Analisis Integrasi Keterampilan Abad 21 Dalam Buku Teks Ekonomi Kelas XII SMA/MA

Authors

Keywords:

economics textbooks; the integration of 4C skills; 21st century skills

Abstract

This study aims to analyze the presence of 21st century skills in Economics textbooks used in class XII SMA/MA learning activities. This is based on the important role of textbooks used as learning resources that help prepare students to become highly competitive and qualified individuals to face global challenges. The analysis in this study focused on four indicators of 21st century skills, namely critical thinking skills, creative thinking skills, communication skills, and collaboration skills. This research included quantitative research using a descriptive approach with the documentation method. This study used descriptive statistical analysis techniques with percentage techniques. This study obtained results showing that the Economics textbook for class XII SMA/MA published by Grafindo Media Pratama in 2019 was considered to integrate 21st century skills with a percentage of communication skills of 100% with very good criteria, collaboration skills of 100% with very good criteria, creative thinking skills of 83.5% with very good criteria and critical thinking skills of 75% with good criteria. This study recommends schools to provide more varied learning resources that can support students to practice 21st century skills and recommends teachers to use the learning model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Riska Khoirun Nisa', Universitas Jember

Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi Universitas Jember

Dwi Herlindawati, Universitas Jember

Dosen Prodi Pendidikan Ekonomi Unej

Pudjo Suharso, Universitas Jember

Dosen Prodi Pendidikan Ekonomi Unej

References

Al-Mughrabi, A. M. (2021). Inclusion Of 21st Century Skills In Biology Textbook For The Ninth Grade. Elementari Education Online, 1964.

Arikunto, S. (2013). Prrosedur Penelitian. Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., Bestary, R., & Zamroni. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi Pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Ayu, P. S. (2019). Keterampilan Belajar Dan Berinovasi Abad 21 Pada Era Revolusi Industri 4.0. Purwadita

Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan. (2017). Panduan Implementasi Kecakapan Abad 21 Kurikulum 2013 Di Sekolah Menengah Atas. Jakarta: PSMA Ditjen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Firmansyah, H., & Nurdiansyah, D. (2019). Buku Siswa Aktif Dan Kreatif Belajar Ekonomi. Bandung: Grafindo Media Pratama.

Herin, A. M. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis, Inovatif Dan Kreatif Serta Memotivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Siklus Akuntansi Perusahaan Dagang Di Kelas XII Sos 1 SMA Negeri 1 Larantuka. Journal Of Innovation Research And Knowledge.

Hidayat, T., Susilaningsih, E., & Kurniawan, C. (2018). The Effectiveness Of Enrichment Test Instruments Design To Measure Student's Creative Thinking Skills And Problem-Solving. Elsevier.

Hidayanti, E., & Savalas, L. R. (2020). Keterampilan Kolaborasi: Solusi Kesulitan Belajar Siswa SMA Dalam Mempelajari Kimia. Seminar Nasional Pendidikan Inklusif PGSD UNRAM.

Jenike, R., & Mukhlis, M. (2023). Keterampilan Abad 21 Buku Teks Bahasa Indonesia Pada Kelas X Terbitan Kemendikbud. Jurnal Onoma.

Marlina, W., & Jayanti, D. (2019). 4C Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Menghadapi Era Regvolusi Industri 4.0. Prosiding Sendika.

Megawati, Harimurti, R. E., Nurwiatin, N., & Nurhasanah. (2021). Hubungan Antara Kebiasaan Menonton Film Berbahasa Inggris Menggunakan English Subtitle Dan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris. Research And Development Journal Of Education.

Nahdi, D. S. (2019). Keterampilan Matematika Di Abad 21. Jurnal Cakrawala Pendas.

Nita, R. S., & Irwandi. (2021). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Model Porject Based Learning (PjBL). Bioedusains: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains.

Pemerintah Indonesia. (2019). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 75 Tahun 2019 Tentang Peraturan Pelaksanaan Undang-Undang Nomor 3 Tahun 2017 Tentang Sistem Perbukuan. Jakarta: Pemerintah Indonesia

Rofi'ah, K., & Masriyah. (2018). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Open-Ended Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif Dan Impulsif. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika.

Raharjo, D., & Muljani, S. (2022). Pembelajaran Berkarakteristik Inovatif Abad 21 Pada Materi Kemandirian Karir Peserta Didik Dengan Metode Pembelajaran Berbasis Masalah (Pbl) Di SMK Negeri 1 Adiwerna Tegal. Cakrawala Jurnal Pendidikan.

Sagala, Y. D., & Simajuntak, M. P. (2019). Implementation Of Project-Based Learning (PjBL) In Collaboration Skills And Communication Skills. Advances In Social Science, Education And Humanities Research.

Sarinastiti, R., & Ariwibowo, Y. A. (2021). Analisis Isi Buku Teks Geografi Kelas XI SMA Kurikulum 2013 (K13) Edisi Revisi Terbitan Mediatama Berdasarkan Keterampilan Abad 21. Jurnal Pendidikan Geografi.

Shima, S. N., & Hadi, S. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Melalui Penerapan Model Inkuiri Dengan Metode Demonstrasi. Jurnal Tadris IPA Indonesia.

Solikha, S. N., & Fitrayati, D. (2021). Integrasi Keterampilan 4C dalam Buku Teks Ekonomi SMA/MA. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan . Bandung: Alfabeta.

Wijayanti, B. A., & Sulikah. (2024). Berpikir Kritis Dan Kreatif: Analisis Isi Buku Teks Akuntansi Keuangan Kelas XI SMK. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia.

Yusliani, E., Burhan, H. L., & Nafsih, N. Z. (2019). Analisis Integrasi Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Sajian Buku Teks Fisika SMA Kelas XII Semester 1. Jurnal Eksakta Pendidikan.

Zubaidah, S. (2018). Mengenal 4C: Learning And Innovation Skills Untuk Menghadapi Era Revolusi 4.0.

Downloads

Published

2025-11-13

How to Cite

Nisa’, R. K., Herlindawati, D., & Suharso, P. (2025). Analisis Integrasi Keterampilan Abad 21 Dalam Buku Teks Ekonomi Kelas XII SMA/MA. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 12(2), 128–138. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jpak/article/view/61828

Issue

Section

Article
Abstract views: 0 , PDF Downloads: 0