Pengaruh Media Sosial, Literasi Ekonomi, dan Kelompok Teman Sebaya Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pendidikan Ekonomi

  • Firyal Naufali Muttaqin Universitas Sebelas Maret
  • Leny Noviani Universitas Sebelas Maret
  • Sudarno Sudarno Universitas Sebelas Maret
Keywords: Social Media, Economic Literacy, Peer Group, Consumptive Behavior

Abstract

The progression of time, combined with technological advancements, has resulted in changes in practically every aspect of existence. Changes in community consumption patterns, particularly among students, are included. Today's students' consumption is driven by personal interests rather than essential necessity. This consumption pattern is influenced by a variety of circumstances. This study aims to determine how the relationship between social media, economic literacy and the environment of students' peers in influencing the consumptive behavior of Economic Education students at Sebelas Maret University, class of 2017-2019. Sampling in this study used a proportionate stratified random sampling technique with 155 students as samples. This study uses quantitative methods with data analysis using t-test and multiple linear regression. The findings of this study show that the factors of social media, economic literacy, and groups of friends of the same age have a positive and significant influence on consumption behavior in economic education students class 2017-2019, with a value of Fcount > Ftable of 18.745 > 2.66.

References

Agusti, I. S., & Gultom, N. D. (2019). Pengaruh Literasi Ekonomi Dan Modernitas Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Niagawan, 8(2), 102. https://doi.org/10.24114/niaga.v8i2.14258

Akhmad, K. A. (2015). Pemanfaatan Media Sosial bagi Pengembangan Pemasaran UMKM (Studi Deskriptif Kualitatif pada Distro di Kota Surakarta). DutaCom Journal, 9(1), 43–54. Retrieved from http://journal.stmikdb.ac.id/index.php/dutacom/article/view/17

Akmal, H., & Saputra, Y. E. (2016). Analisis Tingkat Literasi Keuangan Mahasiswa. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 1(9).

Aminah, S. (2022). Pengaruh Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua, Potensi Diri, dan Dukungan Teman Sebaya Terhadap Keputusan Siswa Memilih Universitas Jambi. Universitas Jambi.

Astriana, S. (2015). Perilaku Konsumtif Mahasiswa Sosiologi Pada Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji. Universitas Maritim Raha Ali Haji.

Astuti, T. P. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pola Konsumsi Mahasiswa (Studi Kasus: Mahasiswa Pendidikan IPS FITK UIN Jakarta). Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Barnes, S. (2015). Like, Follow, Share: Social Media Marketing to Maximize Your Online Potential (Vol. 18). California, USA: Tycho Press. https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.1979.103_2.x

Efendi, M. R., Wahyuni, S., & Zulianto, M. (2018). Pengaruh Facebook Sebagai Social Media Marketing Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(1), 82. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i1.7591

Ekayanti, F. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Instagram, Pergaulan Teman Sebaya, dan Literasi Keuangan terhadap Perilaku Konsumtif. IAIN Syekh Nurjati.

Febriyan, F. (2018). Pengaruh Pemasaran Media Sosial Terhadap Brand Awareness pada Produk Internasional (Universitas Brawijaya). Universitas Brawijaya. Retrieved from http://repository.ub.ac.id/162479/

Fitriyah, K. (2016). Hubungan Harga Diri dengan Perilaku Konsumtif pada Mahasiswa di Universitas Muhammadiyah Malang. Universitas Muhammadiyah Malang.

Juliswara, V. (2019). Relasi Kuasa Bisnis Daring Menghadapi Hegemoni Pasar Modern di Indonesia. Simulacra, 2(2), 209–221. https://doi.org/10.21107/sml.v2i2.6053

Kanserina, D. (2015). Pengaruh Literasi Ekonomi dan Gaya Hidup terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Undiksha tahun 2015. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 5(1).

Khafida, A. A., & NRH, F. (2020). Hubungan Antara Koformitas Teman Sebaya Dengan Perilaku Konsumtif Pembelian Skincare Di Marketplace Pada Remaja Putri Sma N 1 Kendal. Empati, 8(3), 106–110.

Khairat, M., Yusri, N. A., & Yuliana, S. (2019). Hubungan Gaya Hidup Hedonis Dengan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswi. Al-Qalb : Jurnal Psikologi Islam, 9(2), 130–139.

