Pengaruh Literasi Keuangan, Pembelajaran Manajemen Keuangan, dan Uang Saku Terhadap Perilaku Menabung

  • Vivi Rikayanti Rikayanti Universitas Negeri Surabaya
  • Agung Listiadi Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Financial literacy; financial management; pocket money; saving behavior

Abstract

Each individual has different characteristics and tendencies of saving behavior, both from internal and external factors. This study aims to determine and analyze the effect of financial literacy, learning financial management, and pocket money, simultaneously and partially affect the saving behavior of students of Accounting Education, Faculty of Economics, State University of Surabaya. The type of research used in this research is quantitative research. Sampling using purposive sampling technique with a total of 119 students. The data collection techniques used were questionnaires and tests. While the data analysis technique used is multiple linear regression analysis with the help of the SPSS version 22.0 program. Based on the results of the data analysis, it shows that: (1) financial literacy, learning financial management, and pocket money simultaneously have a significant effect on saving behavior, (2) financial literacy has a significant effect on saving behavior, (3) financial management learning has a significant effect on behavior saving, (4) pocket money has a significant effect on saving behavior.

References

Agustina, Yulia. (2016). Pengaruh Literasi Keuangan, Pengalaman Bekerja dan Pendapatan terhadap Perilaku Keuangan Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Gresik. Tesis tidak diterbitkan. Surabaya: Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya.

Andrew, Vincentius & Linawati, Nanik. (2014). “Hubungan Faktor Demografi dan Pengetahuan Keuangan dengan Perilaku Keuangan Karyawan Swasta di Surabaya”. Finesta, Vol. 02, No. 02, (2014) 35-39.

Arifin, Agus Zainul. (2017). “The Influence of Financial Knowledge, Control and Income on Individual Financial Behavior”. European Research Studies Journal Volume XX, Issue 3A, 2017. Tarumanegara University.

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rhineka Cipta

Bank Indonesia.(2014). Booklet Financial Inclusion. Jakarta: Bank Indonesia

Erawati, Neni. (2016). Pengaruh Literasi Keuangan, Pembelajaran di Perguruan Tinggi, dan Pengalaman Bekerja terhadap Perilaku Keuangan Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Skripsi tidak diterbitkan. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Erawati, Neni. (2016). Pengaruh Literasi Keuangan, Pembelajaran di Perguruan Tinggi, dan Pengalaman Bekerja terhadap Perilaku Keuangan Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK) Vol 5, No 1, 2017. Universitas Negeri Surabaya.

Fatimah, Nur. (2018). Pengaruh Pembelajaran Akuntansi Keuangan, Literasi Keuangan, dan Pendapatan Terhadap Perilaku Keuangan Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Mehammadiyah Gresik. Skripsi. Diterbitkan. Universitas Negeri Surabaya

Gutter, M. (2008). Financial Capabilities of College Students from States with Varying Financial Education Policies. National Endowment for Financial Education.

Herawati, Nyoman Trisna. (2015). Kontribusi Pembelajaran di Perguruan Tinggi dan Literasi Keuangan terhadap Perilaku Keuangan Mahasiswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, Jilid 48, Nomor 1-3, April 2015, hlm.60-70. Universitas Pendidikan Ganesha.

Hilgert, M. A., & Hogart`, J. M. (2003). Household Financial Management: The Connection between Knowledge and Behavior. Federal Reserve Buletin, 309-322.

OJK. (2016). Survei Nasional Literasi Dan Inklusi Keuangan 2016

Sugiyono. (2013). Statistika Untuk Penelitian. Alfabeta : Bandung.

Susanti. (2013). Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Literasi Keuangan Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Ekonomi : Universitas Negeri Malang.

Susanti. (2016). Pengaruh Locus of Control Internal dan Pendapatan Terhadap Literasi Keuangan Mahasiswa. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan. Vol. 4. No. 1, Tahun 2016. Universitas Negeri Surabaya.

Widayati, Irin. (2011). Pengaruh Status Sosial Orang Tua, Pendidikan Pengelolaan Keuangan Keluarga dan Pembelajaran di Perguruan Tinggi terhadap Literasi Finansial Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Humaniora. Universitas Negeri Malang.

Widayati, Irin. (2012). Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Literasi Finansial Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya. Jurnal Akuntansi dan Pendidikan. IKIP PGRI Madiun

Wulandari. (2019). Pengaruh Literasi keuangan, inklusi keuangan, uang saku dan teman sebaya terhadap perilaku menabung mahasiswa Pendidikan Akuntansi Fakultas Eonomi Universitas Negeri Surabaya. Skripsi diterbitkan.Universitas Negeri Surabaya.

Zahriyan, Moch Zakki. (2016). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Sikap terhadap Uang pada Perilaku Pengelolaan Keuangan Keluarga. STIE Perbanas Surabaya.

Published
2020-12-30
How to Cite
Rikayanti, V., & Listiadi, A. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan, Pembelajaran Manajemen Keuangan, dan Uang Saku Terhadap Perilaku Menabung. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 8(3), 125-132. https://doi.org/10.26740/jpak.v8n3.p29-36
Section
Article
Abstract Views: 3266
PDF Downloads: 3140