Hubungan antara Adiksi Game Online dengan Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMK X
DOI:
https://doi.org/10.26740/cjpp.v12n02.p663-675Keywords:
Prokrastinasi akademik, Adiksi Game Online, Game OnlineAbstract
Adiksi game online merupakan suatu kondisi di mana individu secara berlebihan dan terus-menerus bermain game online. Keterlibatan yang intens dalam bermain game dapat menyebabkan individu mengabaikan berbagai aktivitas penting lainnya, termasuk kewajiban akademik. Kondisi ini berpotensi menimbulkan perilaku menunda penyelesaian tugas akademik atau dapat disebut dengan prokrastinasi akademik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara adiksi game online dengan prokrastinasi akademik pada siswa SMK. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner berupa Google Form. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa SMK kelas X dan XI, dengan jumlah total 308 responden. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis korelasional dengan uji Pearson Product Moment menggunakan perangkat lunak SPSS 22 for Windows. Hasil analisis menunjukkan bahwa nilai koefisien korelasi (r) sebesar 0,602 dengan nilai signifikansi (p) sebesar 0,00. Temuan ini mengindikasikan adanya hubungan positif yang signifikan dengan tingkat kekuatan sedang antara adiksi game online dan prokrastinasi akademik pada siswa SMK.
Abstract
Online game addiction is a condition in which an individual engages excessively and continuously in online gaming. Intense involvement in gaming activities can lead individuals to neglect various other important responsibilities, including academic obligations. This condition has the potential to result in the postponement of academic task completion, a behavior commonly referred to as academic procrastination. This study aims to examine the relationship between online game addiction and academic procrastination among high school (SMK) students. The research employed a quantitative approach with data collection conducted through a questionnaire distributed via Google Forms. The population in this study consisted of 308 students from 10th and 11th grades. The data were analyzed using correlational analysis with the Pearson Product Moment correlation test, assisted by SPSS version 22 for Windows. The results of the analysis showed a correlation coefficient (r) of 0.602 with a significance value (p) of 0.00. These findings indicate a significant positive relationship of moderate strength between online game addiction and academic procrastination among vocational high school students.
Downloads
References
Alajaili, H. M. A., & Barella, Y. (2023). Exploring The Factors And Experiences Of Academic Procrastination Among Libyan Students: A Qualitative Study. Journal on Education, 05(04), 17738–17744. https://doi.org/http://jonedu.org/index.php/joe
Astuti, S. R. P. (2021). Kontribusi Self-Control dan Kecanduan Game Online Terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI di SMK ISFI Banjarmasin. Jurnal Pelayanan Bimbingan Dan Konseling Program Studi Bimbingan Dan Konseling Universitas Lambung Mangkurat, 3(1), 76–86. https://doi.org/https://doi.org/10.20527/jpbk.2020.3.1.1590
Baskara, N. F. C., & Zainuddin, A. (2023). Pengaruh Game online Terhadap Perilaku Prokrastinasi Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar Sd Negeri Cemoro. 6(4), 2058–2066. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7627
Dwisyahputra, N. Z., Adhiana, P. S., Srikandi, A., & Widodo, E. (2021). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Tingkat Prokastinasi Akademik Mahasiswa Statistika Uii. Jurnal Bayesian : Jurnal Ilmiah Statistika Dan Ekonometrika, 1(1), 91–95. https://doi.org/10.46306/bay.v1i1.51
Fitriani, F., Saputri, E. D., Sari, M. P. ], Anugrah, R., & Apriyadi. (2023). Perbedaan Gender Terhadap Kecanduan Internet Dan Game Online Pada Remaja. Journal of Communication and Social Sciences, 1(2), 72–78. https://doi.org/10.61994/jcss.v1i2.330
Hr, V. S., & Fikry, Z. (2023). Hubungan Intensitas Bermain Game Online Slot dengan Prokrastinasi Akademik pada Remaja di Kota Padang Panjang. Journal on Education, 05(04), 14501–14509. http://jonedu.org/index.php/joe
Ikbal, I., Wikanengsih, & Septian, M. R. (2021). Profil Tingkat Kecanduan Game Online Peserta Didikkelas Xma Plus Al Mujammil Garut. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(1), 56. https://doi.org/10.22460/fokus.v4i1.6138
Jamila. (2020). Konsep prokrastinasi akademik pada mahasiswa. Jurnal EduTech, 6(2), 257–261. https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/edutech/article/view/4935
Jannah, D. S. M., & Setiyowati, N. (2024). Systematic Literature Review Using Big Data Analysis: Cyberbullying dan Forgiveness pada Remaja. Psyche 165 Journal, 17(1), 33–40. https://doi.org/10.35134/jpsy165.v17i1.325
Jannah, M. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif Untuk Psikologi. In UNESA University Press.
