Pengembangan Buku Ajar Bidang ilmu Akuntansi Perbankan Kelas XI Semester Genap Berbasis Kontekstual dan Kode Qr di SMK Negeri 1 Lamongan
Abstract
Vocational High Schools (SMK) play a role in preparing students to become graduates who are able to enter directly into the world of work and continue on to further higher education. Students, at school get knowledge and learning according to the specialization they take. This study aims to analyze the process of developing textbooks, the feasibility of textbooks, and students' responses to the development of contextual-based textbooks and Qr codes in banking accounting class XI banking and microfinance even semester at SMK Negeri 1 Lamongan. This research method is the development of R&D (Research and Development) with a 4-D development model (Define, Design, Develop, Disseminate) which is carried out until the 3rd stage limit. The results of this study state that 1) contextual-based textbooks and Qr codes are suitable for application in banking accounting learning at SMKN 1 Lamongan, 2) based on the validation results of contextual textbooks and Qr codes developed on banking accounting material for class XI SMKN 1 Lamongan are declared feasible , 3) students are very enthusiastic and feel helped by this contextual-based textbook on banking accounting subjects.
References
Aini, E. N., & Susanti. (2019). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Kontekstual Bidang ilmu Akuntansi dan Keuangan Lembaga. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7 (3), 331–335.
Alawiyah, M., & Susanti. (2019). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Kontekstual Pada Bidang ilmu SMK Kompetensi Keahlian Perbankan Dan Keuangan Mikro. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 7 (3), 422–428.
Al-Tabany, Trianto Ibnu Bada. 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, progresif, dan Kontekstual. Jakarta : Prenadamedia Group
Andriani, M., Muhali, M., & Dewi, C. A. (2019). Pengembangan Modul Kimia Berbasis Kontekstual Untuk Membangun Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Asam Basa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 7 (1), 25. https://doi.org/10.33394/hjkk.v7i1.1653
Astuti, S. P., Kartini, T., & Djaja, S. (2018). Pengembangan Modul Mata Pelaaran Akuntansi Keuangan Kompetensi Dasar Persediaan Barang Dagangan Pada Siswa Kelas Xi Akuntansi Di Smk Negeri 1 Jember Semester Genap Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12 (1), 51. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i1.7473
Bhabiet, L., Accraf, R., Khery, Y., Kimia, P. P., Mataram, I., & No, J. P. (2018). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android dan Nature Of Science Pada Materi Ikatan Kimia dan Gaya Antar Molekul Untuk Menumbuhkan Literasi Sains Siswa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 6 (2), 133–141.
BSNP. (2014a). Instrumen Penilaian Buku Teks Pelajaran Ekonomi SMA/MA (Buku siswa) diperoleh pada 28 Desember 2019, dari http://bsnp-indonesia.org
BSNP. (2014a). Instrumen Penilaian Buku Teks Pelajaran komponen kelayakan grafikan SMA/MA. diperoleh pada 28 Desember 2019, dari http://bsnp-indonesia.org
Depdiknas.(2008). Panduan Pengembanagan Buku Ajar Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas Tahun 2008. Diperoleh pada 3 Januari 2019, dari https://ericbio.files.wordpress
Fadillah. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 : Dalam Pembelajaran SD/MI, SMP, dan SMA/MA. Yogyakarta : Ar-Ruzz
Fitriyani, A. V., & Susanti. (2020). Buku Ajar E-Book Interaktif Bidang ilmu Praktikum Akuntansi Lembaga Berbasis Kontekstual. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan, 4, 514–525. Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/article/view/29740
Novandi & Rochmawati. (2020). Pengembangan Buku Ajar Bidang ilmu Akuntansi Perbankan Dan Keuangan Mikro Berbasis Contextual Teaching And Learning (Ctl). Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Vol 8, No 2.
Nurfita, Reni. (2018a). Pengembangan Buku Ajar Akuntansi Keuangan Berbasis Konteztual pada Materi Rekonsiliasi Bank Kelas XI Akuntansi SMK Negeri Surabaya. Skripsi Tidak Dipublikasikan. Universitas Negeri Surabaya, Surabaya.
Nurfita, Reni dan Susanti. (2018b). Pengembangan Buku Ajar Akuntansi Keuangan Berbasis Kontekstual pada Materi Rekonsiliasi Bank Kelas XI Akuntansi SMK Negeri di Surabaya (Versi elektronik). Jurnal Pendidikan Akuntansi (3), 308-314. Diperoleh pada 29 Desember 2019, dari: https://journal.universal.ac.id
Oktaviana, P., & Susilowibowo, J. (2017). Pengembangan Handout Berbasis Android Sebagai Pendukung Buku Ajar untuk Bidang ilmu Akuntansi Materi Akuntansi Persediaan di Kelas XI Akuntansi SMK Negeri 2 Tuban. Jurnal Pendidikan Akuntansi. Vol 2.
Pratama, D. P. A., & Sakti, N. C. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Handout Digital Berbasis Android Pada Materi APBN dan APBD Kelas XI IPS. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 1 (1), 43–53.
Putra, N. S., & Rochmawati, R. (2020). Pengembangan Buku Ajar Bidang ilmu Akuntansi Perbankan Dan Keuangan Mikro Berbasis Contextual Teaching and Learning (Ctl). Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 8 (2), 61. https://doi.org/10.33603/ejpe.v8i2.3677
Rahmawati, S., & Susanti. (2019). Pengembangan Buku Ajar E-Book Pada Bidang ilmu Praktikum Akuntansi Lembaga Berbasis Kontekstual Untuk SMK. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7 (3), 383–391.
Sugiyono. (2017a). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017b). Metode Penelitian dan Pengembangan: (Research anf Development/R&G): untuk Bidang Pendidikan, Manajemen, Sosial, dan Teknik. Bandung : Alfabeta.
Setyosari, Punaji. (2016). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta : Prenadamedia Group.
Triani, D. A. (2019). Pengembangan Buku Ajar Matematika Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal Focus Action Of Research Mathematic (Factor M), 2 (1), 51–65
Copyright (c) 2023 Dian Rizky Arfiana, Rochmawati Rochmawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
PDF Downloads: 223