Pengembangan Media Pembelajaran Tebak Kata Pada Materi Bank Sentral, Sistem Pembayaran dan Alat Pembayaran

Main Article Content

Ineke Devi Andriani
Retno Mustika Dewi

Abstract

This research was conducted as an effort for students so that they can actively participate in learning. The learning media for guessing the word are presented in an attractive manner so that students can play while learning. The purpose of this research is to develop a product in the form of learning media for word guessing in order to improve learning outcomes. This type of research is development research using the 4D model which is limited to the develop stage. The data collection instrument used questionnaire guidelines by analyzing the validation results that were calculated using a Likert scale. The results of the test show that the media for guessing words on the material of the central bank, payment systems, and payment instruments have criteria that are suitable for use as a medium for economic learning. So that the media is declared feasible to be applied in class ten economic learning.

Article Details

How to Cite
Andriani, I., & Dewi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Tebak Kata Pada Materi Bank Sentral, Sistem Pembayaran dan Alat Pembayaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 9(2), 65-71. https://doi.org/10.26740/jupe.v9n2.p65-71
Section
Articles

References

Ari Astuti, N. M. M., Ardana, I. K., & Putra, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay Berbantuan Media Question Card Terhadap Kompetensi Pengetahuan Ipa. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(3), 219–228. https://doi.org/10.23887/jlls.v2i3.19506

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Fajriani, D. (2019). Penerapan Metode Tebak Kata Pada Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah 43 Batulotong Kecamatan Larompong Kabupaten Luwu. PiJIES: Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 2(2), 93–102.

Handayani. (2016). Pengembangan Permainan Tebak Kata Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Kimia Unsur. Unesa Journal of Chemical Education, 5(2), 503–510.

Husna. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Type Tebak Kata Dapat Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pelajaran. Jurnal Serambi Ilmu, 17(20), 104–110.

Iwan, F. (2017). Pengaruh Brain Training Terhadap Tingkat Inteligensia Pada Kelompok Usia Dewasa Muda. Diponegoro Medical Journal (Jurnal Kedokteran Diponegoro), 6(2), 402–416.

Kurniasari, R. (2016). Penggunaan Media Kartu Tebak Kata Berpasangan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Jenis-Jenis Perekonomian dalam Masyarakat (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas V SDN Sindang I Kecamatan Sumedang Utara Kabupaten Sumedang). Journal of Chemical Information and Modeling, 2(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.

Riantari, D. (2018). Pengembangan Media Permainan Tebak Kata Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi Sma. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6(2), 116–120.

Surti, W., & Jailani, M. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ips Dengan Menggunakan Metode Pemberian Tugas Dan Media Kartu Tebak Kata Pada Peserta Didik Di Sdn 1 Pulau Telo Kuala Kapuas Tahun Ajaran 2016/2017 Oleh. Pedagogik Jurnal Pendidikan, 12(2), 14–27.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan The Role Of Instructional Media To Improving. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2).

Trianto. (2007). Praktek, Model Pembelajaran Terpadu Dalam Teori Dan Praktek. Jakarta: Diva Press.

Triyanto, E., Anitah, S., & Suryani, N. (2013). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Proses Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 226–238. Retrieved from https://eprints.uns.ac.id/1754/1/187-346-1-SM.pdf.

Yunita, I. E., & Hakim, L. (2014). Bermuatan Karakter Pada Materi Jurnal Khusus. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 2(2), 1–6. Retrieved from http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jpak/article/view/9052/9030.