PENGARUH PERAN GURU DAN LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN DASAR-DASAR PEMASARAN KELAS X BISNIS DIGITAL SMKN 4 SURABAYA
DOI:
https://doi.org/10.26740/jptn.v13n2.p111-120Keywords:
basic marketing, learning motivation, school environment, teacher roleAbstract
This study aims to examine the influence of teacher roles and school environment on students’ learning motivation in the Basic Marketing subject for Grade X Digital Business students at SMKN 4 Surabaya. Using a descriptive quantitative method, data were collected from 105 students through a saturated sampling technique. The findings reveal that both teacher roles and the school environment significantly influence students’ learning motivation, both partially and simultaneously. Teachers' roles as instructors, facilitators, and mentors, combined with a supportive and well-equipped school environment, enhance student enthusiasm and participation. Improving the quality of teaching and the school environment is essential for optimal vocational learning outcomes.
Downloads
References
Abidah, A., Aklima, A., & Razak, A. (2022). Tantangan guru sekolah dasar dalam menghadapi era society 5.0. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 769-776.
Akuba, S. F., Purnamasari, D., & Firdaus, R. (2020). Pengaruh kemampuan penalaran, efikasi diri dan kemampuan memecahkan masalah terhadap penguasaan konsep matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(1), 44-60.
Al Mutasemi & Abdullah (2024). Pengaruh Peran Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas III Mi Nahdlatul Mubtadiin. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 242-251.
Amalia, A. N., & Karyadi, K. (2024). Pengaruh lingkungan sekolah terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas VIII di Mts Prima Bekasi Tahun Ajaran 2023-2024. Science and Education Journal, 2(3), 1-11.
Damayanti, S. (2019). Hubungan Peran Guru dengan Motivasi Belajar Siswa di SMK Muhamadiyah 2 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Darmawan, D., Issalillah, F., Retnowati, E., & Mataputun, D. R. (2021). Peranan lingkungan sekolah dan kemampuan berkomunikasi guru terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Simki Pedagogia, 4(1), 11-23.
Djarwo, C. F. (2020). Analisis faktor internal dan eksternal terhadap motivasi belajar kimia siswa SMA Kota Jayapura. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 7(1), 1-7.
Dewi, F. C., & Yuniarsih, T. (2020). Pengaruh lingkungan sekolah dan peran guru terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 5(1), 1-13.
Dewi, M. W. P., Subarno, A., & Rapih, S. (2024). Pengaruh lingkungan keluarga dan lingkungan sekolah terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Informasi dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 8(3), 225-231. https://dx.doi.org/10.20961/jikap.v8i3.77504
Febriani, A., Chaniago, S., & Setiawati, M. (2022). Peningkatan Minat Siswa Dalam Mapel Geografi Dan Peran Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas XI SMAN 1 X Koto Singkarak. Jurnal Eduscience, 9(2), 505-514.
Fernando, Y., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61-68.
Hamalik, Oemar. 2011. Psikologi belajar dan mengajar. Bandung : Sinar Baru Algesindo
Hasbi, M., Muliyadi, A., Mustari, & Gunawan. (2021). Pengaruh kompetensi pedagogik, disiplin kerja, dan kondisi lingkungan sekolah terhadap kinerja guru SMA Negeri 1 Soppeng. Bata Ilyas Educational Management Review, 1(1).
Hasbullah. (2008). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Hendrika, D. S. (2022). Gambaran Self Regulated Learning Pada Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 60-66.
Herwati, M., Arifin, M. M., Rahayu, T., Waritsman, A., Solang, D. J., Zulaichoh, S., Aniyati, K., Haryanto, T., Putri, S. S., & Kristanto, B. (2023). Motivasi dalam pendidikan: Konsep, teori, aplikasi. PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.
Kamilah, E. N. (2014). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Karyaningsih, K., Solissa, E.M., Pratiwi, E.Y., Destari, D., & Meisarah, F. (2023). Comparative Study of the Influence of Student Learning Motivation on Student Learning Outcomes in a View of Gender in Thematic Subject. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan.
Khairani, I. (2016). Pengaruh Earning Per Share (EPS) dan Deviden Per Share terhadap Harga Saham Perusahaan Pertambangan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) Tahun 2011-2013. Jurnal Manajemen dan keuangan, 5(2), 566-572.
Kirom, A. (2017). Peran guru dan peserta didik dalam proses pembelajaran berbasis multikultural. Jurnal Al-Murabbi, 3(1), 69-80.
