilaku Konsumtif pada Remaja. GADJAH MADA JOURNAL OF PSYCHOLOGY, 3(3), 131–140.
Ariska, S. N., Jusman, J., & Asriany, A. (2023). Pengaruh literasi keuangan, financial tekhnologi dan gaya hidup hedonisme terhadap perilaku keuangan mahasiswa. Owner: Riset dan Jurnal Akuntansi, 7(3), 2662-2673.
Asrun, N. A., & Gunawan, A. (2024). Pengaruh Gaya Hidup dan Media Sosial terhadap Perilaku Konsumtif Generasi Z di Kota Medan dengan Literasi Keuangan sebagai Media Intervening. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Keuangan, 5(1), 173–186. https://doi.org/10.51805/jmbk.v5i1.205
Budiman, Y., Umaternate, A. R., & Singal, Z. H. (2022). Perilaku Konsumtif Masyarakat di Kelurahan Nalu Kecamatan Baolan Kabupaten Tolitoli. Indonesian Journal of Social Science and Education, 2(1), 27–33. https://ejurnal.unima.ac.id/index.php/ijsse/article/view/4645%0Ahttps://ejurnal.unima.ac.id/index.php/ijsse/article/download/4645/2091
Daryanti, S. (2023). Pengaruh Media Sosial dan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2018-2019 Universitas Jambi. Universitas Jambi.
Dhimas, V., Rizki, F., & Fiky Prakoso, A. (2024). Analisis Pengaruh Media Sosial dan Penggunaan E-Wallet Terhadap Perilaku Konsumtif Fungsionaris Himpunan Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Surabaya Periode 2023. Journal of Education and Research, 3(1). http://jurnal.ikipwidyadarmasurabaya.ac.id/index.php/jedarr
Faisal, M. (2024). Pengaruh Media Sosial terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa di Pontianak. Journal on Education, 7(1), 6255–6260. http://jonedu.org/index.php/joe
Gunawan, A., Fradya, W., & Fauziah, F. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif (Studi Kasus Pada Mahasiswa Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara). Jurnal Akuntansi Dan Pajak, 23(2), 1–18.
Gouwtama, Y. (2024). Pengaruh Intensitas dan Adiksi Penggunaan Media Sosial terhadap Perilaku Phubbing di Provinsi DKI Jakarta. Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Komunikasi, 26(1), 93–111. https://doi.org/10.17933/iptekkom.26.1.2024.79-92
Hadi, K. C. K., Setiawan, R. A., & Yustati, H. (2024). Korelasi Antara Gaya Hidup Hedonis dan Perilaku Konsumtif di Kalangan Mahasiswa dalam Perspektif Ekonomi Syariah. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 8(2), 1220–1225. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v8i2.1676
Indriyani, R., & Suri, A. (2020). Pengaruh Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Motivasi Konsumen Pada Produk Fast Fashion. Jurnal Manajemen Pemasaran, 14(1), 25–34. https://doi.org/10.9744/pemasaran.14.1.25─34
Ismawan, M. B., & Pamungkas, H. P. (2023). PENGARUH MEDIA SOSIAL DAN LITERASI EKONOMI TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF MAHASISWA PADA ONLINE SHOP. JAMBURA ECONOMIC EDUCATION JOURNAL, 5(1), 32–41.
Juliana, R., Mas Bakar, R., & Nasrawati Hamid, A. (2023). Pengaruh Intensitas Penggunaan Media Sosial Tiktok Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswi. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Humaniora, 2(6), 1067–1079.
Khairinal, K., Syuhada, S., & Sitinjak, R. S. (2022). PENGARUH MEDIA SOSIAL, KONFORMITAS, DAN PENDIDIKAN EKONOMI KELUARGA, TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF SISWA KELAS XI SMK 1 KOTA JAMBI TAHUN PELAJARAN 2021/2022. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial (JMPIS), 3(2), 923–938. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2
Kiftiyah, L.M. (2022). Pengaruh Regulasi Diri dan Gaya Hidup Hedonis Terhadap Perilaku Konsumtif Produk Fashion pada Mahasiswi. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
Mukarramah, M., Inanna, I., Hasan, M., Ahmad, M. I. S., & Nurdiana, N. (2020). Pengaruh Literasi Ekonomi terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Indonesian Journal of Social and Educational Studies, 1(1), 96–101. https://doi.org/10.35580/IJSES.V1I1.15483
Pratiwi, A. A., Yuliana, R., & Hamdani, M. (2024). Sosial Media dan Gaya Hidup Hedonisme Terhadap Perilaku Konsumtif pada Karyawan Muda di Kota Semarang. EconBank: Journal of Economics and Banking, 6(2), 266–279.
Puspitaningsih, F., & Yan Admoko, D. (2021). Pengaruh Literasi Ekonomi Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa Kelas XI IPS di SMA Negeri 2 Trenggalek. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 5(1), 29–36. https://doi.org/10.31537/EJ.V5I1.417
Rahman, Putra, K. N., & Hariatama, F. (2024). Pengaruh Media Sosial dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pendidikan Ekonomi. Edunomics Journal, 5(1), 39–51. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/edu/article/view/12227
Ramdhani, R.A.A. (2020). Pengaruh Gaya Hidup Hedonis Terhadap Perilaku Konsumtif pada Anggota Komunitas Mobil di Yogyakarta. Universitas Negeri Semarang.
Sa’idah, F., & Fitrayati, D. (2022). Analisis Pengaruh Literasi Ekonomi dan Gaya Hidup Hedonis Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Paedagogy, 9(3), 467–475. https://doi.org/10.33394/jp.v9i3.5288
Satata, N. I., & Anwar, M. (2023). Pengaruh Media Sosial, Literasi Keuangan, dan Tren E-Commerce Selama Pandemi Covid 19 Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur). Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi (JIUBJ), 23(1), 254–258. https://doi.org/10.33087/jiubj.v23i1.3219
Sein Ritonga, L., & Puspita Adiati, R. (2022). Pengaruh Gaya Hidup Hedonis dan Self-Esteem terhadap Perilaku Konsumtif pada Remaja di Surabaya. Buletin Penelitian Psikologi Dan Kesehatan Mental (BRPKM), 2(1), 476–485. http://e-journal.unair.ac.id/BRPKM
Stephen, A. T. (2016). The role of digital and social media marketing in consumer behavior. Current Opinion in Psychology, 10, 17–21. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2015.10.016
Sujarweni, V.W., & Utami, L.R. (2019). Buku induk SPSS . Anak Hebat Indonesia.
Thamrin, H., & Achiruddin Saleh, A. (2021). Hubungan Antara Gaya Hidup Hedonis dengan Perilaku Konsumtif pada Mahasiswa. Komunida: Media Komunikasi Dan Dakwah, 11, 1–14. https://doi.org/10.35905/komunida.v11i01
Wirasukessa, K., & Sanica, I. G. (2023). FEAR OF MISSING OUT DAN HEDONISME PADA PERILAKU KONSUMTIF MILLENNIALS: PERAN MEDIASI SUBJECTIVE NORM DAN ATTITUDE. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 7(1), 156–175.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tisaul Jannah, Vania Amelia, Eklesia Dewi Intani, Dwi Yuli Rakhmawati, Angga Martha Mahendra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract views: 636
,
PDF Downloads: 382