Khoiriyah, R. R. (2021). Analisis Perilaku Mahasiswa FEBI IAIN Ponorogo Dalam Membeli Produk Online Shop (Perilaku Konsumsi Islami). Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Kurifawan, F. N. (2018). Pengaruh Religiusitas Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Perilaku Konsumtif Membeli Produk Fashion Pada Mahasantri Ma’Had Sunan Ampel Al-Aly Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Melinda, Lesawengen, L., & Waani, F. J. (2022). Perilaku Konsumtif dan Kehidupan Sosial Ekonomi Mahasiswa Rantau (Studi Kasus Mahasiswa Toraja di Universitas Sam Ratulangi Manado). Journal Ilmiah Society, 2(1), 1–10. Retrieved from https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jurnalilmiahsociety/article/view/38784

Murniatiningsih, E. (2017). Pengaruh Literasi Ekonomi Siswa, Hasil Belajar Ekonomi, Dan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Konsumsi Siswa Smp Negeri Di Surabaya Barat. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 5(1), 127. https://doi.org/10.26740/jepk.v5n1.p127-156

Mutrofin, L. (2018). Pengaruh Status Sosial ekonomi Orang Tua, Kontrol Diri dan Respon Pada Iklan Terhadap Pola Perilaku Konsumtif Mahasiswa Fakultas Ekkonomi, Jurusan Ekonomi Pembangunan, Universitas Negeri Malang. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(1), 274–282.

Nisak, M., & Sulistyowati, T. (2022). Gaya Hidup Konsumtif Mahasiswi Dalam Trend Fashion (Studi Kasus Mahasiswi Jurusan Manajemen Universitas Islam Lamongan). Jurnal Sosial Humaniora Terapan, 4(2).

Prakoso, A. F., Sholikhah, N. m., & Rafsanjani, M. A. (2021). The Affimation of “idaman jelita” Character to Form Students Economics Literacy. Dinamika Pendidikan, 16(2), 156-164. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/dp.v16i2.30772

Rafsanjani, M. A., Sholikhah, N. m., & Prakoso, A. F. (2019). Does the “Idaman Jelita” Character of Universitas Negeri Surabaya Influence Students Economics Literacy? Dinamika Pendidikan, 14(2), 11. https://doi.org/10.15294/dp.v14i1.22214

Rohana, W. B. (2020). Analisis Hedonic Tradmill Syndrome Tentang Penerapan Konsep Finansial Management Behavior pada Generasi Milenial. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Rohini, D. (2018). Pengaruh Belanja Online di Media Sosial terhadap Perilaku Konsumtif Siswa-Siswi SMA Muhammadiyah Imogiri Bantul. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Rohman, A. A., & Widjaja, S. U. M. (2018). Analisis Perilaku Konsumtif dan Perilaku Menabung Mahasiswa Penerima Beasiswa Bidikmisi di Jurusan Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang Angkatan 2014. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(2), 107–117. Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/jpe/article/view/3195

Rumondang, A., Sudirman, A., Sitorus, S., Kusuma, A. H. P., Manuhutu, M., Sudarso, A., … Arif, N. F. (2020). Pemasaran Digital dan Perilaku Konsumen. Yayasan Kita Menulis. https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.1973.467_4.x

Savitri, E. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri Dan Konformitas Dengan Gaya Hidup Brand Minded Pada Mahasiswa Di Fakultas Psikologi Universitas Mercu Buana Yogyakarta. Universitas Mercu Buana Yogyakarta.

Sina, P. G. (2012). Analisis Literasi Ekonomi. Jurnal Economia, 8(2), 135–143.

Wahyudi. (2013). Tinjauan Tentang Perilaku Konsumtif Remaja Pengunjung Mall Samarinda Central Plaza. EJournal Sosiologi, 1(4), 26–36. Retrieved from http://ejournal.ps.fisip-unmul.ac.id/site/wp-content/uploads/2013/11/Jurnal wahyudi PDF (11-07-13-07-45-39).pdf
Published
2022-08-31
How to Cite
Muttaqin, F., Noviani, L., & Sudarno, S. (2022). Pengaruh Media Sosial, Literasi Ekonomi, dan Kelompok Teman Sebaya Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pendidikan Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 10(3), 237-246. https://doi.org/10.26740/jupe.v10n3.p237-246
Section
Articles
Abstract Views: 1022
PDF Downloads: 958