THE ROLE OF PANCASILA EDUCATION TEACHERS IN STRENGTHENING INTEGRITY CHARACTER TO CREATE AN ANTI-BULLISH CLASS ENVIRONMENT AT SMAN 1 RENGEL

Authors

  • Deeva Putri Salsabilla Universitas Negeri Surabaya
  • Raden Roro Nanik Setyowati Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/kmkn.v13n1.p93-101

Keywords:

Teacher Role, Integrity, Bullying

Abstract

The position held by teachers is as a professional and an agent of learning. This research aims to analyze the role of Pancasila Education teachers and identify obstacles in strengthening integrity character. This study uses a descriptive qualitative research approach. Data collection techniques through observation, interviews, and documentation. Data is analyzed using data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawn. The theoretical basis of this study is the theory of Character Education by Thomas Lickona. The results of the study show that the role of Pancasila Education teachers in strengthening the integrity character to create an anti-bullying classroom environment at SMAN 1 Rengel is, 1) integrating the understanding of integrity values, 2) associating integrity values with Pancasila Education materials, 3) providing motivation to students, 4) not discriminating against students, and 5) forming group work. The obstacles faced by Pancasila Education teachers are, 1) internal factors, namely the sense of superiority in students, 2) external factors consisting of factors that occur during the learning process, namely students do not pay attention to Pancasila Education teachers.  From the family environment (related to the relationship established when with the family). And the social environment (related to technological advances (social media) and friendship relationships).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adiyono, A., dkk. (2022). Peran Guru dalam Mengatasi Perilaku Bullying. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. 6 (3). 649-658.

Agustina, N. W., dkk. (2022). Pendampingan Siswa dalam Upaya Pencegahan Bullying di Sekolah. Jurnal Peduli Masyarakat. 4 (4). 597-602.

Aminah, A., dkk. (2023). Pendidikan Karakter dalam Upaya Mencegah Perilaku Bullying pada Anak-Anak di Dusun Limpana Desa Rantau Bujur. Jalujur: Jurnal Pengabdian Masyarakat. 2 (1). 07-14.

Andriyani, J. (2019). Strategi Coping Stres dalam Mengatasi Problema Psikologis. At-Taujih: Bimbingan dan Konseling Islam, 2(2), 37–55.

Biyau, H. (2023). Peran Guru PPKn dalam Penguatan Pendidikan Karakter Integritas Sebagai Upaya Pencegahan Bullying di SMP Negeri 11 Kabupaten Sorong. (Skripsi Sarjana, Universitas Pendidikan Muhammadiyah). http://eprints.unimudasorong.ac.id

Dewi, A. P. (2023). Peran Guru PPKn terhadap Pencegahan Perilaku Bullying Melalui Penerapan Nilai Nilai Pancasila (Studi Kasus Kelas X di SMA Negeri 7 Bandung). (Skripsi Sarjana, Universitas Pasundan). http://repository.unpas.ac.id

Gunawan, H. (2022). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasi. Alfabeta: Bandung.

Fadil, K. (2023). Peran Guru dalam Penanaman Sikap Anti Bullying Verbal dalam Pembelajaran PKn di Sekolah. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. 6 (1). 123-133.

Garini, N., A., dkk. (2023). Penanaman Pendidikan Karakter sebagai Upaya Mencegah dan Mengurangi Kasus Bullying. ABDISOSHUM: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sosial dan Humaniora. 2 (4). 520-528.

Hafizha, R. (2021). Pentingnya Integritas Akademik. Journal of Education and Counseling (JECO). 1 (2). 115-124.

Jamal, N. A., & Fatmawati, S. (2021). Budaya Integritas dalam Upaya Penguatan Karakter Peserta Didik SMA Negeri 3 Metro. Jurnal An-Nur: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan dan Keislaman. 7(02), 142-154.

Lickona, Thomas. 2013. Educating for Charakter, Mendidik Untuk Membentuk Karakter, Terj. Juma Abdu Wamaungo, cet. Ke-3, Jakarta: Bumi Aksara.

Loloagin, G., dkk. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter menurut Perspektif Thomas Lickona Ditinjau dari Peran Pendidik PAK. Journal on Education. 5 (3), 6012-6022.

Maemunah, M., dkk. (2023). Peran Guru PPKn Melalui Pembimbingan Intensif sebagai Upaya Pencegahan Bullying di Sekolah. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. 11 (1). 43-50.

