PENGARUH PRAKTIK UNIT BUSINESS CENTRE ALFA TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA SISWA KELAS X BISNIS DARING DAN PEMASARAN SMKN 1 BOJONEGORO DENGAN SELF EFFICACY SEBAGAI VARIABEL INTERVENING

Keywords: business center practice; entrepreneurial interest; self efficacy

Abstract

Abstrack

Business center practice is an activity carried out by students regarding sales, service to consumers, to bookkeeping of transactions that have been made. This practice is specifically for class X majoring in online business and marketing with the aim of fostering students' interest in entrepreneurship. With the belief in students so that students are not afraid to try and are motivated to start a business. This research is a descriptive quantitative research, the research method is through questionnaire distribution with a population of all class X students of online business and marketing using a saturated sampling technique with a total of 71 respondents. With path analysis, the results of this study show that business center practices have an effect on self-efficacy, business center practices have had an effect on entrepreneurial interest, entrepreneurial interest has had an effect on self-efficacy and business center practices have had an effect on entrepreneurial intentions with self-efficacy as an intervening variable. .

Keywords: business center practice; entrepreneurial interest; self efficacy

References

Afroni, M., Handoyo, E., & Susanti, M. H. (2014). Membangun Etos Kewirausahaan Siswa Smk Negeri 1 Kudus Dalam Pelaksanaan Kegiatan Business Center Info Artikel. Unnes Civic Education Journal, 3(1), 71–78. Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Ucej

Al-Fa’izah, Z., Rahayu, Y. ., & Hikmah, N. (2017). Pengaruh Praktik Bisnis Center Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Smk Jembar Dengan Self Efficacy Sebegai Variabel Mediasi. Efektifitas Penyuluhan Gizi Pada Kelompok 1000 Hpk Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Sikap Kesadaran Gizi, 3(3), 69–70.

Annet, N., & Naranjo, J. (2014). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan, Self Efficacy, Dan Karakter Wirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Pada Siswa Kelas Xi Smk Negeri 1 Depok Kabupaten Sleman. Applied Microbiology And Biotechnology, 85(1), 2071–2079.

Bahari, B., Arafat, Y., & Toyib, M. (2021). Pengaruh Mata Pelajaran Prakarya Dan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Kelas Xi Sma Pgri 4 Palembang. Jurnal Neraca: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Ekonomi Akuntansi, 5(2), 35. Https://Doi.Org/10.31851/Neraca.V5i2.6663

Daramitha Utami, R., & Denmar, D. (2020). Pengaruh Business Center, Sikap Kewirausahaan, Motivasi Berwirausaha Terhadap Kesiapan Berwirausaha Siswa Kelas Xi Bisnis Daring Dan Pemasaran Smkn 2 Kota Jambi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2). Https://Doi.Org/10.38035/Jmpis.V1i2.286

Deliana, M., Rahardjo, K., & Wulida Afriyanti, T. (2019). Center Business Practies On Entrepreneurial Intention With Feasibility And Entrepreneurial Self-Efficacy As Intervening Variables. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 20(2), 125–135. Https://Doi.Org/10.24198/Jbm.V20i2.287

Dwijayanti, R. (2017). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Locus Of Control, Dan Kebutuhan Berprestasi Terhadap Pembentukan Sikap Kewirausahaan Mahasiswa. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 3(2), 170. Https://Doi.Org/10.26740/Jepk.V3n2.P170-180

Dwijayanti, R. (2018). Determinant Factors Of Students Entrepreneurship Intention. Econosains Jurnal Online Ekonomi Dan Pendidikan, 16(1), 1–8. Https://Doi.Org/10.21009/Econosains.0161.01

Hermarini. (2019). Pengaruh Praktik Penjualan Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Program Keahlian Bisnis Dan Pemasaran Smk Negeri 1 Kota Bengkulu. Jurnal Akunstie (Jas), 5(2). Http://Jurnal.Univbinainsan.Ac.Id/Index.Php/Jas/Article/View/681%0ahttp://Jurnal.Univbinainsan.Ac.Id/Index.Php/Jas/Article/Download/681/474

Janah, W. O., & Winarno, A. (2015). Pengalaman Praktik Kerja Industri, Motivasi Berprestasi Dan Keyakinan Diri (Self-Efficacy) Pengruhnya Terhadap Intensi Berwirausaha Siswa Smk. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Manajemen, Volume 1, Nomor 3, Nopember 2015, 13(1), 104–116.

Khafid, M., Pendidikan Ekonomi, J., & Ekonomi, F. (2020). Economic Education Analysis Journal Terakreditasi Sinta 5 Pengaruh Prakerin, Pendidikan Kewirausahaan, Dan Lingkungan Keluarga Dengan Self Efficacy Sebagai Variabel Intervening Terhadap Minat Berwirausaha. Eeaj, 9(1), 100–118. Https://Doi.Org/10.15294/Eeaj.V9i1.37233

Mahmud, A., & Sa’adah, L. (2019). Pengaruh Penggunaan Instagram Dan Efikasi Diri Melalui Motivasi Berwirausaha Terhadap Intensi Berwirausaha. Economic Education Analysis Journal, 8(1), 18–32.

