Korelasi Antara Persepsi Mahasiswa Tentang Profesi Keguruan dan Adversity Intelligence Dengan Minat Menjadi Guru
Abstract
This study aims to examine the relationship between student perceptions of the teaching profession and adversity intelligence with interest in becoming a teacher at the 2018 State University of Surabaya State University Economics Department Students. The type of research used is quantitative associative research. The data collection technique used was by using a questionnaire distributed to all samples collected by 153 JPE students at the State University of Surabaya in 2018 obtained through the slovin formula. This study uses data analysis techniques that include prerequisite analysis and hypothesis testing (Pearson correlation test and multiple correlation analysis) through the SPSS application. The results of this study indicate: 1) Partially, student perceptions of the teaching profession have a positive and significant relationship with interest in becoming a teacher, 2) Partially, adversity intelligence has a positive and significant relationship with interest in becoming a teacher, 3) Simultaneously, student perceptions about the teaching profession and adversity intelligence have a positive and significant relationship with interest in becoming a teacher.
References
Febrianti, R. (n.d.). Analisis pengaruh persepsi profesi dan motivasi terhadap minat mahasiswa menjadi akuntan publik. 2(3), 101–114.
Han, E. S., & goleman, daniel; boyatzis, Richard; Mckee, A. (2019). Peran Guru dalam Meningkatkan Mutu pendidikan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Harahap, M., Sulardiono, B., & Suprapto, D. (2018). Analisis Tingkat Kematangan Gonad Teripang Keling (Holothuria Atra) Di Perairan Menjangan Kecil, Karimunjawa. Management of Aquatic Resources Journal (MAQUARES), 7(3), 263–269. https://doi.org/10.14710/marj.v7i3.22550
Haryawan, S., Muchtar, B., & Syofyan, R. (2019). Pengaruh Persepsi Mahasiswa Tentang Profesi Guru dan Lingkungan Keluarga Terhadap Miinat Menjadi Guru. Jurnal Ecogen, 2(3), 218. https://doi.org/10.24036/jmpe.v2i3.7328
Indriani, F. (2021). Pengaruh Pengenalan Lapangan Persekolahan (PLP) Dan Minat Menjadi Guru terhadap Kesiapan Menjadi Guru Pada Mahasiswa FKIP Pendidikan Ekonomi Angkatan 2016 Universitas Jambi. 6.
Januar Arman1, M. S. H. dan M. D. M. (2019). Peranan Kecerdasan Adversitas Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Pada Mahasiswa Yang Aktif Organisasi Di Fakultas Kedokteran Universitas Lambung Mangkurat.
Kadariah, Kusmaladewi, H. (2020). Faktor Kesulitan Guru Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 3, 15–20. https://doi.org/10.26858/jekpend.v3i2.
Nasrullah, M., Ilmawati, I., Saleh, S., Niswaty, R., & Salam, R. (2018). Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Administrasi Perkantoran Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Makassar. Jurnal Ad’ministrare, 5(1), 1–6.
Ningrum, N. S. (2017). Pengaruh Persepsi Mahasiswa Prodi Pbj Unnes Mengenai Profesi Guru Terhadap Minat Menjadi Guru.
Oktaviani, T., & Yulianto, A. (2015). Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan, Persepsi Mahasiswa Tentang Profesi Guru Akuntansi Dan Kesejahteraan Guru Terhadap Minat Pada Profesi Guru Akuntansi (Studi Kasus Mahasiswa Prodi Pendidikan Akuntansi Angkatan 2011 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri S. Economic Education Analysis Journal.
Permata, A., Putro, Cahyono, S., & Herwanto, H. W. (2018). Hubungan Antara Adversity Intelligence Dan Persepsi Mahasiswa Terhadap Karir Keguruan Dengan Ketertarikan Berkarir Menjadi Guru Bagi Mahasiswa Program Studi S1 Pti Universitas Negeri Malang. PEDAGOGIA : Jurnal Ilmu Pendidikan.
Prihatiandy, G., Putro, S. C., & Putranto, H. (2017). Efek Adversity Intelligence Dan Persepsi Mahasiswa Memahami Profesi Guru Terhadap Kepercayaan Diri Menjadi Guru. Teknologi Dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, Dan Pengajarannya, 40(2), 137–146. https://doi.org/10.17977/um031v40i22017p137
Rahmad, A. (2013). Pengaruh Persepsi Mahasiswa Tentang Profesi Guru dan Prestasi Belajar. 1–11.
Retno, V., Setyaningrum, I. M. A., Studi, P., Ekonomi, P., Keahlian, B., Pendidikan, K., Pendidikan, J., Pengetahuan, I., Keguruan, F., Ilmu, D. A. N., & Dharma, U. S. (2016). Guru Dan Dukungan Keluarga Dengan Minat.
Septiara, V. I., & Listiadi, A. (2019). Pengaruh Persepsi Profesi Guru, Efikasi Diri, dan Program Pengelolaan Pembelajaran (PPP) terhadap Minat Menjadi Guru Akuntansi Mahasiswa Prodi Pendidikan Akuntansi 2015 Fakultas Ekonomi UNESA. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7(3), 315–318.
Setyani, E. P. (2012). Kajian Pustaka Minat Menjadi Guru. 12–40. http://eprints.uny.ac.id/7815/3/BAB 2-08403241002.pdf
Stoltz, P. G. (2000). Adversity Quotient : Mengubah Hambatan Menjadi Peluang (Faktor Paling Penting dalam Meraih Sukses).
Syofyan, R., Hidayati, N. S., & Sofya, R. (2020). Pengaruh Program Pengalaman Lapangan Kependidikan (PLK) dan Efikasi Diri terhadap Minat Menjadi Guru. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 10(2), 151. https://doi.org/10.24036/011103600
Ulin, F., & Oktarina, N. (2014). Pengaruh Minat Profesi Guru, Locus Of Control Iinternal, Pperan Guru Pamong dan Prestasi Belajar Terhadap Kkesiapan Mahasiswa Menjadi Guru. Economic Education Analysis, 3(2), 336–342.
Vinet, L., & Zhedanov, A. (2011). A “missing” family of classical orthogonal polynomials. Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical, 44(8), 1689–1699. https://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201
Wahyuni, D., & Rediana, S. (2017). Pengaruh Persepsi Profesi Guru, Lingkungan Keluarga, Efikasi Diri Terhadap Minat Menja. Economic Education Analysis Jo.
Waskitaningrum, A. (2011). Persepsi Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Terhadap Profesi Guru Ditinjau Dari Minat Mahasiswa Masuk Keguruan, Prestasi Mata Kuliah Ppl Ii Dan Latar Belakang Orang Tua.
Wijaya, T. (2007). Hubungan Adversity Intelligence Dengan Intensi Berwirausaha (Studi Empiris Pada Siswa Smkn 7 Yogyakarta). Jurnal Manajemen Dan Wirausaha, 9(2), 117–127. https://doi.org/10.9744/jmk.9.2.pp.117-127
Copyright (c) 2022 Ica Motiara, Retno Mustika Dewi (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
PDF Downloads: 351