Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Minat Belajar Siswa Akuntansi Dan Keuangan Lembaga Kelas X SMK Negeri 1 Banjarmasin
Abstract
Delays in submitting individual assignments often occur due to a lack of learning initiative. Learning motivation can foster enthusiasm for learning so that students are encouraged to carry out learning activities and provide passion or enthusiasm for learning. Interest is an initial movement so that students have an interest in the material being taught which can be used to achieve the desired learning goals. The aims of this research are: (1) to determine students' learning motivation, (2) to determine students' interest in learning, and (3) to determine the influence of learning motivation on students' interest in learning. The method used is causal associative with a quantitative approach. The population of this study was 141 students of class x accounting and finance at SMK Negeri 1 Banjarmasin. The analysis used is simple linear regression. Based on the results of the regression test, it can be shown with a level of significance or probability that there is a significant influence between the variable learning motivation on interest in learning.
References
AH, H. F., Arief, Z. A., & Muhyani, M. (2019). Strategi Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Bahasa Arab. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 112. https://doi.org/10.32832/tawazun.v12i1.1843
Aminingtyas, M., & Dwi Wardhani, J. (2023). Hubungan Minat dan Motivasi Belajar Berbasis Portal Rumah Belajar terhadap Hasil Belajar Kognitif Anak. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 590–601. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.268
Anggriani, P., Rahma, N. R., Ningsih, H. I., Afriansyah, D., Habisukan, U. H., & Anggun, D. P. (2020). Review : Hubungan Minat dan Motivasi Belajar dengan Hasil. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2020, 55–64.
Anisa, S. (2019). Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(01), 109. https://doi.org/10.30998/diskursus.v1i01.3518
Arianti, A. (2019). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181
Aslikhah, A. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di MTs Salafiyah Bantarsari Cilacap Tahun Pelajaran 2019/2020. 88.
Cahyono, D. D., Hamda, M. K., & Prahastiwi, E. D. (2022). Pimikiran Abraham Maslow Tentang Motivasi Dalam Belajar. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 6(1), 37–48. https://doi.org/10.52266/tadjid.v6i1.767
Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2018). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Minat Belajar Siswa Kelas Iv Sdn Poris Gaga 05 Kota Tangerang. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1), 47. https://doi.org/10.26555/jpsd.v4i1.a9594
Jannah, D. M., Hidayat, M. T., Ibrahim, M., & Kasiyun, S. (2021). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3378–3384. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1350
Laras, S. A., & Rifai, A. (2019). Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di BBPLK Semarang. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), 4(2), 121–130. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/E-Plus/article/view/7307
Moghtaderi, M., Saffarinia, M., Zare, H., & Alipour, A. (2020). KEWAJIBAN NEGARA DALAM PENYEDIAAN FASILITAS PENDIDIKAN KEPADA MASYARAKAT MENURUT UNDANG-UNDANG NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDKAN NASIONAL. Quarterly Journal of Health Psychology, 8(32), 73–92. http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_6498.html
Nasution, H. H., Dewi, S. F., Ananda, A., & Khairani, K. (2023). Pengaruh Motivasi Belajar dan Lingkungan Keluarga terhadap Hasil Belajar PPKn Siswa. Jurnal Basicedu, 7(1), 295–302. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4385
Novitasari, D., Sanuriza, I. Il, Triutami, T. W., Wulandari, N. P., & Salsabila, N. H. (2020). Pengaruh Minat-Bakat, Sarana-Prasarana dan Motivasi Belajar Terhadap Indeks Prestasi Komulatif Mahasiswa. Media Pendidikan Matematika, 8(1), 1. https://doi.org/10.33394/mpm.v8i1.2485
Nugroho, M. A., Muhajang, T., & Budiana, S. (2020). Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika. JPPGuseda | Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 3(1), 42–46. https://doi.org/10.33751/jppguseda.v3i1.2014
Nurhayati, & Nasution, J. S. (2022). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab Pada Siswa Kelas Viii Smpit Fajar Ilahi Batam. Jurnal AS-SAID, 2(1), 100–115.
Purwanto, R. (2021). Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Terhadap Mutu dan Kualitas Sekolah di SD Negeri Soko. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 1(4), 151–160. https://doi.org/10.52436/1.jpti.26
Putri, Y. L., & Rifai, A. (2019). Pengaruh Sikap dan Minat Belajar terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 3(2), 173–184. https://doi.org/10.15294/pls.v2i1.23448
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, November, 289–302.
Rista, N. (2022). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Universitas Panca Sakti Bekasi. Research and Development Journal of Education, 8(1), 148. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.12075
Rohman, Y. T. N., & Wulandari, R. N. A. (2022). Pengaruh Motivasi, Minat dan Kesiapan Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X OTKP (Studi Kasus Mata Pelajaran Simulasi dan Komunikasi Digital Metode Blended Learning). Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 13067–13080. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/4524%0Ahttps://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/4524/3813
Sardiman. (2020). Interaksi & motivasi belajar mengajar. PT Raja Grafindo Persada.
Sari, Y. I., & Trisnawati, N. (2021). Analisis Pengaruh E-Learning dan Kesiapan Belajar Terhadap Minat Belajar Melalui Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening Mahasiswa Program Beasiswa FLATS di Surabaya pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 346. https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3736
Sihombing, S., Silalahi, H. R., Sitinjak, J. R., & Tambunan, H. (2021). Analisis Minat dan Motivasi Belajar, Pemahaman Konsep dan Kreativitas Siswa terhadap Hasil Belajar Selama Pembelajaran dalam Jaringan. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION), 4(1), 41–55. https://doi.org/10.31539/judika.v4i1.2061
Silfitrah, S., & Mailili, W. H. (2020). Pengaruh Minat Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vii Smp Negeri 4 Sigi. Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 53–60. https://doi.org/10.31970/gurutua.v3i1.39
Sobron, A. N., Titik, S., & Meidawati, S. (2020). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Siswa Kelas V Sdn Tambahmulyo 1. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 1–4.
sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Syam, N. (2022). Pengaruh Motivasi Orang Tua Terhadap Minat Belajar Anak Di SD N No, 149 Inpres Limbungan Kabupaten Takalar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 115–122.
Wulansari, N. H. (2020). Pengaruh Motivasi dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika Selama Study at Home. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika Dan Sains, 4(2).
Copyright (c) 2024 Fahry Husaini, Mahmudah Hasanah, H. Maulana Rizky, Monry Fraick Nicky Gillian Ratumbuysang (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
PDF Downloads: 52