Pengaruh Literasi Finansial, Inklusi Keuangan, Teman Sebaya, dan Kontrol Diri terhadap Perilaku Menabung Mahasiswa

  • Ericka Berliani Putri Universitas Negeri Surabaya
  • Eko Wahjudi Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Financial literacy; financial inclusion; peers; self control; saving behavior

Abstract

Savings can be said to be a savior when economic conditions are not good. In order to have sufficient savings, it is necessary to have good saving behavior. This study was conducted with the intention of knowing the effect of financial literacy, financial inclusion, peers, and self-control simultaneously and partially on the saving behavior of 2018 Accounting Education undergraduate students at the State University of Surabaya. This type of research is quantitative with data collection techniques using questionnaires. The data analysis technique used multiple linear regression. The results of this study are: (1) financial literacy, peers, and self-control each do not have an impact on student saving behavior, (2) financial inclusion partially has a positive impact on student saving behavior, and (3) financial literacy, financial inclusion, peers, and self-control together have an impact of 58.2% on student saving behavior.

References

Amilia, S., Bulan, T. P. L., & Rizal, M. (2018). Pengaruh Melek Finansial, Sosialisasi Orang Tua, dan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Menabung Mahasiswa Bidik Misi Fakultas Ekonomi Universitas Samudra. Jurnal Samudra Ekonomika, 2(2), 97–107.

Beckmann, E. (2013). Financial Literacy and Household Savings in Romania. Numeracy, 6(2). https://doi.org/10.5038/1936-4660.6.2.9

Farisa, F. C. (2021). Apa Beda PSBB dengan PPKM Darurat? Ini Penjelasan Menko Luhut. Kompas.Com. https://nasional.kompas.com/read/2021/07/02/11461111/apa-beda-psbb-dengan-ppkm-darurat-ini-penjelasan-menko-luhut?page=all

Firlianda, F. (2019). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Perilaku Menabung pada Mahasiswa UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Fungáčová, Z., & Weill, L. (2015). Understanding financial inclusion in China. China Economic Review, 34, 196–206. https://doi.org/10.1016/j.chieco.2014.12.004

Hendra, & Afrizal, A. (2020). Pengaruh Kontrol Diri, Literasi Keuangan, dan Inklusi Keuangan Terhadap Perilaku Menabung Mahasiswa Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Pasir Pengaraian. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 98–106.

Kim, G. J., & Hanna, S. D. (2017). Do Self-Control Measures Affect Saving Behavior? Journal of Personal Finance, 16(2), 7–19.

Marwati, R. D. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Menabung Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.

Nababan, D., & Sadalia, I. (2013). Analisis Personal Financial Literacy dan Financial Behavior Mahasiswa Strata 1 Fakultas Ekonomi Universitas Sumatera Utara. Jurnal Media Informasi Manajemen, 1(1).

Nafisah, A. N. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan, Teman Sebaya Dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Menabung (Studi Pada Mahasiswa S1 Manajemen Universitas Brawijaya Kota Malang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 8 (2), 1–15.

Nugraheni, P. T. R. I. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan dan Inklusi Keuangan Terhadap Perilaku Menabung Anggota Koperasi di Purbalingga (Studi Kasus pada Koperasi Syariah).

Putri, O. S. (2019). Peran Literasi Keuangan dan Kontrol Diri dalam Memediasi Pengaruh Teman Sebaya terhadap Perilaku Menabung pada Kalangan Mahasiswa Santri Pondok Pesantren Tahfidzul Qur’an Al-Hikmah Tugurejo Kota Semarang.

Putri, T. P., & Susanti. (2018). Pengaruh Kontrol Diri, Literasi Keuangan , dan Inklusi Keuangan terhadap Perilaku Menabung Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 6(3), 323–330.

Rikayanti, V. R., & Listiadi, A. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan, Pembelajaran Manajemen Keuangan, dan Uang Saku Terhadap Perilaku Menabung. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 8(3), 29–36.

Sekarwati, M. A., & Susanti. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan, Inklusi Keuangan, dan Modernitas Individu Terhadap Perilaku Menabung Mahasiswa Perguruan Tinggi Negeri Surabaya. Jurnal Ekonomi Keuangan Dan Manajemen, 16(2), 268–275.

Siboro, E. D. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan , Inklusi Keuangan , Dan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Menabung Melalui Self Control Sebagai Variabel Intervening Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Perguruan Tinggi Negeri Di Surabaya. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan, 5(1), 37–50. https://doi.org/10.29408/jpek.v5i1.3332

Sirine, H., & Utami, D. S. (2016). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Perilaku Menabung di Kalangan Mahasiswa. 19(1), 27–52.

Ümmühan, M., & Özer, G. (2022). The Effect of Individuals’ Financial Risk Tolerance, Financial Literacy and Financial Attitude on their Financial Behaviors. Journal of Emerging Economies and Policy, 7(1), 8–15.

Wahana, A. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Mahasiswa dalam Menabung (Studi Kasus Mahasiswa S1 FEB Undip Tembalang).

Yaman, T. T. (2019). How Financial Literacy Effect Financial Attitudes Under Crisis Conditions? Procedia, 10, 63–68. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1144

Yip, B., & Perasso, V. (2021). Asal Covid-19: Apakah kita perlu tahu dari mana asal virus corona ini? BBC News Indonesia. https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/indonesia/dunia-57590872.amp

Zulaika, M. D. S., & Listiadi, A. (2020). Literasi Keuangan, Uang Saku, Kontrol Diri, dan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Menabung Mahasiswa. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 8(2), 137–146.

Published
2022-12-31
How to Cite
Putri, E., & Wahjudi, E. (2022). Pengaruh Literasi Finansial, Inklusi Keuangan, Teman Sebaya, dan Kontrol Diri terhadap Perilaku Menabung Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 10(3), 217-231. https://doi.org/10.26740/jpak.v10n3.p217-231
Section
Article
Abstract Views: 465
PDF Downloads: 428