Pengaruh Soft skill terhadap Kesiapan Menjadi Guru Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP ULM
Abstract
Teacher students as prospective teachers must have teaching skills as preparation to become teachers. Apart from teaching skills, readiness to become a teacher is also influenced by the soft skills possessed by students. The aim of this research is to find out whether soft skills have a significant influence on readiness to become a teacher. The type of research used is associative quantitative research. The sample in this study was 109 which was collected using random sampling. Analysis of the data used in this research uses prerequisite analysis tests with normality tests and linearity tests, simple linear regression tests, and determinant coefficients (R2). The results of the research show that there is a positive and significant influence of the soft skill variable on the readiness to become teachers in study program students. economic education FKIP ULM.
References
Akbar, I., & Gusmareta, Y. (2020). HUBUNGAN SOFT SKILLS MAHASISWA PENDIDIKAN TEKNIK BANGUNAN DENGAN KESIAPAN MENJADI GURU PROFESIONAL. Jurnal Applied Science in Civil …, 1, 112–116.
Akmal, N. (2018). UPAYA MENINGKATKAN KOMPETENSI MENGAJAR GURU MELALUI PENGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BERVARIATIF DI SDN 181 PEKANBARU Nur. Jurnal Pigur, Volume 01.
Alqudah, M. F., Alsubhien, A. M., & AL Heilat, M. Q. (2014). The Relationship between the Academic Procrastination and Self-Efficacy among Sample of King Saud University Students. Journal of Education and Practice, 5(16), 101–112.
Andayani, iba gunawan dan. (2022). PENGARUH PERSEPSI MAHASISWA FKIP TERHADAP MINAT MENJADI GURU ( Studi Kasus di Universitas Banten Jaya ). Jurnal Pendidikan, Akuntansi Dan Keuangan, vol5(no1), hlm93-94.
Anisa, U. F., Dewita, N. S., & Ronelly, R. (2021). PENGARUH HARD SKILL DAN SOFT SKILL TERHADAP KESIAPAN KERJA MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI DAN BISNIS UNIVERSITAS RIAU (Studi Kasus Mahasiswa Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Riau). Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Ekonomi, 8(1), 1–13.
Anthony, S. (2014). Integrating Soft Skills in the Curriculum without Sacrificing Content. Journal for Academic Excellence, 2(4), 1–57.
Asbari, M., & Prasetya, A. B. (2021). Managerial Coaching: Rahasia Membangun Kinerja, Komitmen Tim dan Modal Psikologis Guru. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 490–506. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i1.1248
Diyantara, P. (2015). Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial ( Ips ) Menggunakan Model Picture and Picture Pada Siswa Kelas Vi Sd Negeri 1 Mutihan Gantiwarno Klaten. 180–184.
Feralys, N. (2015). KOMPETENSI GURU DALAM PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR PADA SMP NEGERI DALAM KOTA BANDA ACEH. Administrasi Pendidikan, 3(1), 23.
Fitria, M. A., & Utami, R. Y. (2020). Pengaruh Umpan Balik Menggunakan Video terhadap Refleksi Diri Mahasiswa pada Latihan OSCE di Fakultas Kedokteran Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jurnal Pandu Husada, 1(2), 89. https://doi.org/10.30596/jph.v1i2.4549
Hulu, F., & Rozaini. (2020). Pengaruh Kreativitas Belajar Dan Soft Skill Mahasiswa Terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Pendidikan Bisnis 2016. Niagawan, 9(3), 263. https://doi.org/10.24114/niaga.v9i3.20327
Iriani, T. (2017). Studi Analisis Terhadap Kemampuan Softskills Mahasiswa Fakultas Teknik UNJ. Jurnal PenSil, 6(1), 38–50. https://doi.org/10.21009/jpensil.v6i1.7472
Larasati, A. K., Asbari, M., Pinandita, P. H., & Anggaini, A. D. (2023). Implementasi Kurikulum yang Memberdayakan Konteks? Journal of Information System and Management (JISMA), 02(05), 23–26.