Latif, A., Darmawan, D., & El-Yunusi, M. Y. (2024). Pengaruh lingkungan sekolah, kompetensi guru dan pola asuh orang tua terhadap motivasi belajar siswa MA Al Fatich Tambak Osowilangun Surabaya. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(2), 290-299.
Listiano, Y., Dimyati, A., & Syafei, M. M. (2021). Hubungan Peran Guru Terhadap Motivasi Belajar Penjas Pada Masa Pandemik Covid-19 di SMP Negeri 2 Rawamerta. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(6), 168-175.
Mulyawan, A., & Dwijayanti, R. (2024). Pengembangan Asesmen Berbasis Kurikulum Merdeka Elemen 6 Mata Pelajaran Dasar-Dasar Pemasaran Berbantuan Quizizz Di Smk Negeri Mojoagung. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (Jptn), 12(2), 141-152.
Nurharli, A., & Junaidi, J. (2022). Pengaruh Peran Guru Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Sosiologi Kelas XI IPS di SMAN 1 Padang Gelugur Pasaman. Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, 1(3), 291-298.
Prasetyo, A. (2022). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Peran Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Modern, 7(2), 42-54.
Prihartanta, W., Perpustakaan, J. I., & Komunikasi, D. (2015). Teori-teori motivasi. Jurnal Adabiya, 1(83), 1-14.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.
Puspitasari, D. (2021). Dasar Dasar Pemasaran Kelas X Semester 1. Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang Kemendikbudristek.
Putri, A. N., & Mufidah, N. (2020). Pengaruh lingkungan keluarga dan lingkungan sekolah terhadap kedisiplinan siswa. Journal of Social Science and Education, 1(2), 133-148.
Rahmawati, R. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Piyungan Pada Mata Pelajaran Ekonomi Tahun Ajaran. Universitas Negeri Yogyakarta.
Sarah, D. M., Vika, A. I. V., Hasibuan, N., Sipahutar, M. S., & Simamora, F. E. M. (2022). Pengaruh Pemberian Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(01), 210-219.
Shalikhah, N. D. (2017). Media pembelajaran interaktif lectora inspire sebagai inovasi pembelajaran. Warta Lpm, 20(1), 9-16.
Shodiq, M. F., & Darmawan, D. (2025). Pengaruh lingkungan sekolah terhadap hasil belajar siswa sekolah menengah pertama. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 292-307. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i1.2209
Sholehuddin, S., & Wardani, R. K. (2021). Pengaruh lingkungan sekolah dan manajemen kelas terhadap motivasi belajar siswa. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 5(1), 11-12.
Sihombing, G. M. (2024). Pengaruh pola asuh orang tua dan lingkungan sekolah terhadap karakter anak didik SMA Dharma Bakti Siborongborong. Jurnal Euangelion, 4(2), 82-83.
Sugiyono. (2023). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Suwardi, I., & Farnisa, R. (2018). Hubungan peran guru dalam proses pembelajaran terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 181-202.
Uno, Hamzah B. (2008). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Uno. (2012). Teori Motivasi & Pengukurannya. Jakarta. Bumi Aksara.
Usman, M. U. (2017). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Utami, W. Y. S., Sepriani, R., Damrah, & Sari, D. N. (2025). Hubungan antara lingkungan sekolah dengan hasil belajar peserta didik kelas VII dalam mata pelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Sintuk Toboh Gadang. Jurnal Pendidikan dan Olahraga, 8(2), 369-376. https://doi.org/10.24036/JPDO.8.1.2025.48
Wafiqni, N., Amalia, S., Sarifah, I., & Nurjannah. (2023). Hubungan lingkungan belajar dengan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 10(1), 69-82.
Yeni, D. F., Putri, S. L., & Setiawati, M. (2022). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar siswa SMP N 1 X Koto Diatas. PROMOSI: Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi (e-Journal), 10(2).
Yuni, R., & Siahaan, W. J. A. (2024). Keterampilan mengajar guru ekonomi dan lingkungan sekolah sebagai determinan terhadap minat belajar ekonomi. Journal of Psychology and Instruction, 8(2), 57-65. https://doi.org/10.23887/jpai.v8i2.79128
Yurniati, D., Syofyan, E., & Marwan (2019). The Effect of Teacher's Role, Learning Motivation and Students’ Creativity toward Learning Outcome on Workshop and Entrepreneurship’s Subject of XI Grade Students in Management Business Vocational School in Padang City.
Zein, M. (2016). Peran guru dalam pengembangan pembelajaran. Inspiratif Pendidikan, 5(2), 274-285.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rafli Faiz Aqmal, Dwi Yuli Rakhmawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract views: 0
,
PDF Downloads: 0
