PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) PADA MATERI GETARAN DAN GELOMBANG UNTUK MELATIHKAN KETERAMPILAN KOLABORASI SISWA
Abstract
This study aimed to describe students' collaboration skills with the application of NHT type cooperative learning models to vibrational and wave materials. This study used quantitative descriptive with One Shot Case Study design. The subject of this study was class VIII in one of the public junior high schools in Sidoarjo regency. Data collection techniques use observation when learning using observation sheets collaboration skills. The results showed that at the first meeting the average collaboration skills were 73 with the collaborative category and the second meeting was 88 with the very collaborative category. The conclusion of this study is that the NHT learning model has an influence on students' collaboration skills on vibration and wave material.
References
Anantyarta, P. & Sari, R.L.I. (2017). Keterampilan Kolaboratif dan Metakognitif Melalui Multimedia Berbasis Means Ends Analysis. Jurnal Biologi dan Pembelajaran Biologi, 2 (2): 33-43. http://jurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/BIOMA/article/view/821
Arnyana, I.B.P. (2019). Pembelajaran untuk meningkatkan kompetensi 4c (communication, collaboration, critical thinking dan creative thinking) untuk menyongsong era abad 21. Prosiding: Konferensi Nasional Matematika dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi, 1(1), i-xiii. https://ejournal.unibabwi.ac.id/index.php.knmipa/article/download/829/567
Astuti, R. A., Aminah, N. S., & Sukarmin. (2016). Pengembangan Modul Ipa Terpadu Berbasis Empat Pilar Pendidikan Dengan Tema Pantai Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah Siswa Kelas VII SMP / MTs. Jurnal Inkuiri, 5(2), 40–51. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v5i2.9472
Ayu, P. S., Marhaeni, A., & Budiadnyana, P. 2018. Pengembangan instrumen asesmen keterampilan belajar dan berinovasi pada mata pelajaran IPA SD. Pedasi: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 2(2), 90–100. https://doi.org/10.23887/jpdi.v2i2.2696
Balqist, A., Jalmo, T., & Yolida, B. 2019. Penggunaan model discovery learning untuk meningkatkan keterampilan kolaborasi dan berpikir tingkat tinggi. Jurnal Bioterdidik, 7(2), 103–111. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JBT/article/view/17287/12315
Devi, V, P., Wahyudi, & Endang, I. 2017. Penerapan Metode Numbered Heads Together Berbantuan Puzzle untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi dan Hasil Belajar Tema 8 Daerah Tempat Tinggalku Siswa Kelas 4 SDN 3 Kuripan. Kalam Cendikia, 6(3), 16-20. https://jurnal.fkip.uns.ac.id
Dewi, I. G. A. C., Sujana, I. W., & Suniasih, N. W. 2019. Korelasi antara sikap tanggung jawab dalam menyelesaikan tugas-tugas dengan kompetensi pengetahuan IPS. International Journal of Elementary Education, 3(1), 62–69. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i1.17657
Fadilah, S. I., Kardi, S., & Supardi, Z. A. I. 2017. Pengembangan perangkat pembelajaran biologi berbasis inkuiri materi sistem ekskresi manusia untuk melatih keterampilan berpikir kritis dan kerjasama siswa SMA. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(1), 779. https://doi.org/10.26740/jpps.v5n1.p779-787
Firdaus, Muhammad. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Ditinjau Dari Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Formatif, 6(2), 93-99. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v6i2.942
Greenstein, L. (2012). Assessing 21st Century Skills: A Guide to Evaluating Mastery and Authentic Learning. California: Corwin.
Indarti, D., Mardiyana, & Pramudya, I. (2017). Numbered head together with scientific approach in geometry learning. Journal of Physics: Conference Series, 943(1), 012028. https://doi.org/10.1088/1742- 6596/943/1/012028
Istirani. (2012). 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.
Istiyono, E., Mardapi, D., Suparno. (2014). Pengembangan Tes Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Fisika Siswa SMA. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 1. https://doi.org/10.21831/pep.v18i1.2120
Junita dan Wardani, K, W. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran STAD dan CIRC terhadap Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Siswa Kelas V SD Gugus Joko Tingkir pada Mata Pelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 11-17.
Kagan, S. (1992). Cooperative Learning. San Juan Capistrano, CA: Resources for Teachers Inc.
Lelasari, M., Setyosari, P., & Ulfa, S. (2017). Pemanfaatan social learning network dalam mendukung keterampilan kolaborasi siswa. In Prosiding TEP & PDs Transformasi Pendidikan Abad 21 (Vol. 3, Issue 2, pp. 167–172). http://pasca.um.ac.id/conferences/index.php/sntepn pdas/article/view/859
Mulyani, P. S., & Fuadi, S. I. (2020). Implementasi blended learning berbasis guided inquiry untuk meningkatkan comunication skill dan collaboration skill mahasiswa di era industri 4.0. Quality: Journal of Empirical Research in Islamic Education, 8(2), 341–358. https://doi.org/10.21043/quality.v8i2.8384
OECD. (2019). Programme for international student assessment (PISA) results from PISA 2018. Oecd, 1–10. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_IDN.pdf
Panggabean, F., Simanjuntak, M. P., Florenza, M., Sinaga, L., & Rahmadani, S. (2021). Analisis Peran Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA SMP. Jurnal Pendidikan Pembelajaran IPA Indonesia (JPPIPAI), 2(1), 7–12. https://jurnal.unimed.ac.id
Pheeraphan, N. (2013). Enhancement of the 21st century skills for thai higher education by integration of ict in classroom. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103(1), 365–373. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.346
Putri, A. A., & Qosyim, A. (2021). Validitas perangkat pembelajaran saintifik 5M untuk meningkatkan keterampilan kolaborasi dan hasil belajar siswa SMP pada materi sistem pernapasan. Pensa E-Jurnal: Pendidikan Sains, 9(1), 7–16. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/ view/38484
Putri, F. A., Anggraito, Y. U., & Alimah, S. (2018). The effectiveness of guided inquiry strategy on students’ collaborative skill. Journal of Biology Education, 7(2), 144–150. https://doi.org/10.15294/jbe.v7i2.24278
Rahayu, P., Mulyani, S., & Miswadi, S. S. (2012). Pengembangan Pembelajaran IPA Terpadu dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Base Melalui Lesson Study. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1), 63–70. https://doi.org/10.15294/ipii.v1i1.2015
Rahmawati, A., Fadiawati, N., & Diawati, C. (2019). Analisis Keterampilan Berkolaborasi Siswa SMA pada Pembelajarn Berbasis Proyek Daur Ulang Minyak Jelantah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 8(2), 430-442. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPK/article/view/18989
Sarifah, F & Nurita, T. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Kolaborasi Siswa. Pensa E-Jurnal: Pendidikan Sains 11(1), 22-31. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa
Slavin, Robert E. (2010). Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media
Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills learning for life in our times. Journal of Sustainable Development Education and Research, 2(1), 243. https://doi.org/10.14507/er.v0.1296
Widyoko, E. P. (2009). Evaluasi program pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Zakaria. (2021). Kecakapan Abad 21 dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar Masa Pandemi Covid-19. Dirasah: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, 4(2). 81-90. https://doi.org/10.51476/dirasah.v4i2.276
Copyright (c) 2023 PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PDF Downloads: 61