Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Penyesuaian Diri Remaja Siswa Kelas X di MAN 2 Gresik
DOI:
https://doi.org/10.26740/cjpp.v12n01.p590-600Keywords:
Dukungan sosial teman sebaya, penyesuaian diri, siswa, psikologi pendidikanAbstract
Pada tahun pertama peralihan jenjang pendidikan ada tuntutan yang harus dihadapi, oleh karena itu individu harus bisa menyesuaikan diri. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh dukungan sosial yang diberikan kepada teman sebaya untuk membantu menyesuaikan diri dilingkungan sekolah, dengan memberikan bantuan dan afirmasi positif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh dukungan sosial terhadap penyesuaian diri pada remaja siswa MAN 2 Gresik. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan analisis regresi linear sederhana. Subjek berjumlah 153 siswa kelas X MAN 2 Gresik melalui teknik purposive sampling. Data dikumpulkan secara luring dengan skala dukungan social dan penyesuaian diri yang diadaptasi dalam bahasa Indonesia. Analisis data dilakukan dengan menggunakan analisis regresi linear sederhana dengan bantuan SPSS 26.0 for Windows. Hasil menunjukkan adanya pengaruh positif dan signifikan dari dukungan sosial teman sebaya terhadap penyesuaian diri dengan nilai korelasi 0,303 dan nilai signifikansi 0,000 (p<0,05). Artinya semakin tinggi tingkat dukungan sosial dari siswa maka semakin tinggi penyesuaian diri.
Abstract
The first year of transitioning into a new educational level presents various demands that must be addressed, thereby requiring individuals to adapt accordingly. This study is motivated by the role of peer social support in helping students adjust to the school environment through the provision of assistance and positive affirmation. The aim of this research is to examine the influence of peer social support on self-adjustment among adolescents at MAN 2 Gresik. This study employed a quantitative approach using simple linear regression analysis. The subjects consisted of 153 tenth-grade students at MAN 2 Gresik, selected through purposive sampling. Data were collected offline using scales measuring social support and self-adjustment, both of which were adapted into the Indonesian language. Data analysis was conducted using simple linear regression with the assistance of SPSS version 26.0 for Windows. The results indicated a positive and significant influence of peer social support on self-adjustment, with a correlation coefficient of 0.303 and a significance value of 0.000 (p < 0.05). This means that the higher the level of peer social support received by students, the greater their level of self-adjustment.
Downloads
References
Amini, S., Aprillia, D., & Widi, P. (2024). Efikasi diri dan dukungan sosial teman sebaya dengan work life balance mahasiswa pekerja. 16(1), 82–90.
Andrews, D., Foster, E. M., & Biglan, A. (2020). Negative peer influence in residential care: Evidence for a peer contagion effect. Journal of Child and Family Studies, 29(6), 1500–1513. https://doi.org/10.1007/s10826-020-01706-1
Apriana, A., Mubina, N., Aisha, D., Apriana, A., Mubina, N., Aisha, D., Psikologi, F., Buana, U., & Karawang, P. (2024). PENGARUH DUKUNGAN SOSIAL DAN EFIKASI DIRI TERHADAP PENYESUAIAN DIRI PADA SANTRI BARU DI KARAWANG. Empowerment Jurnal Mahasiswa Psikologi Universitas Buana Perjuangan Karawang, 4(2), 10–17.
Disa Magfira Saputri1, Micha Felayati Silalahi1*, Dian Fitriani1, N. E. W. R. (2022). PENGARUH DUKUNGAN SOSIAL TEMAN SEBAYA TERHADAP PENYESUAIAN DIRI SISWA SMP. 16(1), 1–23.
Fadilah, N., & Santoso, H. (2023). Peran iklim sosial sekolah terhadap penyesuaian diri siswa baru di lingkungan pendidikan berasrama. Jurnal Psikologi Pendidikan, 9(1), 44–55.
