Pengembangan Multimedia Interaktif DIAKSY (Digital Akuntansi Syariah) Berbasis Google Sites Pada Mata Pelajaran Akuntansi Perbankan Syariah
Keywords:
Multimedia Interaktif, Google Sites, Akuntansi Perbankan SyariahAbstract
This research was carried out with the aim of developing learning media in the form of interactive multimedia based on Google Sites in Islamic banking accounting subjects for class XII and to determine the feasibility of the media made. This interactive multimedia is called DIAKSY (Digital Islamic Accounting). In this study using the ADDIE development model, including analysis, design, development, implementation, and evaluation. Product trial activities were carried out by 20 students at SMK Negeri 2 Kota Mojokerto Class XII, Islamic Banking Department. Based on expert validation, the criteria are very feasible with an average percentage of eligibility for material experts of 88%, and the percentage of eligibility for media experts is 94.74%. As for the responses of the students, it was obtained that the criteria were very good at a percentage of 98%. Thus, the final result is that Google Sites-based interactive multimedia DIAKSY (Digital Accounting Sharia) products are very suitable to be used as learning media in the learning process with an average feasibility of ≥ 61%.
Downloads
References
Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana, M., Nursaadah, R., & Sopian, S. B. P. (2022). Pengembangan Aplikasi Games Edukatif Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Untuk Memahami Materi Pendidikan Agama Islam Bagi Siswa SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1835–1852. doi: 10.33578/jpfkip.v11i6.9313
Ariska, R., & Hakim, L. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Computer Assisted Instruction (CAI) Pada Mata Pelajaran Akuntansi Perbankan Syariah. Edunomic: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi Fakultas Pendidikan Dan Sains, 9(1), 1–12.
Arsyad, A. (2015). Media Pembelajaran (Cetakan 18). Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Bhagaskara, A. E., Firdausi, A. K., & Syaifuddin, M. (2021). Penerapan Media Webquest Berbasis Google Sites dalam Pembelajaran Masa Pandemi Covid-19 di MI Bilingual Roudlotul Jannah Sidoarjo. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 5(2), 104–119.
Direktorat Sekolah Dasar. (2021). Menyiapkan Pendidik Profesional Di Era Society 5.0. Direktorat Sekolah Dasar. Retrieved from http://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/menyiapkan-pendidik-profesional-di-era-society-50
Fardany, M. M., & Dewi, R. M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 8(3), 101–108. doi: 10.26740/JUPE.V8N3.P101-108
Gunawan, Harjono, A., & Sutrio. (2015). Multimedia Interaktif Dalam Pembelaajran Konsep Listrik Bagi Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 10(1), 9–14.
Harsanto, B. (2017). Inovasi pembelajaran di Era Digital: menggunakan Google sites dan media sosial. . Unpad Press.
Indarta, Y., Jalinus, N., Salama, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relavansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024.
Istiqlal, M. (2017). Pengembangan multimedia interaktif dalam pembelajaran matematika. JIPMat (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 2(1), 43–54.
KBBI. (2022). Kamus Besar Bahasa Indonesia. KBBI. Retrieved from https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/interaktif
Lestari, S. (2015). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pemanfaat TIK oleh Guru. Jurnal Teknologi Pendidikan (Kwangsan), 3(2), 121–134.
Mahmudah, A., & Pustikaningsih, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Lectora Inspire Pada Materi Jurnal Penyesuaian Untuk Siswa Kelas X Akuntansi Dan Keuangan Lembaga SMK Negeri 1 TEMPEL Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 17(1), 97–111.
Mukti, W. M., & Anggraeni, Z. D. (2020). Media Pembelajaran Fisika Berbasis Web Menggunakan Google Sites pada Materi Listrik Statis. Prosiding Webinar Pendidikan Fisika 2020, 51–59.
Munadi, Y. (2012). Media Pembelajaran (Sebuah Pendekatan Baru) (4th ed.). Jakarta: Gaung Persada Press.
Nadia, Afiani, & Naila. (n.d.). Penggunaan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-19. Retrieved from https://ejournal2.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_tp/article/view/791/553
Nopriyanti, N., & Sudira, P. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Kompetensi Dasar Pemasangan Sistem Penerangan Dan Wiring Kelistrikan Di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(2), 222–235.
Pratiwi, V., Bahtiar, M. D., & Hardini, H. T. (2019). MAKSI For ICT-Based Accounting Learning At Vocational High Schools. Jurnal Pendidikan Vokasi, 9(2), 185–196.
Puspasari, R., & Suryaningsih, T. (n.d.). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie. Retrieved from https://e-journal.ivet.ac.id/index.php/matematika/article/view/702/714
Putra, A. P., Roebyanto, G., & Arafik, M. (2021). Development of Interactive Web Based Multimedia for Online Learning in Elementary School. In International Conference on Information Technology and Education (ICITE 2021) , 62–67.
Putri, D. A., & Pratiwi, V. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif DIGITAX (Digital Tax Administration Media) Berbasis Web Menggunakan Google Sites pada Mata Pelajaran Administrasi Pajak Kelas XI SMK. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 10(2), 94–105.
Rachmadtullah, Reza, Zulela, & Sumantri, M. S. (2018). Development Of Computer-Based Interactive Multimedia: Study On Learning In Elementary Education. Nternational Journal of Engineering & Technology, 7(4), 2035–2038.
Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Rosita, A., & Hardini, H. T. (2022). Pengembangan Website Pembelajaran Materi Aset Tetap Berwujud Dengan Memanfaatkan Google Sites. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 10(1), 1–16. doi: 10.26740/JPAK.V10N1.P1-16
Salim, S., Anwar, K., & Kuncoro, A. T. (2020). Pemanfaatan Teknologi Pendidikan untuk Mendukung Layanan Pendidikan Daring. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat Universitas Ma Chung, 381–391.
Septiani, A. N. S. I., Rejekiningsih, T., Triyanto, & Rusnaini. (2020). Development of Interactive Multimedia Learning Courseware to Strengthen Students’ Character. European Journal of Educational Research, 9(3), 1267–1280. doi: 10.12973/eu-jer.9.3.1267
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi R&D dan Penelitian Pendidikan) (3rd ed.). Bandung: Penerbit Alfabeta.
Suryanto, D. A. (2018). Analisa Perbandingan Antara Blogger dan Google Site. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Usyanti, N., & Susanti. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Akuntansi Berbasis Multimedia Interaktif Pada Materi Rekonsiliasi Bank Untuk Kelas XI Akuntansi SMK Negeri I Lamongan. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 3(2), 1–9.
Wijayanti, K., & Ghofur, M. A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Bank Dan Sistem Pembayaran Berbasis Android Untuk Peserta Didik Kelas X. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 14(1), 1–14. doi: 10.17977/UM014V14I12021P001
Yosafat, D., & Bachri, B. S. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Web Materi Dampak Pencemaran Terhadap Ekosistem pada Mata Pelajaran IPA Kelas X SMK Negeri 1 Jombang. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 11(6), 1–6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Widy Triani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract views: 0
,
PDF Downloads: 0
