PENGGUNAAN MEDIA ELEKTRONIK DALAM PEMBELAJARAN DARING IPA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA

  • Olvin Novella Universitas Negeri Surabaya
  • Erman Erman Universitas Negeri Surabaya
Keywords: science learning electronics media, online learning, learning outcomes

Abstract

This research aimed to determine the improvement of student learning outcomes through online learning electronic media. This was a pre-experimental with one group pretest-posttest design. Data collected using written tests and response questionnaires. The learning outcomes data were analyzed using the Wilcoxon test and calculated the N-Gain score. The results of this study, namely: (1) there was an increase in student learning outcomes as evidenced by the average N-Gain score on high criteria; (2) Wilcoxon Signed Ranks test results show a significant difference between pretest and posttest results. Based on the results obtained, it can be concluded that the implementation of the science learning electronic media (E-PIPA) can improve student learning outcomes.

 

Author Biographies

Olvin Novella, Universitas Negeri Surabaya

Jurusan IPA, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Surabaya

Erman Erman, Universitas Negeri Surabaya

Jurusan IPA, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Surabaya

References

Adriansyah. (2021). Sistem pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi studi kasus mas ti canduang dengan menggunakan media pembelajaran Google Classroom. Jurnal Vokasi Informatika, 1(1), 10–15. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/javit.v1i1.12

Andriani, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80-86. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958

Cahyadi. (2018). Pengembangan media dan sumber belajar teori dan prosedur. Laksita Indonesia.

Hake. (1998). Interactive engagement v.s traditional methods: Six- thousand student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66(1), 64-74. https://doi.org/10.24036/ekj.v1.i1.a10

Harjanto. (2010). Perencanaan pengajaran. Rineka Cipta.

Hasan, B. (2013). Landasan pendidikan. Pustaka Setia.

Ismawati, R. (2013). Pengaruh model pembelajaran inkuiri berstrategi react terhadap hasil belajar kimia siswa SMA kelas XI. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 6(2), 1044–1050. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/jipk.v7i1.4405

Miftah. (2014). Pemanfaatan media pembelajaran untuk peningkatan kualitas belajar siswa. Jurnal Kwangsan, 2(1), 1-11 https://doi.org/https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v2n1.p1--12

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Qur’an Hadis Syariah dan Tarbiyah, 3(1), 171-210. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Qosyim, A. (2017). Penerapan media pembelajaran interaktif menggunakan flash untuk materi sistem gerak pada manusia kelas VIII. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 2(2), 38–44. https:/journal.unesa.ac.id/index.php/jppipa/article/view/3089

Rauziani, R., Yusrizal, Y., & Nurmaliah, C. (2016). Implementasi model project based learning (PjBL) dalam meningkatkan hasil belajar dan berpikir kritis siswa pada materi fluida statis di SMA Inshafuddin. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 4(2), 39–44. http://jurnal.unsyiah.ac.id/jpsi

Rohmawati, E., Widodo, W., & Agustini, R. (2018). Membangun kemampuan literasi sains siswa melalui pembelajaran berkonteks socio-scientific issues berbantuan media weblog. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(1), 8-14. http://journal.unesa.ac.id/index.php/jppipa%25

Sih, N. D. (2019). Penggunaan media video pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar submateri metabolisme sel. Pensa E-Jurnal Pendidikan Sains, 7(3), 350–354. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/32292

Supriyono. (2018). Pentingnya media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43–48. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/eds.v2n1.p43-48

Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Pendidikan dalam masa darurat Coronavirus Disease (Covid-19). (2020)

Valk, J. H. (2010). Using mobile phones to improve educational outcomes: An analysis of evidence from Asia. International Review of Research in Open and Distance Learning, 11(1), 117–140. https://doi.org/10.19173/irrodl.v11i1.794

Wardani, A. (2020). Analisis kendala orang tua dalam mendampingi anak belajar di rumah pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 772-782. https://doi.org/10.31004/Jurnalpendidikanusiaanakdinii.v5i1.705

Yunitasari, R. (2020). Pengaruh pembelajaran daring terhadap minat belajar siswa pada masa Covid-19. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232–243. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i3.142

Zaki, A. (2020). Penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada pelajaran PKN SMA Swasta Darussadah Kecamatan Pangkalan Susu. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 809–820. https://doi.org/https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v7i2.618

Published
2023-01-31
How to Cite
Novella, O., & Erman, E. (2023). PENGGUNAAN MEDIA ELEKTRONIK DALAM PEMBELAJARAN DARING IPA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS, 11(1), 46-52. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/46694
Section
Articles
Abstract Views: 188
PDF Downloads: 263