Pengaruh Kompetensi Profesional dan Gaya Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi

Main Article Content

Sabrina Devi
Mohamad Arief Rafsanjani

Abstract

The aims of the research are to analyze how much influence the professional competence and teaching style of teachers have on student learning outcomes in economic subjects. This study will examine quantitative methods with a sample of 158 students from three high schools in Driyorejo district using an error rate of 5%. The technique used to collect samples is a proportional stratified random sampling technique. There are stages in data analysis, namely the classical assumption test analysis, multiple linear regression analysis, t test and test the coefficient of determination. The results of this study were the professional competence and teaching style of teachers partially positive effect on student learning outcomes in economics subjects in high schools in Driyorejo district

Article Details

How to Cite
Devi, S., & Rafsanjani, M. (2021). Pengaruh Kompetensi Profesional dan Gaya Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 9(3), 90-95. https://doi.org/10.26740/jupe.v9n3.p90-95
Section
Articles

References

Annisa, N., Caska, & Kartikowati, S. (2018). Pengaruh Gaya Mengajar Guru Dan Disiplin Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Ips Kelas Xi Sma Ylpi Pekanbaru. JOM FKIP, 5, 1–12.

Astutie, C. S. A. (2012). Pengaruh Gaya Mengajar Guru Dan Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Di Kelas X Sma Negeri 18 Surabaya. Jurnal Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Surabaya, 20, 1–15.

Caska, & Indrawati, H. (2014). Optimalisasi Hasil Belajar Ekonomi Koperasi Sekolah Menengah Atas (SMA) Melalui Problem Based Learning (PBL) Di Kota Pekanbaru. Jurnal Pendidikan, 5.

Danim, S. (2003). Agenda pembaharuan sistem pendidikan. Pustaka Pelajar.

Deswita, atika prama, & dahen, lovelly dwinda. (2013). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Gaya Mengajar Guru Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Pada Program KEAHLIAN AKUNTANSI SISWA KELAS X DI SMKN 1 Sawahlunto. Journal of Economic and Economic Education Vol.2 No.1 (1-10), 2(1), 1–10. file:///G:/SEMINAR PROPOSAL/JURNAL GAYA MENGAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR/jurnal atika.pdf

Dewi, luh retiantari, Suharsono, N., & Haris, I. akhmad. (2014). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Dan Kompetensi Profesional Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Sman 4 Singaraja. 4(1), 1–11. file:///D:/revisi artikel tgl 15 des/kompt prof thdp hsl bljr.pdf

Djauhari, A. (2016). Pengaruh Gaya Mengajar Guru Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar ( Studi Pada Mata Pelajaran Ips Peserta Didik Di Smp Negeri Satu. Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 10(3), 310–321.

Gidot, S., Mashudi, & Matsun, J. . (2015). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Manajemen, 1(2).

Hamalik, O. (2008). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Bumi Aksara.

Hartono, R. (2013). Ragam Model Mengajar Yang Mudah Diterima Murid. DIVA press.
Khumaero, L. Al, & Arief, S. (2017). Pengaruh Gaya Mengajar Guru, Disiplin Belajar, Dan Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar. Economic Education Analysis Journal, 6(3).

Muzenda, A. (2013). Lecturers’ Competences And Students’ Academic Performance. International Journal of Humanities And Social Science Invention 3, 3(1), 6–13.

Rahayu F, T., & Thomas, P. (2017). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Melalui Motivasi Belajar Sebagai Variabel Interrvening Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Economic Education Analysis Journal, 6(3), 711–726.

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran. PT. Raja Grafindo Persada.

Sabri, M. A. (2010). Psikologi Pendidikan. Pedoman Ilmu Jaya.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Sudjana, N. (2014). Dasar-dasar proses belajar mengajar. Sinar Baru Algesindo.

Suparman. (2010). Gaya Mengajar yang Menyenangkan Siswa. Pinus Book Publisher.

Usman, M. uzer, & Setiawati, L. (1993). Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. PT. Remaja Rosdakarya.