PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS PESERTA DIDIK PADA MATERI BIOTEKNOLOGI

  • Anisa Purbarini Universitas Negeri Surabaya
  • Elok Sudibyo Universitas Negeri Surabaya
Keywords: project based learning, creativity, biotechnology

Abstract

Creativity is the ability possessed by individuals to generate new ideas or combinations of several ideas that can be used to solve existing problems in the environment. Creativity can be maximized by implementing learning activities that stimulate creativity. This study aims to describe the achievement of student’s creativity and the improvement of student’s creativity. This research used the one group pretest posttest design. The study was conducted in class IX G in the academic year 2022/2023 with 31 students. The result of the paires t-test showing a sig. (2-tailed) value of 0,000 indicating a significant increase in creativity between before an after the project-based learning activities for 2 sessions. The achievement of students’ creativity through the implementation of project-based learning for 2 sessions fall into the category of low creativity based on the posttest result of 41.30 and the normalized gain (N-gain) result indicating a low improvement in creativity, which is 0.25.

Author Biographies

Anisa Purbarini, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi S1 Pendidikan IPA, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Surabaya

Elok Sudibyo, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi S1 Pendidikan IPA, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Surabaya

References

Alizamar, A. (2015). Profil kreativitas mahasiswa Universitas Negeri Padang. Retrieved from Online: http://repository.unp.ac.id/21745/

Alwi, A., Rozak, A., & Wiradinata, R. (2021). Penguatan aspek kreativitas melalui pembelajaran menulis teks narasi dengan model berbasis proyek. Jurnal Tuturan, 10(1), 1-15. https://jurnal.ugj.ac.id/index.php/jurnaltuturan/article/download/5227/2451

Amaro, M., Ariyana, M. D., Rahayu, T. I., Handayani, B. R., & Nazaruddin. (2023). Upaya peningkatan nilai ekonomis ampas tahu dengan pelatihan pembuatan tempe ampas tahu. Jurnal Pepadu, 4(1), 158-164. https://doi.org/10.29303/pepadu.v4i1.2264

Fadila, D., Suryana, Y., & Giyartini, R. (2019). Penerapan model project based learning untuk meningkatkan kreativitas gerak tari siswa melalui kegiatan ekstrakulikuler seni tari. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 8–19. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i1.17978

Ghufron, N., & Rini, R. (2014). Teori-teori psikologi. Ar-Ruzz Media

Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores. AREA-D American Education Research Association’s Devision. D, Measurement and Research Methodology

Hasbullah. (2017). Dasar-dasar ilmu pendidikan. Raja Grafindo Persada

Linda, R. F. C., Widodo, S., Setyanto, Karimah, N., & Ngazizah, N. (2019). Penerapan project based learning pada praktikum mahasiswa PGSD Semester 2 untuk meningkatkan kreativitas dan pemecahan masalah. Prosiding University Research Colloquium, 214–222. http://repository.urecol.org/index.php/proceeding/article/view/664/647

Mardiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40. https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813

Mayasari, T., Kadarohman, A., dan Rusdiana, D. (2013). Eksplorasi dimensi kreativitas untuk pengembangan produk kreatif energi baru dan terbarukan. Jurnal Pengajaran MIPA, 18 (2), 221-229. http://jurnal.upi.edu/penjasor/view/2121/eksplorasi-dimensi-kreativitas-untuk-pengembangan-produk-kreatif-energi-baru-dan-terbarukan.html

Munandar, U. (2009). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Rineka Cipta

Nesri, F. D. P., & Kristanto, Y. D. (2020). Pengembangan modul ajar berbantuan teknologi untuk mengembangkan kecakapan abad 21 siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Matematika, 9 (3), 480-492. http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v9i3.2925

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6), 7911–7915. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498

Sinambela, P. N. J. M. (2013). Kurikulum 2013 dan implementasinya dalam Pembelajaran. Generasi Emas, 6(2), 17-29. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/gk/article/view/7085

Sugiyono. (2011). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta

Surya, A. P., Relmasira, S. C., & Hardini, A. T. A. (2018). Penerapan Model pembelajaran project based learning (PjBL) untuk meningkatkan hasil belajar dan kreativitas siswa kelas III SD Negeri Sidorejo Lor 01 Salatiga. Jurnal Pesona Dasar, 6(1), 41-54. https://doi.org/10.24815/pear.v6i1.10703

Trianto. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan Kontekstual. Prenadamedia Group.

Wahyu, R. (2016). Implementasi model project based learning (PjBL) ditinjau dari penerapan Kurikulum 2013. Jurnal Teknoscienza, 1(1), 49-62. https://ejournal.kahuripan.ac.id/index.php/TECNOSCIENZA/article/view/18

Published
2023-07-31
How to Cite
Purbarini, A., & Sudibyo, E. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS PESERTA DIDIK PADA MATERI BIOTEKNOLOGI. PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS, 11(2), 168-174. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/53755
Section
Articles
Abstract Views: 58
PDF Downloads: 34