Leonard, L. (2015). Kompetensi Tenaga Pendidik di Indonesia: Analisis Dampak Rendahnya Kualitas SDM Guru dan Solusi Perbaikannya. Jurnal Formatif, 5(3), 192–201. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i3.643
Maipita, I., & Mutiara, T. (2018). Pengaruh Minat Menjadi Guru dan Praktik Program Pengalaman Lapangan (PPL) Terhadap Kesiapan Menjadi Guru pada Mahasiswa Jurusan Ekonomi Universitas Negeri Medan. Jurnal Ekonomi Pendidikan, 6(6), 34–43.
Muhmin, A. H. (2018). Pentingnya Pengembangan Soft Skills Mahasiswa di Perguruan Tinggi. Forum Ilmiah Indonusa, 15(2), 330–338. https://ejurnal.esaunggul.ac.id/index.php/Formil/article/view/2368
Rahmanto, A. A., Winatha, I. K., Rizal, Y., Unila, F., Prof, J., Brojonegoro, S., & Bandar, N. (2022). Andi Adam Rahmanto , I Komang Winatha , Pujiati , Yon Rizal Pengaruh Softskill Terhadap Kesiapan Menjadi Calon Guru pada Mahasiswa Jurusan PIPS FKIP Uni v ersitas Lampung Andi Adam Rahmanto , I Komang Winatha , Pujiati , Yon Rizal. Journal of Social Science Education, 3(1), 74–78.
Ramlall, S. (2014). The Value of Soft-Skills in the Accounting Profession: Perspectives of Current Accounting Students. Advances in Research, 2(11), 645–654. https://doi.org/10.9734/ijpss/2014/11000
Rohmatun. (2014). Hubungan antara pola asuh otoriter dengan self-efficacy pada mahasiswa yang sedang menyelesaikan di universitas islam sultan agung semarang. Proyeksi: Jurnal Psikologi, 9(2), 1–14.
Roisah, B., & Margunani. (2018). Pengaruh Minat Menjadi Guru, Penguasaan MKDK, dan PPL Terhadap Kesiapan Mahasiswa Menjadi Guru. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 59–74.
Seftiani, S., Sesrita, A., & Suherman, I. (2020). Pengaruh Profesionalisme Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sd Negeri the Influence of Teacher Professionalism on Student Motivation in State Primary School. SITTAH: Journal of Primary Education, 1(2).
Setyadi, T. (2014). Pengaruh integrasi Soft Skills dalam mata pelajaran. E-Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 2(2), 1–7.
Sharma, P. (2020). Soft Skills 3rd Edition. BPB Publications.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.
Sukmawati, R. (2019). Analisis kesiapan mahasiswa menjadi calon guru profesional berdasarkan standar kompetensi pendidik. Jurnal Analisa, 5(1), 95–102. https://doi.org/10.15575/ja.v5i1.4789
Sutirman. (2013). Media dan model - model pembelajaran inovatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Syamsuri, A. S. (2016). Profesionalisme Guru Pascasertifikasi Salma. Jurnal Equilibrium Pendidikan Sosiologi, Volume IV.
Wahyulestari, M. R. D. (2018). Keterampilan Dasar Mengajar Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan Dan Penerapan MIPA UMJ, 199–210.
Wulandari, M., Umaroh, S. K., & Mariskha, S. E. (2020). Pengaruh Efikasi Diri Dan Kontrol Diri Terhadap Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Universitas 17 Agustus 1945 Samarinda. Motiva Jurnal Psikologi, 3(1), 35. https://doi.org/10.31293/mv.v3i1.4808
UU No. 14 tahun 2005, tentang guru dan dosen.
Copyright (c) 2024 Muhammad Roofiq, Monry Fraick Nicky Gillian Ratumbuysang, Mahmudah Hasanah, Baseran Nor (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
PDF Downloads: 75