Marini, C. K., & Hamidah, S. (2014). Pengaruh Self-Efficacy, Lingkungan Keluarga, Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Smk Jasa Boga. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(2), 195–207. Https://Doi.Org/10.21831/Jpv.V4i2.2545

Nugrahaningsih, H. (2018). Pengaruh Praktik Bisnis Center Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Dengan Efikasi Diri Sebagai Variabel Intervening Pada Mahasiswa Universitas 17 Agustus 1945 Jakarta. Jurnal Mozaik, X(1), 1–9.

Nugroho, M. R. A., Murtini, W., & Subarno, A. (2020). Pengaruh Praktik Kerja Industri Dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Di Smk Negeri 3 Surakarta. Jurnal Informasi Dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 4(1), 1–10.

Prabandari, E. T., & Rasyid, A. A. (2015). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahan Melalui Business Center, Prakerin, Dan Latar Belakang Keluarga Terhadap Kompetensi Berwirausaha. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(1), 1. Https://Doi.Org/10.21831/Jpv.V5i1.6054

Pratiwi, A. (2019). Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan Siswa Melalui Business Center Di Smk Batik 2 Surakarta. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 1689–1699.

Rahmani, F., & Widayat, S. (2022). Journal Of Economic Education And Entrepreneurship Pengaruh Pola Pembelajaran Kewirausahaan Dan Penggunaan Media Sosial Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Prodi S1 Pendidikan Ekonomi Angkatan 2020 Universitas Ivet Semarang Abstrak. 3(2), 60–65.

Ratna, T., & Maulida, A. (2023). Engaruh Motivasi Dan Self Efficacy Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Prodi Manajemen Universitas Sarjanawiyata Tamanasiswa. Jurnal Riset Manajemen, 10(1), 66–75.

Rojoki Manullang, D., & Waspada, I. (2022). Peran Self Efficacy Dalam Memoderasi Pengaruh Digital Literacy Terhadap Entrepreneurial Intention. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 7(2), 118–129. Https://Doi.Org/10.21067/Jrpe.V7i2.6797

Saputra, F., Mahaputra, M. R., & Maharani, A. (2023). Pengaruh Jiwa Kewirausahaan Terhadap Motivasi Dan Minat Berwirausaha (Literature Review). Jurnal Kewirausahaan Dan Multi Talenta, 1(1), 42–53. Https://Doi.Org/10.38035/Jkmt.V1i1.10

Susanti, Dwijayanti, R., Hardini, H. T., & Bahtia, M. D. (2022). Financial Literacy Versus Digital Literacy As A Predictor Of Student Entrepreneurs Behavior In The Era Of The Covid 19 Pandemic. Proceedings Of The International Joint Conference On Arts And Humanities 2021 (Ijcah 2021), 618(Ijcah), 999–1004. Https://Doi.Org/10.2991/Assehr.K.211223.175

Syamsudin, A., Hakim, L., & Atmasari, A. (2019). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Teknologi Sumbawa. Jurnal Psimawa, 2(1), 58–62. Http://Jurnal.Uts.Ac.Id/Index.Php/Psimawa/Article/View/439

Waldyatri, W., Aditi, B., & Pentana, S. (2021). Center Business Practices On Entrepreneurial Interest In Medan Market Center With Self Efficacy As An Intervening Variable. Jurnal Ekonomi Lldikti Wilayah 1, 1(2), 89–95.

Wardani, V. K., & Nugraha. (2021). Pengaruh Praktik Bisnis Center Dan Pendidikan Kewirausahan Terhadap Intensi Berwirausaha Melalui Self Efficay. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 9(1), 79–100. Https://Doi.Org/10.26740/Jepk.V9n1.P79-100

Wiharja Ms, H., Rahayu, S., & Rahmiyati, E. (2020). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Pendidikan Vokasi. Vocatech: Vocational Education And Technology Journal, 2(1). Https://Doi.Org/10.38038/Vocatech.V2i1.40
Published
2023-08-31
How to Cite
Rahayu, E., & Dwijayanti, R. (2023). PENGARUH PRAKTIK UNIT BUSINESS CENTRE ALFA TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA SISWA KELAS X BISNIS DARING DAN PEMASARAN SMKN 1 BOJONEGORO DENGAN SELF EFFICACY SEBAGAI VARIABEL INTERVENING. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 11(2), 92-104. https://doi.org/10.26740/jptn.v11n2.p92-104
Section
Article
Abstract Views: 129
PDF Downloads: 124