HUBUNGAN ANTARA REGULASI DIRI DENGAN PENYESUAIAN DIRI MAHASISWA BARU PSIKOLOGI
DOI:
https://doi.org/10.26740/cjpp.v8i8.41717Abstract
Abstrak
Perubahan lingkungan yang dialami mahasiswa baru menyebabkan mereka harus melakukan penyesuaian diri dengan lingkungan tersebut. Dengan regulasi diri yang baik dapat membantu mahasiswa baru untuk dapat menyesuaiakan diri dengan lingkungan perkuliahan. Penelitian ini bertujuan yaitu untuk mengetahui hubungan antara regulasi diri dengan penyesuaian diri mahasiswa baru psikologi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu pendekatan kuantitatif dengan teknik korelasional yakni untuk mengetahui sejauh mana variabel bebas berbuhungan dengan variabel terikat. Teknik pengambilan sampel pada penelitian ini menggunakan sampel jenuh yakni semua populasi dijadikan subjek yakni sejumlah 156 dengan 30 orang mahasiswa digunakan untuk tryout dan 126 orang mahasiswa digunkan untuk pengambilan data. Penelitian ini dilakukan menggunakan skala regulasi diri dan skala penyesuaian diri yang akan dianalisis dengan bantuan SPSS 25.0 for windows. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah product moment pearson correlations dengan signifikansi 0,000 (p > 0,05) yang menunjukkan bahwa terdapat hubungan antara regulasi diri dengan penyesuaian diri dan nilai koefisien korelasi sebesar 0,612 sehingga menunjukkan bahwa regulasi yang tinggi maka semakin mudah mahasiswa baru untuk melakukan penyesuain diri dan sebaliknya semakin rendah regulasi diri maka mahasiswa kurang dapat melakukan penyesuaian diri dengan lingkungan.
Kata Kunci : Regulasi Diri, Penyesuaian Diri, Mahasiswa
Abstract
Changes in the environment experienced by new students cause them to make adjustments to the environment. With good self-regulation can help new students to be able to adjust to the lecture environment. This study aims to determine the relationship between self-regulation with the adjustment of new psychology students. The method used in this study is a quantitative approach with correlational techniques, namely to determine the extent to which the independent variable is related to the dependent variable. The sampling technique in this study used a saturated sample where all the population was used as a subject, namely a number of 156 with 30 students used for the tryout and 126 students used for data collection. This research was conducted using a self-regulation scale and a self-adjustment scale which will be analyzed with the help of SPSS 25.0 for windows. The data analysis used in this study is product moment Pearson correlations with a significance of 0.000 (p > 0.05) which indicates that there is a relationship between self-regulation and self-adjustment and a correlation coefficient value of 0.612, indicating that the higher the regulation, the easier it is for new students. to make adjustments and vice versa, the lower the self-regulation, the less students can make adjustments to the environment.
Keywords : Self Regulation, Self Adjusment, College Student
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Copyright in any article is held by the author.
The author grants the journal, publication rights with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in an institutional repository or on their website) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.