ANALISIS RESPONS KEGIATAN TERHADAP PEMBELAJARAN JARAK JAUH MATA PELAJARAN IPA MELALUI RADIO MALOWOPATI FM BOJONEGORO
Abstract
This research aimed to analyze the student responses in one of the public Junior High Schools in Bojonegoro to distance learning activities for science subjects through Radio Malowopati FM Bojonegoro. This research design used a one-shot case study. The data analysis method used is a triangulation approach with data collection techniques in the form of observation, interviews, and distributing questionnaires to students. This research involved a questionnaire respondent of 110 students and interview respondents were 1 science teacher and 3 students. The resulting response is in the form of a positive response, neutral, or negative response. The results showed that respondents gave a positive response to the aspects of interest, novelty, and usefulness of the existence of distance learning activities for science subjects through Radio Malowopati FM Bojonegoro.
References
Alfansyur, A. & Mariyani. (2020). Seni mengelola data: penerapan triangulasi teknik, sumber, dan waktu pada penelitian sosial. Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 146–150. https://doi.org/10.31764/historis.vXiY.3442
Basar, A. M. (2021). Problematika pembelajaran jarak jauh pada masa pandemi covid-19 (studi kasus di SMPIT Nurul Fajri, Cikarang Barat, Bekasi). Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 208–218. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.112
Baso, O., & Sappaile, I. (2007). Pembobotan butir pernyataan dalam bentuk skala likert dengan pendekatan distribusi z. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 13(064), 1–8. https://doi.org/10.24832/jpnk.v13i69.345
Darna, N., & Herlina, E. (2018). Memilih metode penelitian yang tepat. Jurnal Ilmu Manajemen, 5(1), 287–292. https://doi.org/10.2827/jeim.v5i1.1359g1118
Mamluah, S. K., & Maulidi, A. (2021). Pembelajaran jarak jauh (PJJ) di masa pandemi covid-19 di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 869–877. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.800
Mustajab, A., Syamsijulianto T., Tatsar, M. Z., & Priyadi, R. (2021). Pemanfaatan radio untuk mengatasi keterbatasan jaringan pada pembelajaran daring selama masa pandemi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 560–565. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i3.4608
Nugraheni, D. (2018). Pengembangan lembar kegiatan siswa (LKS) berbasis inquiry materi pengukuran untuk meningkatkan kreatifitas siswa. Natural : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(2), 98–103. https://doi.org/10.30738/natural.v5i2.3252
Pramuaji, K. A. (2018). Uji validitas dan reliabilitas alat ukur penelitian: Questionnare emphaty. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 9(2), 74–78. https://doi.org/10.23887/jibk.v9i2.18009
Primasari, I. F. N. D. (2021). Kendala pembelajaran jarak jauh (PJJ) secara online selama masa pandemik covid-19 di sekolah dasar. JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 64–73. https://doi.org/10.26858/jkp.v5i1.16820
Risalah, A. (2020). Dampak pandemi covid-19 terhadap kegiatan belajar mengajar di MI/SD (studi KBM berbasis daring bagi guru dan siswa). Jiees : Journal of Islamic Education at Elementary School Jiees, 1(1), 10–16. https://doi.org/10.47400/jiees.v1i1.5
Rosalia, N. (2012). Faktor-faktor penting daya tarik stasiun radio bagi pendengar radio di Kota Semarang. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 77–86. https://ejournal.undip.ac.id/index.php/Interaksi/Article/View/4450
Sarwono, J. (2015). Mengubah data ordinal ke data interval dengan metode meassurement succesive interval (MSI). 250–259. http://www.jonathansarwono.info/Teori_Spss/MSI.Pdf
Silvi, F. J. & F. N. (2016). Efektivitas program siaran radio suara pendidikan dalam meningkatkan kualitas pendidikan (studi di Dinas Pendidikan Kabupaten Jombang). Publika : Jurnal S1 Administrasi Negara, 4(3), 1–8. https://doi.org/10.26740/publika.v4n3.p%25p
Simanjuntak, S. Y. (2020). Respons guru terhadap kebijakan pembelajaran jarak jauh selama pandemi covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 7(2), 125–136. https://doi.org/10.38048/jipcb.v7i2.108
Sinaga, L. (2020). Analisis strategi PJJ pada materi IPA selama pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan Pembelajaran IPA Indonesia ( JPPIPAI ), 1(1), 29–33. https://doi.org/10.35719/vektor.v1i1.6
Sudihartini, E. & Wahyudin. (2019). Pembelajaran berbasis digital : studi penggunaan geogebra berbantuan e-learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Jurnal Tatsqif, 17(1), 87–103. https://doi.org/10.20414/jtg.v17i1.944
Sugrah, N. U. (2020). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. Humanika, 19(2), 121–138. https://doi.org/10.21831/hum.v19i2.29274
Copyright (c) 2023 PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PDF Downloads: 98