Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MA Ibitidaussalam

  • Darwis Darwis Universitas Lambung Mangkurat
  • Dwi Atmono Universitas Lambung Mangkurat
  • Monry Frack Nicky Gillian Ratumbuysang Universitas Lambung Mangkurat
  • Mahmudah Hasanah Universitas Lambung Mangkurat
Keywords: Learning Media, Canva App, Learning Outcomes

Abstract

The use of learning media at MA Ibtidaussalam still uses conventional media so that it affects student learning outcomes. This study aims to determine the effectiveness of using Canva application learning media in improving student learning outcomes at MA Ibtidaussalam. The method used in this study is a quasi-experimental method. In the quasi-experimental method, this study used a Nonequivalent Control Group Design consisting of two groups, namely the experimental group and the control group. The research subjects consisted of 45 students divided into class XI IPS 1 (21 students) and XI IPS 2 (24 students). Data collection techniques use observation, learning outcomes tests, and documentation. Data analysis was carried out using normality test, homogeneity test and hypothesis test. The results showed that the use of Canva application learning media was able to improve the learning outcomes of grade XI social studies students. Based on the significance value, it can be concluded that there is a difference in the average student learning outcomes between the use of Canva application learning media and the use of conventional media. In addition, the results of  the N-Gain score test  show that the use of the Canva application is effective. This research indicates that the use of the Canva application as a learning medium can be an effective alternative to improve student learning outcomes at the high school level.

References

Alif, Y. M. I. (2021). Penggunaan Media Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sistem Komputer Kelas X Program Keahlian Tehnik Komputer dan Jaringan di SMKS Nurut Taqwa. 9(1), 1–23.

Alpusari, M., & Putra, Z. H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Sains Berbasis Prezi untuk Siswa Sekolah Dasar pada Materi Penggolongan Hewan. 4(1), 85–93.

Andi Aditya Putra, Andi Rusdi Untung, & Iwan Mamminanga. (2022). Efektivitas Pelayanan Publik Pada Kantor Sekretariat Daerah Kabupaten Wajo. GEMILANG: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 3(1), 132–144. https://doi.org/10.56910/gemilang.v3i1.314

Annissa, A., & Wikarya, Y. (2022). Penggunaan Media Canva Untuk Meningkatkan Kreatifitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pustaka Data (Pusat Akses Kajian Database, Analisa Teknologi, Dan Arsitektur Komputer), 2(2), 90–94. https://doi.org/10.55382/jurnalpustakadata.v2i2.307

Dwi Ardana, M., PGRI Madiun Dian Permatasari Kusuma Dayu, U., & PGRI Madiun Dian Nur Antika Eky Hastuti, U. (2022). Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Canva Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 407–419. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID

Fajrie, N., & W, S. S. (2023). Efektivitas Media Canva terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN Bakaran Wetan 03 Pati. 05(02), 5883–5891.

Hanifah, N. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kimia. EDUTECH : Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 2(2), 226–233. https://doi.org/10.51878/edutech.v2i2.1339

Hartanti, A. R., & Yulia, C. (2022). Efektivitas Media Canva Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Siswa. Research and Development Journal of Education, 8(2), 565. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i2.13621

Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. In Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. https://doi.org/10.4324/9780203887332

Hutauruk, P., & Simbolon, R. (2018). Meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan alat peraga pada mata pelajaran IPA kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon Purba. School Education Journal PGSD FIP Unimed, 8(2), 121–129.

Kurniawan, M. A., Miftahillah, A., & Nasihah, N. M. (2018). Pembelajaran Berbasis Student-Centered Learning Di Perguruan Tinggi: Suatu Tinjauan Di Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 21(1), 1–11. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n1i1

Mahayani, S., Irwandani, I., Yuberti, Y., & Widayanti, W. (2018). Kotak Pop-Up Berbasis Problem Solving: Pengembangan Media Pembelajaran Pada Materi Cahaya Dan Alat-Alat Optik Untuk Kelas Viii Smp. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 9(2), 98. https://doi.org/10.26418/jpmipa.v9i2.25847

Monoarfa, M., & Haling, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Canva dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Seminar Nasional Hasil Pengabdian 2021, 1085–1092. https://ojs.unm.ac.id/semnaslpm/article/view/26259

Myori, D. E., Chaniago, K., Hidayat, R., Eliza, F., & Fadli, R. (2019). Improving Teacher Competence in Mastering Information and Communication Technology through Android-Based Learning Media Development Training. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 5(2), 102.

Nasution, R. S., & Rohani, R. (2022). Pengaruh Aplikasi Canva pada Materi Keanekaragaman Hayati terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 10(2), 933. https://doi.org/10.33394/bioscientist.v10i2.6298

Nugraha, A. (2019). Pentingnya Pendidikan Berkelanjutan Di Era Revolusi Indutri 4.0. Majalah Ilmiah Pelita Ilmu, 2(1), 26–37. https://doi.org/10.37849/mipi.v2i1.118

Nur Khairanisa, N. K., Otang Kurniaman, O. K., & Neni Hermita, N. H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe the Power of Two Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sd Negeri 125 Pekanbaru. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(1), 41. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i1.6325

Nurlaela, & Mustofa. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Digital dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(1), 65–73.

Nurrita. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03(2), 171–187.

Oktaviani, U. (2020). Heny Nugroho 4d) , Eka Susanti 5e) 1,2,3,4,5 Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Jl. Kapten Suparman, 1(1), 1–6.

Rohayati, Y., Nuryana, & Wijaya, A. K. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Terhadap Hasil Belajar Siswa Di SMPN 2 Susukanlebak Kabupaten Cirebon. Social Pedagogy : Journal of Social Science Education, 3(2), 241–252.

Sabaruddin, S. (2022). Pendidikan Indonesia Menghadapi Era 4.0. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 10(1), 43–49. https://doi.org/10.21831/jppfa.v10i1.29347

Sanaky, H. A. H. (2013). Media pembelajaran interaktif-inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.

Sari, L. S., & Fatonah, S. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1699–1703.

Sudjana, N. (2010). Penilaian hasil proses belajar mengajar.

Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 7(2), 79. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v7i2.104261

Thesalonika, E., & Arent, E. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Aplikasi Canva Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Konsep Dasar IPS. Jurnal Simki Pedagogia, 6(1), 215–222. https://doi.org/10.29407/jsp.v6i1.240

Tobamba, E. K., Siswono, E., & Khaerudin, K. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Ips Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 3(2), 372–380. https://doi.org/10.30738/tc.v3i2.5210

Trisiana, A. (2020). Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Digitalisasi Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 31. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v10i2.9304

Wulandari, T., Mudinillah, A., Islam, A., Batusangkar, N., Tinggi, S., & Islam, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI / SD. 2(1), 102–118.
Published
2024-01-05
How to Cite
Darwis, D., Atmono, D., Ratumbuysang, M., & Hasanah, M. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MA Ibitidaussalam. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 12(1), 85-91. https://doi.org/10.26740/jupe.v12n1.p85-91
Section
Articles
Abstract Views: 123
PDF Downloads: 98