Kartikasari, W. A., Marjohan, M., & Hariko, R. (2022). Hubungan self regulated learning dan dukungan orangtua terhadap perilaku prokrastinasi akademik. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(3), 388. https://doi.org/10.29210/30031579000
Khoirunnisa, R. N., Soetjipto, B. E., Chusniyah, T., Rahmawati, H., & Boonroungut, C. (2019). Academic Self-Efficacy and Future Time Prespective Predict Academik Procrastination : The Mediating Function of Academic Self-Control. International Journal of Body, Mind and Culture, 11(1), 1–14. https://doi.org/http://dx.doi.org/10/22122/ijbmc.v11i5.806
Kristiawan, A., & Yunanto, K. T. (2021). Faktor - Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Kecanduan Game Online. Jurnal Psikologi Kreatif Inovatif, 1(1), 14–24. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychology, 12(1), 77–95. https://doi.org/10.1080/15213260802669458
Lestari, E., & Dewi, D. K. (2024). Hubungan antara Kesepian dengan Kecanduan Game Online pada Remaja Usia 18-25 Tahun. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4, 2526–2539. https://j-innovative.org/index.php/Innovative%0AHubungan
Mais, F. R., Rompas, S. S. J., & Gannika, L. (2020). Kecanduan Game Online Dengan Insomnia Pada Remaja. Jurnal Keperawatan, 8(2), 18. https://doi.org/10.35790/jkp.v8i2.32318
Mujirohmawati, N., & Khoirunnisa, R. N. (2020). Hubungan antara regulasi diri dalam belajar dengan prokrastinasi akademik pada siswa. Character : Jurnal Penelitian Psikologi, 9(5), 116–124. http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/25331
Pramesti, A., Sholihati Embrik, I., & Pratiwi, A. (2023). Hubungan Kecanduan Game Online Dengan Kualitas Tidur Pada Remaja Di SMK Negeri 5 Kabupaten Tangerang. Jurnal Dunia Ilmu Kesehatan (JURDIKES), 1(2), 45–49. https://doi.org/10.59435/jurdikes.v1i2.156
Putri, D. P., Yuliansyah, M., & Handayani, E. S. (2023). Adiksi Game Online Dan Smartphone Terhadap Prokrastinasi Akademik Di Smkn Martapura. Open Journal Systems, 17(6), 1214. https://binapatria.id/index.php/MBI/article/view/245
Radandi, M. N. P., Salsabila, S., Dalina, D., Desrina, T. I., Nurrahman, S., & Delin, L. O. D. (2023). Pengaruh Kecanduan Game Online Terhadap Keterampilan Sosial Pada Remaja Gen Z. Educate : Journal Of Education and Learning, 1(2), 74–80. https://doi.org/10.61994/educate.v1i2.121
Rangkuti, R. P., Nasution, I. K., & Yurliani, R. (2021). Kecenderungan kecanduan game online pada remaja selama masa pandemi COVID-19. Prosiding Temu Ilmiah Nasional, 2(1), 1–48. https://ojs.unm.ac.id/Temilnas/article/view/20039
Rusminah, Siswanto, & Ferdiansyah, A. (2024). Kecanduan Game Online Terhadap Perilaku Agresif Pada Remaja. Jurnal Keperawatan Karya Bhakti, 10(1), 54–60. https://doi.org/https://doi.org/10.56186/jkkb.134 Abstrak
Sakina, F., Insan, I., & Hendrayadi. (2022). Pengaruh Kecanduan Game Online Terhadap Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa. Jurnal Psimawa, 5(1), 36–41. https://doi.org/10.36761/jp.v5i1.1594
Sari, I. N., & Lestari, S. (2023). Perfeksionisme dan Manajemen Waktu Sebagai Prediktor Perilaku Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa. Journal Psikogenesis, 11(1), 29–43. https://doi.org/10.24854/jps.v11i2.2975
Soleh, M., Burhani, M. I., & Atmasari, L. (2022). Hubungan antara Locus of Control dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Psikologi IAIN Kediri. Happiness, Journal of Psychology and Islamic Science, 4(2), 104–115. https://doi.org/10.30762/happiness.v4i2.366
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. In Journal of Counseling Psychology (Vol. 31, Issue 4, pp. 503–509). https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.4.503
Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.
Surbakti, Tr. P. D., Rafiyah, I., & Setiawan. (2022). Level Of Online Game Addiction On Adolescents. Journal of Nursing Care, 5(3). https://jurnal.unpad.ac.id/jnc/article/view/39044/19269
Svartdal, F., Dahl, T. I., Gamst-Klaussen, T., Koppenborg, M., & Klingsieck, K. B. (2020). How Study Environments Foster Academic Procrastination: Overview and Recommendations. Frontiers in Psychology, 11(November), 1–13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.540910
Wahyuningsih, P., Rahmawati, & Warih Handoyo, A. (2021). Hubungan Efikasi Diri Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Puput. Sistema Jurnal Pendidikan, 02(01). https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/sjp
Widowati, A., Muhtar, & Jaryanto. (2021). Hubungan antara self-esteem dengan prokrastinasi akademik siswa Jurusan Akuntansi Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Kota Surakarta. Jurnal “Tata Arta” UNS, 7(2), 105–117. https://doi.org/Prefix 10.20961
Wiyono, H., & Ellisiya, E. (2024). Hubungan Kecanduan Game Online Dengan Perilaku Agresif. Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ) : Persatuan Perawat Nasional Indonesia, 12(1), 138–145. https://doi.org/prefix 10.26714
Zendrato, Y., & Harefa, H. O. N. (2020). Dampak Game Online Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 139–148. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.21
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Zahiroh Tsabita, Damajanti Kusuma Dewi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Copyright in any article is held by the author.
The author grants the journal, publication rights with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in an institutional repository or on their website) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Abstract views: 1
,
PDF Downloads: 0