PENERAPAN MEDIA VIDEO ANIMASI UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR SISWA MATERI TEKANAN ZAT CAIR

  • Eka Amanda Febriani Jurusan IPA, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Surabaya
  • Dyah Astriani Jurusan IPA, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Surabaya
  • Ahmad Qosyim Jurusan IPA, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Surabaya
Keywords: animation video, motivation, learning outcomes.

Abstract

The purpose of this study was to increase students' motivation and learning outcomes on the material of liquid pressure using animated video media. This research was a pre-experimental design research with the design of "One Group Pretest Posttest Design". The research subjects were students of class VIIIA at SMP Negeri 58 Surabaya. The results showed that students' learning motivation increased from the initial motivation of 74.22% in the strong category to the final motivation of 85.72% in the very strong category. N-Gain test student learning outcomes obtained 0.81 in the high category. Student response to the learning of liquid pressure material using animated video media obtained a positive response of 96.5% in a very strong predicate. Based on these results, it showed that the application of animated video media on liquid pressure material can increase student motivation and learning outcomes.

References

Alam Winulang, S. (2015). Pengaruh Disiplin Belajar, Gaya Belajar Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Akuntansi Siswa Kelas XI IPS SMA Solihin Kabupaten Magelang Tahun Ajaran 2013/2014. Economic Education Analysis Journal Unnes, 4(1), 185–193.

Anis Sulistyani, Sugianto, M. (2016). Metode Diskusi Buzz Group Dengan Analisis Gambar Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa. Unnes Physics Education Journal. Unnes, 5(1).

Arif Hidayat, E. S. (2020). Penggunan Media Pembelajaran Video Animasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP. Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains. Unesa, 8(3), 330–333.

Ayu Karunia Wati, M. (2019). Pengaruh Minat Belajar, Motivasi Belajar, Lingkungan Keluarga, dan Lingkungan Sekolah Terhadap Kesulitan Belajar. Economic Education Analysis Journal Unnes., 8(2), 797–813.

Bonita Prabasari, S. (2017). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Melalui Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening. Economic Education Analysis Journal Unnes, 6(2), 549–558.

Dantas, L. A., & Cunha, A. (2020). An Integrative Debate On Learning Styles And The Learning Process. Social Sciences & Humanities Open. Elsevier. Sciencedirect, 2(1), 100017.

Elya Soffatunni’mah, P. T. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Motivasi Belajar Terhadap Perilaku Belajar Siswa Di Man 2 Semarang. Economic Education Analysis Journal. Unnes., 2(1), 18–23.

Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores. Dept. Of Physics, Indiana University, (Division D), 1–4.

Ibe, E., & Abamuche, J. (2019). Effects Of Audiovisual Technological Aids On Students’ Achievement And Interest In Secondary School Biology In Nigeria. Heliyon. Elsevier. Sciencedirect, 5(6), E01812.

Izomi Awalia, Aan S. Pamungkas, Dan T. P. A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Powtoon Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas IV SD. Jurnal Unnes Matematika Kreatif Dan Inovatif, 10(1), 49–56.

Khasanah, A. K., & Suryani, N. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Mata Pelajaran Otomatisasi Perkantoran. Economic Education Analysis Journal. Unnes, 5(1).

Mar’ah, N. K., Rusilowatia, A., & Sumarnia, W. (2020). Perubahan Proses Pembelajaran Daring Pada Siswa

Sekolah Dasar. Pascasarjana Journal.Unnes.

Nasir, A., & Bargstadt, H. J. (2017). An Approach To Develop Video Tutorials For Construction Tasks. Procedia Engineering. Sciencedirect. Elsevier., 196(June), 1088–1097.

Puguh Ariwibowo, P. (2015). Pengembangan Audio Visual Sistem Sirkulasi Darah Yang Berpendekatan Saintifik. Unnes Science Education Journal, 4(2).

Riduwan. (2020). Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Rohmah, N., & Sudibyo, E. (2018). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa SMP Dengan Penerapan Model Process Oriented Guided Inquiry Learning (Pogil) Materi Tekanan Zat Cair. Pendidikan Sains Jppipa Unesa, 6(3), 1–7.

Setiawan Hendarto, S. & W. A. (2012). Penggunaan Video Animasi Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Kompetensi Sistem Starter. Automotive Science And Education Journal. Unnes, 1(1).

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Yuski Alfan T., & Dwi Cahyo. (2017). Pengaruh Pembelajaran Dengan Menggunakan Modifikasi Bola Basket Terhadap Motivasi Siswa. E-Jurnal: FIK Unesa.

Published
2022-01-07
How to Cite
Febriani, E., Astriani, D., & Qosyim, A. (2022). PENERAPAN MEDIA VIDEO ANIMASI UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR SISWA MATERI TEKANAN ZAT CAIR. PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS, 10(1), 21-25. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/41235
Section
Articles
Abstract View: 245
PDF Download: 241