HUBUNGAN ANTARA KECEMASAN AKADEMIK DENGAN PENYESUAIAN DIRI PADA MAHASISWA BARU YANG AKAN MELAKSANAKAN PERKULIAHAN TATAP MUKA
DOI:
https://doi.org/10.26740/cjpp.v9i2.46148Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara kecemasan akademik dengan penyesuaian diri pada mahasiswa baru yang akan melaksanakan perkuliahan tatap muka. Metode yang digunakan adalah metode penelitian kuantitatif dengan teknik korelasional yaitu untuk mengetahui sejauh mana variabel bebas berhubungan dengan variabel terikat. Teknik pengambilan sampel pada penelitian ini adalah sampel jenuh yaitu semua populasi dijadikan subjek yakni sejumlah 197 mahasiswa jurusan psikologi yang sesuai dengan kriteria subjek penelitian dengan 37 mahasiswa digunakan untuk tryout dan 160 mahasiswa digunakan untuk pengambilan data. Penelitian ini dilakukan menggunakan skala kecemasan akademik dan skala penyesuaian diri yang akan dianalisis dengan bantuan aplikasi IBM SPSS 25.0 for windows. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah Pearson Product Moment Correlations dengan hasil signifikansi 0,003 (p<0,05) dan nilai koefisien korelasi sebesar -0,74 sehingga menunjukkan bahwa terdapat hubungan negatif yang signifikan antara kecemasan akademik dengan penyesuaian diri. Hasil tersebut menunjukkan bahwa kecemasan akademik yang tinggi mengakibatkan mahasiswa kurang dapat melakukan penyesuaian dengan lingkungan barunya, sebaliknya mahasiswa yang memiliki kecemasan akademik yang rendah maka mahasiswa tersebut dapat melakukan penyesuaian dengan lingkungan barunya.
Kata Kunci: mahasiswa, kecemasan akademik, penyesuaian diri.
Abstract
This study aims to determine the relationship between academic anxiety and adjustment in new students who will carry out face-to-face lectures. The method used is a quantitative research method with correlational techniques, namely to determine the extent to which the independent variable is related to the dependent variable. The sampling technique in this study was a saturated sample, that is, all of the population was used as a subject, namely 197 students majoring in psychology according to the criteria of the research subject with 37 students used for the tryout and 160 students used for data collection. This research was conducted using an academic anxiety scale and a self-adjustment scale which will be analyzed with the help of the IBM SPSS 25.0 for windows application. Analysis of the data used in this study is Pearson Product Moment Correlations with a significance result of 0.003 (p <0.05) and a correlation coefficient of -0.74, indicating that there is a significant negative relationship between academic anxiety and self-adjustment. These results indicate that high academic anxiety causes students to be less able to make adjustments to their new environment, on the contrary, students who have low academic anxiety can make adjustments to their new environment.
Keywords: students, academic anxiety, self adjustment.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Copyright in any article is held by the author.
The author grants the journal, publication rights with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in an institutional repository or on their website) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.