Maramis, F., dkk. (2023). Penguatan Karakter Integritas sebagai Pencegahan Bullying di Madrasah Aliyah Hi. Hayyun Salumpaga. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. 6 (10). 8066-8071.

Mardhiah, A., dkk. (2023). Penguatan Karakter Diri sebagai Kunci Mengatasi Perundungan di Lingkungan SMAN 7 Lhokseumawe. Jurnal Malikussaleh Mengabdi. 2(2). 353-357.

Muhiddinur, M. (2018). Guru: Suatu Kajian Teoritis dan Praktis. Anugrah Utama Raharja: Bandar Lampung.

Naiborhu, M., & Manullang, M. (2022). Upaya Guru PKn dalam Mencegah Perilaku Bullying di SMA Swasta Immanuel Kelurahan Madras Hulu Kecamatan Medan Polonia Kota Medan. Jurnal Darma Agung. 30 (1). 384-414.

Suwardani. (2020). "Quo Vadis" Pendidikan Karakter dalam Merajut Harapan Bangsa yang Bermartabat. UNHI Press: Denpasar-Bali.

Suyata, P., & Yudhiantoro, I. (2016). Modul Materi Integritas untuk Umum. Jakarta Selatan: Direktorat Pendidikan dan Pelayanan Masyarakat.

Tuhuteru, L., dkk. (2023). Urgensi Penguatan Nilai Integritas dalam Pendidikan Karakter Siswa. Journal on Education. 5 (3). 9768-9775.

Trilisiana, N., dkk. (2023). Pendidikan Karakter. Selembar Karya Pustaka: Kediri.

Oktavia, R., & Dewi, S. F. (2021). Upaya Guru dalam Mengatasi Perilaku Bullying Siswa di SMAN 7 Padang. Journal of Civic Education. 4 (1). 81-86.

Pangalila, T., Pasandaran, S., & Essing, A. C. (2022). Penguatan Karakter Integritas Siswa oleh Guru PKn Sebagai Upaya Pencegahan Bullying di SMA Negeri 1 Moronge Kabupaten Kepulauan Talaud. Jurnal Paradigma: Journal of Sociology Research and Education. 3 (2). 149-158.

Prasetyo, A. (2021). Bullying di Sekolah dan Dampaknya Bagi Masa Depan Anak. Jurnal el-Tarbawi. 4 (1). 19-26.

Redjeki, D. P. S., & Heridiansyah, J. (2013). Memahami Sebuah Konsep Integritas. Jurnal STIE Semarang. 5 (3). 1-14.

Saiful. (2021). Rekontruksi Pendidikan Anak Berbasis Karakter di Era Digital. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran. 8(1). 20-30.

Sri Zulfida. (2020). Pendidikan Karakter dalam Buku Ajar. Sulur Pustaka: Kepulauan Riau.

Subawa, P., & Mahartini, K. (2021). Konsentris Paradigma Pendidikan Karakter Thomas Lickona Pada Sekolah. Haridracarya: Jurnal Pendidikan Agama Hindu. 1 (2). 149-160.

Sudirman, N., & Maemunah, M. (2023). Pendidikan Karakter dalam Pengentasan Aksi Bullying di SMA Negeri 9 Gowa. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika. 1 (4). 89-100.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syamsuri, S.A. (2021). Pendidikan, Guru, dan Pembelajaran. PT. Nas Media Indonesia: Makassar.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003

Viningsih, T. V., & Listyaningsih, L. (2020). Peran Guru PPKn dalam Pembinaan Karakter Peduli Sosial Peserta Didik Di SMAN 1 Gedangan Sidoarjo. Jurnal Kajian Moral Dan Kewarganegaraan. 8(2), 826-840.

Wibowo, A., dkk. (2022). Pengetahuan Dasar Antikorupsi dan Integritas. Media Sains Indonesia: Bandung.

Downloads

Published

2025-07-16

How to Cite

Deeva Putri Salsabilla, & Raden Roro Nanik Setyowati. (2025). THE ROLE OF PANCASILA EDUCATION TEACHERS IN STRENGTHENING INTEGRITY CHARACTER TO CREATE AN ANTI-BULLISH CLASS ENVIRONMENT AT SMAN 1 RENGEL. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 13(1), 93–101. https://doi.org/10.26740/kmkn.v13n1.p93-101
Abstract views: 32 , PDF Downloads: 19