Pengaruh Media Sosial Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi FKIP ULM

  • Muhammad Fahmi Akmal Universitas Lambung Mangkurat
  • Monry Fraick Nicky Gillian Ratumbuysang Universitas Lambung Mangkurat
  • Mahmudah Hasanah Universitas Lambung Mangkurat
  • Baseran Nor Universitas Lambung Mangkurat
Keywords: Social Media, Learning Motivation, Economic Education FKIP ULM

Abstract

This research aims to analyze the influence of social media on the learning motivation of Economics Education Students at FKIP ULM. The research design used is quantitative research, namely research in the form of numbers and analysis using statistics with a quantitative descriptive approach. The subjects in this research were students from the Faculty of Teacher Training and Education, FKIP ULM. The sample used was 160 respondents selected using the Proportionate Stratified Random Sampling method. The analysis tool used is SPSS 25.00. Based on the results of data processing, it can be said that the influence of social media on learning motivation is 9,8% (low influence).

 

References

A Said Hasan Basri, B. (2017). Prokrastinasi akademik mahasiswa ditinjau dari religiusitas. PROKRASTINASI AKADEMIK MAHASISWA DITINJAU DARI RELIGIUSITAS, 14(2), 54–77.

Afriani, D. (2018). Pemggunaan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Motifasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran FAI Kelas VIIIB SMPN 7 Tapung. Universitas Islam Riau.

Albantani, A. M., & Rozak, A. (2018). Desain perkuliahan bahasa arab melalui google classroom.

Anas, M., & Aryani, F. (2014). Motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan INSANI, 16(1), 41–46. Retrieved from https://hariansinggalang.co.id/motivasi-belajar-mahasiswa-merosot/

Anggraini, A. (2020). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas 9 Melalui Bimbingan Kelompok Di SMP Negeri 262 Jakarta Timur. Research and Development Journal of Education, 1(1), 12–22.

Apriliani, N. E. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi pada Peserta Didik Tingkat SMA. THE JOER: Journal Of Education Research, 1(1), 121–130.

Badrumilah, I. R., & Rigianti, H. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Jejaring Media Sosial terhadap Prestasi Belajar Siswa. Pendidikan Konseling, 4(5), 2556–2560.

Bujuri, D. A., Sari, M., Handayani, T., & Saputra, A. D. (2023). Penggunaan media sosial dalam pembelajaran: analisis dampak penggunaan media Tiktok terhadap motivasi belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 112–127.

Candiasa, I. M. (2003). Strategi Heuristik Untuk Pembelajaran Keterampilan Kmputer Bagi Pemula. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran IKIP Singaraja, (4).

Darsono, M. (n.d.). dkk. 2000. Belajar dan Pembelajaran. Semarang: CV. IKIP Semarang press.

Fathoni, A. R., & Indrawati, E. (2022). Pengaruh Self-Regulated Learning dan Motivasi Berprestasi Terhadap Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 3(07), 1018–1026.

Hafsah, S. (2018). Pengaruh Media Sosial Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Skripsi, 4.

Hafsah, S. (2019). Pengaruh media sosial terhadap motivasi belajar siswa.

Hendrayana, A. S. (2014). Motivasi Belajar, Kemandirian Belajar Dan Prestasi Belajar Mahasiswa Beasiswa Bidikmisi Di Upbjj Ut Bandung. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 15(2), 81–87. https://doi.org/10.33830/ptjj.v15i2.591.2014

Margareta, R. S., & Wahyudin, A. (2019). Pengaruh motivasi belajar, perfeksionisme dan keaktifan berorganisasi terhadap prokrastinasi akademik dengan regulasi diri sebagai variabel moderating. Economic Education Analysis Journal, 8(1), 79–94.

Masni, H. (2017). Strategi meningkatkan motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 5(1), 34–45.

Nasrullah, R. (2015). Media sosial: Perspektif komunikasi, budaya, dan sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media, 2016, 2017.