Fleischman, D., Sotiriadou, P., Mulcahy, R., Kean, B., & Cury, R. L. (2022). The impact of “capitalization” social support services on student-athlete well-being. Journal of Services Marketing, 36(6), 813–830. https://doi.org/10.1108/JSM-12-2020-0520
Hartati, D., & Nugraheni, T. (2020). Kepribadian dan penyesuaian diri siswa SMA: Analisis peran introversi dan dukungan sosial. Jurnal Konseling dan Psikologi, 8(2), 101–110.
Hasanuddin, H., & Khairuddin, K. (2021). Dukungan Sosial, Penyesuaian Diri dan Kesejahteraan Psikologis pada Siswa SMA Negeri 2 Binjai. Analitika, 13(2), 148–155. https://doi.org/10.31289/analitika.v13i2.5906
Hiu, S., & Soeharto, T. (2023). Pengaruh Empati dan Dukungan Sosial Keluarga terhadap Intensi Wirausaha Sosial pada Siswa SMA Budi Utama Yogyakarta. Innovative: Journal Of Social Science …, 3(2), 341–350. http://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/5996
Jannah, M. (2018). Metodologi Penelitian kuantitatif Untuk Psikologi. Unesa Univertity Press.
Maharani, D. S., Nasichah, N., Hanifa, A., & Hilalludin, M. H. (2023). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Penyesuaian Diri pada Remaja. Jurnal Ilmu Sosial, Humaniora dan Seni, 2(2), 46–52.
Maurizka, A., & Maryatmi, A. S. (2019). Hubungan Antara Religiusitas dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Psychological Well-Being Pada Remaja Pengguna Hijab Di Organisasi Remaja Masjid Al–Amin Jakarta Selatan. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 3(3), 207–218.
Muhaimin, dkk. (2005). Strategi Belajar Mengajar. Citra Media.
Nishfi, S. L., & Handayani, A. (2021). Hubungan Antara Dukungan Sosial dengan Penyesuaian Diri Remaja di SMA Pondok Modern Selamat 2 Batang. Journal of Psychological Perspective, 3(1), 23–26. https://doi.org/10.47679/jopp.311132021
Novi, Muhimmatul Hasanah, & Indah Fajrotuz Zahro. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya terhadap Penyesuaian Diri Santri di Pondok Pesantren. Ummul Qura Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat (INSUD) Lamongan, 16(1), 1–14. https://doi.org/10.55352/uq.v16i1.350
Rahmawati, L., & Nugroho, A. (2021). Hubungan dukungan sosial dan kemampuan coping terhadap penyesuaian diri siswa SMA. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 11(1), 55–65. https://doi.org/10.12345/jipp.v11i1.321
Santrock, J. W. (2016). Life Span Development Perkembangan Masa Hidup. Penerbit Erlangga.
Sarwono. (2007). Psikologi Remaja. Raja Grafindo Persada.
Sihombing, S. M., & Berlianti. (2022). Upaya pemberian dukungan sosial terhadap penyesuaian diri remaja di panti asuhan Kasih Setia Medan. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(2), 936–940.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. CV. Alfabeta.
Tasya Alifia Izzani, Selva Octaria, & Linda Linda. (2024). Perkembangan Masa Remaja. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 3(2), 259–273. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v3i2.1578
Yuliani, D., & Astuti, M. (2019). Penyesuaian diri siswa asrama ditinjau dari dukungan teman sebaya. Jurnal Psikologi Remaja, 6(2), 77–85.
Zalika, R. D. Z., & Rusmawati, D. (2022). Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Penyesuaian Diri Siswa Pondok Pesantren Kelas X Ma Ribatul Muta’Allimin Pekalongan. Jurnal EMPATI, 11(2), 72–79. https://doi.org/10.14710/empati.2022.34426
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bastino Hawarizmy Zamakhsayry, Vania Ardelia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Copyright in any article is held by the author.
The author grants the journal, publication rights with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in an institutional repository or on their website) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.

