PENGARUH MODEL KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS (STAD) BERBASIS SOCIO-SCIENTIFIC ISSUES (SSI) TERHADAP PENINGKATAN KETERAMPILAN LITERASI SAINS SISWA
DOI:
https://doi.org/10.26740/pensa.v12i2.61125Keywords:
Student Teams Achievement Divisions (STAD), Socio-Scientific Issues (SSI), Scientific LiteracyAbstract
This research aims to determine the effect of the SSI-based type-STAD cooperative learning model on scientific literacy skills at SMP Muhammadiyah 2 Taman Sidoarjo. This research uses quantitative research using the Pre Experimental Design method, with a research design plan of one group pretest-posttest design. Data were analyzed using SPSS with paired t-test results with Sig values. (2-tailed) is less than 0.01 < 0.05, so it can be concluded that H0 is rejected and Ha is accepted, meaning that there is an influence of the SSI-based type-STAD cooperative learning model on Scientific Literacy abilities. The magnitude of significance is measured by Effect Size, the results of the Effect Size on students' scientific literacy abilities are 2.225 in the very large category. This shows that the SSI-based type-STAD cooperative learning model has an influence on students' scientific literacy abilities.
Downloads
References
Arsyad, M. (2021). Teori Belajar dan Peran Guru pada Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. In S. Mahtari (Ed.), Teori Belajar dan Peran Guru pada Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. Lambung Mangkurat University Press.
Cahyani, K. N., & Sari, D. A. P. (2023). Implementation of Guided Inquiry Model to Improve Students Science. Pijar MIPA, 18(4), 578–585. https://doi.org/10.29303/jpm.v18i4.5221
Ertikanto, C. (2016). Teori belajar dan Pembelajaran. Media Akademi.
Fananta, M. R., Widjiasih, A. E., Setiawan, R., Hanifah, N., Miftahussururi, Nento, M. N., Akbari, Q. S., & Ayomi, J. M. (2017). Materi Pendukung Literasi Sains (L. A. Mayani (ed.)). TIM GLN Kemendikbud.
Fitriani, N. H., Sari, I. M., & Liliawti, W. (2016). Literasi Sains Siswa SMP Kota Bandung Pada Tema Pencemaran Lingkungan. Semnas Pendidikan IPA Pascasarjana UM, 1, 381–386.
Hidayat, A. T., & Hidayati, S. N. (2023). Keterlaksanaan dan Respon Siswa Terhadap Penerapan Guided Inquiry Berbantuan LKPD Berorientasi Socio-Scientific Issues. PENSA E-JURNAL: PENDIDIKAN SAINS, 11(3).
Irsan. (2021). Implemensi Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5631–5639. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1682
Khoirunnisa, S. I., & Sudibyo, E. (2023). Profil keterampilan kolaborasi siswa SMP dalam implementasi model pembelajaran kooperatif tipe STAD. ScienceEdu: Jurnal Pendidikan IPA, 6(1), 89–97.
Kirana, D. G., Budiyanto, M., & Purnomo, A. R. (2022). Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Melalui Pembelajarn IPA Berbasis Socio-Scientific Issues Pada Materi Pencemaran Lingkungan. PENSA E-JURNAL: PENDIDIKAN SAINS, 10(2), 260–265.
Latip, A., Rahmaniar, A., Nuraini, N. L., & Intan, A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Sains Mahasiswa Pada Aspek Kompetensi Sains dalam Perkuliahan Pengenalan Kimia Fisika. Pancasakti Science Education Journal, 8, 68–75. https://doi.org/10.24905/psej.v7i2.129
Musa, W. J. A., Zainudin, F., Isa, I., & Kilo, J. La. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Sains Ditinjau dari Aspek Kompetensi Sains Siswa pada Materi Global Warming. Jambura Journal of Educational Chemistry, 5.
Ngadimin, Hamid, A., & Nasution, N. (2023). Kemampuan Literasi Sains Siswa SMA Negeri 3 Banda Aceh Setelah Diterapkan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. XI(9), 1174.
Novita, M., Rusilowati, A., Susilo, S., & Marwoto, P. (2021). Meta-Analisis Literasi Sains Siswa di Indonesia. Unnes Physics Education, 10(3).
OECD. (2022). Comparing countries’ and economies’ performance in Science Statistically above the OECD average from the OECD average Statistically below the OECD average PISA 2022 Results. Oecd, 2.
Pravitasari, O. T., Widodo, W., & Purnomo, T. (2015). Pengembangan MEDIA Pembelajaran Blog Berorientasi Literasi Sains Pada Sub Materi Perpindahan Kalor. Pensa: Jurnal Pendidikan Sains, 3(1), 1–6.
Pryanti, W., & Nasrudin, H. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik Melalui Metode Blended Learning pada Materi Laju Reaksi. 6(2), 508–515.
Riyanti, R., Cahyono, E., Haryani, S., & Mindyarto, B. N. (2021). Konstruktivisme Dalam Pembelajaran IPA Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 1(1), 203–207.
Rohmaya, N., I, N. S., & I, N. T. (2023). Efektifitas E-LKPD Kimia SMA/MA dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berkonteks Isu-isu Sosial Sains dalam Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Mipa, 13(1), 25–33. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i1.825
Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Rajawali Pers.
Shlomo, S. (2009). Handbook Cooperative Learning Inovasi Pengajaran dan Pembelajaran untuk Memacu Keberhasilan Siswa. Yogyakarta: IMPERIUM.
Utami, F. P., & Setyaningsih, E. (2022). Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik Menggunakan Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Sistem Ekskresi. 2(2), 240–250. https://doi.org/10.46229/elia.v2i2
Zeidler, D. L., Herman, B. C., & Sadler, T. D. (2019). New directions in socioscientific issues research. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/s43031-019-0008-7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract views: 184
,
PDF Downloads: 123