NATALIA ROHANI, N. R. (2022). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SEJARAH SISWA KELAS XII DI SMA NEGERI 8 KOTA JAMBI. Universitas Batanghari.

Nurrokhim, M. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar Mahasiswa Universitas Indraprasta PGRI Melalui Quantum Teaching. Research and Development Journal of Education, 5(1), 73–83.

Parnawi, A. (2019). Psikologi belajar. Deepublish.

Permana, E. P. (2018). Pengaruh Media Sosial sebagai Sumber Belajar IPS Terhadap Motivasi Belajar, Kemampuan Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 4(1), 54–59.

Prabandari, K. (2014). Pengaruh penggunaan jejaring sosial dan gaya pengasuhan orangtua terhadap motivasi belajar dan prestasi belajar remaja.

Pritasari, A. C., & Jumadi, J. (2018). Development of science learning tool based on problem based learning with Google Classroom to improve argumentation skill. Biosaintifika: Journal of Biology & Biology Education, 10(2), 348–355.

Rifai, R. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas Xi IPA MA Alkhairaat Sidangoli Pada Konsep Tekanan Zat Cair. KUANTUM: Jurnal Pembelajaran Dan Sains Fisika, 1(1), 63–78.

Rista, N. (2022). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Universitas Panca Sakti Bekasi. Research and Development Journal of Education, 8(1), 148–152.

Rohma, A. N. (2020). PENGARUH LEVERAGE, LABA/RUGI TAHUN BERJALAN DAN KUALITAS AUDITOR TERHADAP AUDIT REPORT LAG. Universitas Muhammadiyah Gresik.

ROZAQOH, L. (2008). Hubungan Antara Dukungan Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Remaja Di SMA Muhammadiyah 1 Gresik. Universitas Muhammadiyah Gresik.

Sahid, H. M. (2020). Pengaruh Media Sosial Whatsapp Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Di Kabupaten Bogor Wilayah Selatan. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 6(2), 248–257.

Sari, N. M., Putrie, C. A. R., & Nurhayati, N. (2020). Pengaruh Kartu Jakarta Pintar (Kjp) Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Xii Di Smk Dharma Putra 1 Jakarta. Research and Development Journal of Education, 1(1), 1–11.

Siregar, M. D. (2017). Pengaruh Pemberian Bimbingan Kelompok Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Pada Siswa SDN 2 Kelayu Jorong. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(2), 56. https://doi.org/10.29408/didika.v3i2.682

Siregar, N. D., & Surya, E. (2017). Penggunaan Mathmagic dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(1), 47–52.

Teha, M. N. R., Fandyansari, M. W., Sefaverdiana, P. V., & Sari, L. (2023). Pengaruh Media Sosial Tiktok Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional IKIP Budi Utomo, 4(01), 57–62.

Usop, D. S., & Astuti, A. D. (2022). Pengaruh Self-regulated Learning, Intensitas Penggunaan Media Sosial, Dan Motivasi Belajar Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), 1782–1790.

Wijayanto, T., & Winarto, D. S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Kooperatif dengan Pendekatan Tipe Numbered Heads Together. Saintifika, 23(1). Retrieved from http://jurnal.unej.ac.id/index.php/STF

Ying, Y., & Lv, W. (2012). A study on higher vocational college students’ academic procrastination behavior and related factors. International Journal of Education and Management Engineering, 2(7), 29–35.

Yulianingsih, R., Ekawarna, E., & Nasori, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas Xi Iis Sma Negeri 6 Kota Jambi: Indonesia. Jurnal EduSosial, 3(1), 50–64.
Published
2024-05-01
How to Cite
Akmal, M., Ratumbuysang, M. F. N. G., Hasanah, M., & Nor, B. (2024). Pengaruh Media Sosial Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi FKIP ULM. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 12(2), 168-175. https://doi.org/10.26740/jupe.v12n2.p168-175
Section
Articles
Abstract Views: 17
PDF Downloads: 30